November 24, 2010

Salah atau Tidak , Baik dengan Bekas Kekasih ?



Dah break , jangan gatal nak bercanda tepi pantai camni lak !

Pengakuan ikhlas . Tajuk berkaitan dengan aku sikit . Sikitlah . Tak banyak . Saja nak buat entry macam ni . Manalah tahu boleh bertukar pandangan dengan orang lain pulak kan ?

Aku percaya , kalangan korang mesti ada yang dah pernah putus cinta kan ? Bohonglah kalau kata tak pernah or maybe korang cakap tak pernah sebab korang sukses dengan percintaan korang tu . Tahniah diucapkan ! ( senyum )

Macam aku ni , sebelum aku berkahwin dengan laki kesayangan aku , aku memang sah-sah lah kan , banyak kali dah dok bercinta , break-up , sambung balik , bercinta , break-up sekali lagi , sampailah bercinta , bertunang and finally , kahwin ! Alhamdulillah . ( senyum sengih sampai ke telinga . Lebih dari telinga pun takpe . )

Sebelum kahwin , laki aku memang tahu lah yang bini dia ni memang baik and ramai kawan lelaki . Yuppp ! Aku lebih suka berkawan dengan lelaki dari perempuan . Bukan nak kata aku ni takde kawan perempuan tapi aku agak choosy sikit nak pilih kawan perempuan . I have my own girlfriend that called the bestfriend BUT memang boleh kira sangatlah dengan jari . 

Lagipun , bukan apa . Kekadang bila sesama jenis ni , kang lebih sikit , mulalah nak dengki tak tentu pasal . Tak dengki , mulalah nak kata memacam . Setengah perempuan memang akan ada sifat tidak boleh melihat perempuan lain jauh lebih bagus dari dia . Setuju tak perempuan-perempuan ? Tapi kalau dah baik , memang macam belangkas . Sanggup buat apa saja demi kebahagiaan kawan baik itu . Kan ? ( sengih-sengih )

Aku tak tau lah laki aku ni dulu masa kami baru berkawan , apa perasaan dia bila tengok aku ni baik semacam dengan kawan laki . Baik lelaki ke perempuan ke , ada yang memang tak boleh tengok orang tersayang rapat atau baik dengan kaum berlainan jenis kan ? . Kan ? Kan ?

Kalau aku , aku tak berapa nak kisah sangat sebab prinsip aku , kalau lelaki tu setia , memang dia takkan curang dengan aku . Begitu juga sebaliknya . ( senyum )

Masa tengah bercinta dengan laki aku , aku memang tak berapa baik sangat dengan bekas-bekas aku . Lagipun masa tu memang takde pikir pun nak berbaik semula . Lebih kepada masa tu sebenarnya perasaan tengah marah dan sakit putus cinta tu still ada lagi . ( sengih sambil lambai kat bekas kekasih : Hi ! )

Tapi bila aku kahwin , jadi baik pulak dengan dorang . Tak tahulah cemana boleh baik . Semuanya berlaku tiba-tiba . Tapi baik tak bermakna nak bercinta-cintun balik eyh . Aku dah kahwin , takde maknanya ! Salah ke ek kalau kita baik dengan bekas kekasih ? 

Entahlah . Kekadang pada aku , pendapat aku lah , baik dengan bekas kekasih ni , takde salah pun selagi kita tahu batas memasing dan hormat hak memasing .

Let say , macam aku lah kan . Aku dah kahwin , so takde maknanya lah setiap masa nak dok sms ke dengan bekas kekasih aku . Takpun bekas kekasih aku yang dok sms je . Kan ? Kan ? Takpun , tak payahlah setiap masa nak tanya khabar ke ape ke . Sekali kala , takpelah kot . Tapi kalau setiap hari nak tanya khabar . Itu dah lain macam jadinya .

Macam aku cakap tadi . Nak baik tak salah tapi tolong respect dengan status memasing . Aku respect kau . Kau tolong respect aku . Boleh kan kat situ ? Tak susah kan ?

Aaaaaa tapi kan , nak baik dengan bekas kekasih ni make sure yang bekas kekasih korang tu memang dah takde hati langsung dengan korang . Takpun make sure , yang bekas kekasih korang tu memang takde niat nak menagih cinta korang balik . Kalau dorang memang berniat macam tu , baik lupakan terus nak berbaik ! Kirim salam hyehye byebye . =_____=

Aku masih baik dengan bekas kekasih aku sebab satu , dia memang respect aku dah kahwin . Itu memang alasan kuat kenapa kami tak perlu untuk putuskan hubungan sebagai kawan itu sendiri . Lagi pulak , bekas yang aku baik ni , memang aku dah berkawan lama dengan dia . Sepanjang aku study kat diploma kot . Itu pun , ada time on off on off . Bercinta pun lama . Pada pendapat aku lah , memang kiteorang ni lagi sesuai , lagi better jadi kawan baik dari bercinta . ( Awak , kalau setuju angkat tangan ! Sambil sengih kat awak ni . )

Selain dia , ada lagi sorang . Yang sorang ni memang bekas yang pertama . Bekas cinta pertama . Sedih lagi kah aku ? Ohhhhh , tidak sama sekali ! Aku pun lepas dah ada scene 'bergaduh' thru sms dengan bekas yang pertama ni , terus putus hubungan macam itu je . Tapi takdir Allah , kami berkawan & berbaik semula thru Facebook . Siapa sangkakan ? Aku memang tak pernah terpikir pun boleh jumpa and baik semula dengan dia . 

Tapi bekas pertama ni dah kahwin . Dah ada sorang anak dah pun . Lelaki . Comel gila anak dia ! Sejibik muka dia . Memang copy paste habissss . Happy gila aku tengok dia dah happy camtu . See ? Bila dah bercinta , kemudian berpisah ... tak semestinya kita perlu bermusuh dengan bekas kekasih . Setuju ?

Korang mesti tertanya kan , laki aku tak cemburu ke ? Aaaahhhh , bohonglah kalau aku cakap dia tak cemburu langsung ! Tapi cemburu itu kan tandanya sayang . Tapi bukan cemburu ke arah negative ye kawan-kawan . Ini cemburu yang ke arah positive . Pada aku lah , pandangan aku , laki aku ni lagi cemburu dan tak suka kalau aku baik dengan lelaki yang suka aku tapi tak dapat aku ... dari yang pernah jadi kekasih aku and putus di tengah jalan . ( Setuju ke biebie ? )

Apapun , pokok pangkalnya adalah dari hati . Kalau memang niat kita baik dan ikhlas , inshaAllah ... semua akan berjalan dengan baik . Tapi kalau tak pasti dengan hati sendiri , jangan sesekali mencuba . Atau kelak akan memakan diri dan melukakan orang lain . Kita yang akan menyesal kemudian hari . Lagipun , tak elok nak bermusuh . Sampai bila kan ? ( senyum )

Selalunya Allah akan temukan kita dengan orang yang salah sebelum kita akan berjumpa dengan orang yang betul .

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...