November 17, 2010

Nailah & Azman Beraya Dulu !


Amacam raya korang hari ni ? Dah puas makan lauk raya ? Heh heh heh .

Jangan taktau , kiteorang raya awal dulu dah dari korang ! Kalau Malaysia baru sambut EidulAdha hari ni , kiteorang semalam dah celebrate raya , sehari awal dari korang . Tapi dekat sini tak meriah macam kat sana lah . Meriah beraya kat sini sebab musim Hajj jelah .

Ini kira first time lah kiteorang celebrate EidulAdha di perantauan . Sedih ? Eyh , takdelah . Ok lagi . Muahahaha . ;p . ( Kalau sedih pun , sikit-sikit je . Tak banyak . )

Disebabkan nak dapat vibe raya tu , we decided to cook lauk raya ! Ermmm ... please don't expect me to cook beef rendang sebab aku memang tak pernah cuba lagi masak rendang . Masak rendang ni , laki aku punya tugaslah ! Lagi aku senang hati bila dia sendiri memang offer diri dia untuk masak rendang daging . Aku pulak jadi Chef untuk masak Nasi Impit dengan Kuah Kacang . Heh heh heh . Am i such a lucky wifey because of i married to a guy who is expert while he is in kitchen ? Such a blessed . Alhamdullillah . ;)




Chef beef rendang tengah tekun 'mengerjakan' serai .




Ini pulak , Chef Beef Rendang sedang tekun menghiris bawang .

Dah alang-alang laki aku nak masak rendang daging dia dulu , dia sediakan terus bahan nak masak untuk aku sikit . Sambil dia masak tu , belajar lah sikit nak masak rendang ni macam mana . 



Rendang daging Chef Azman hampir siap !

Lepas rendang daging dah siap , turn aku pulak buat kuah kacang . Aku kalau lauk raya , memang paling suka kuah kacang yang mak aku masak . Terbaik punyalah ! Jangan taktau , tengahari nak masak , pagi tu siap sempat mintak resipi lagi kat mak aku . Padahal mak aku dah nak busy sebab nak tekun berwukuf dekat Arafah . Nasib baik sempat ! Muahahahahaha . ;p



Sambal tengah ditumis .

Bahan-bahan nak buat kuah kacang ni tak banyak pun . Bahan simple je . Kacang tanah , lada yang dah diblender , serai , lengkuas , bawang besar dengan bawah putih .



Kacang tanah yang dah digoreng & diblender .

Kuah kacang aku masak memang aku sendiri tak puas hati sebab rasanya memang tak sama macam mak aku buat . Ada kecewa disitu ye rakan-rakan . ;( . Tapi takpelah , at least dah cuba . Next time kalau nak masak lagi , aku kena kurangkan kacang yang dah diblender tu dengan lebihkan lada . Mungkin baru ok sikit . ;)



Beef Rendang Chef Azman .



Nasi Impit .

Aippppp ... jangan ingat aku rebus nasi impit sebungkus ni je tau . Aku rebus banyakkkkk . 5 peket untuk kiteorang 2 orang makan . Heh heh heh . Nasib baiklah memang dah bawak stok nasi impit masa balik hari tu . Ni pun mak bagitahu , dia ada bawakkan stok Nasi Impit lagi untuk kiteorang . ;)

Apapun , Salam EidulAdha semua !

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...