May 1, 2011

Tips : 4 Cara Menyiapkan Assignment Tanpa Bertangguh!


Assalamualaikum.

Harini aku NAK JADI PELAJAR BALIK sebab NAK KONGSI TIPS macam mana nak siapkan assigment dengan cepat dan dengan kadar segera. ( Poyo! Macam lah dulu aku buat assignment on time! Hahaha. )

Errr ...

Sebenarnya, entry ni AKU BUAT KHAS UNTUK SORANG BUDAK NI. Alkisahnya, dia ni punyalah banyak aasignment nak kena buat dan nak kena hantar. Sampai harini kot aku rasa budak ni tak dapat nak siapkan lagi assignment dia.

Alasan yang dia memula tu, dia cakap : " Alaaaaaaa kita tak jumpe jalan terluas lah kak! ". Fine lah kan. Jap lagi, bila tanya lagi dah siap ke tak assignment tu, dia cakap pulak : " Kita kat hujung dunia. ". Aku pun tak paham apa kena mengena ALASAN HUJUNG DUNIA TU DENGAN ASSIGNMENT. Hahahaha. =_=

Baiklah.

Disebabkan aku memang TAK PUNYA ADIK KANDUNG tapi sekarang, aku akui yang aku punya RAMAI ADIK-ADIK SAYANG DEKAT TWITTER, entry kali ni aku nak bagi tips sikit dekat budak ni BIAR DIA SEMANGAT SIKIT BUAT ASSIGNMENT. Hehehe.


1. Wuduk & Doa.




Ini kira nak lagi berkat lah sebab kalau kita dalam berwuduk, sekurang-kurangnya, setan tu takdelah dok nak dekat kita sebab KITA DALAM KEADAAN BERSUCI

Paling bagus, kalau nak buat aasignment tu, biarlah kita DAH SIAP-SIAP URUSKAN TANGGUNGJAWAB KITA PADA PENCIPTA. Barulah tenang sikit hati nak buat assignment. Takdelah gangguan dan hasutan dari syaitonirojim tu! Kan? 0_o

Dah wuduk, dah siap solat tu, sebelum nak mula buat assignment tu, BACALAH DOA. Baca bismilllah pun ok je. Tapi kalau boleh baca Al-Fatihah ke apa dan mohon pada Dia supaya segala kerja assignment tu berjalan lancar tanpa sebarang halangan dan juga doa supaya HILANGKAN SIFAT SUKA MENANGGUH KERJA DALAM DIRI KITA. InshaAllah berkesan. 


2. Hargai Masa

 


Kalau boleh, buat assignment dengan kadar segera. Jangan asyik nak cakap pada diri atau setkan dalam otak : " Nak buat kejap lagi lah" , " Nak buat malam nanti lah " ataupun " Nak tidur kejap lah, kang bangun baru nak buat. " . Oh tak boleh macam tu. Semua tu lagi boleh menyebabkan kita terus menerus menangguh sesuatu kerja.

Paling elok, contohnya kalau dapat assignment tu pagi, bila habis je kelas, balik bilik atau balik rumah, TERUS BUAT RESEARCH. Cari sikit-sikit dan buat draft. Sekurang-kurangnya kita dah nampak dan TAHU POINT-POINT PENTING untuk letak dalam assignment tu.


3. Tutup Internet




Ok.

Zaman sekarang, social network makin banyak. Paling pemes ames mestilah Facebook, Twitter dan juga medan Blogging. Tak kira lah blogging tu sama ada Blogger atau WordPress sekali pun. Benda-benda ni semua MEMANG BOLEH MENGKHAYALKAN KITA DARI BUAT KERJA.

Kalau dekat pejabat pun boleh memberi efek yang tidak baik pada pekerja yang khayal dengan social network ni, apatah lagi kalau kat pelajar kan? Kang 90% mengadap social network, 10% je buat kerja. 

Adik yang sorang ni, kang kata banyak assignment. Jap lagi, aku tengok : " Eyh? Satu dua entry kat blog dia post. " =_=

Nampak? Memang godaan dan dugaan kat situ kalau kita dah mula mengadap Social Network ni. Jadinya, jalan mudah?

TUTUP TALIAN INTERNET. Kalau pakai Wifi, tutup terus modem anda ye adik-adik. Kalau pakai broadband, simpan broadband anda jauh-jauh. ( Ehem. Ehem kat budak tu. Hahaha. )


4. Rehat Yang Secukupnya




Nak buat assignment ni pun, kita PERLU REHAT YANG CUKUP. Sebab kalau kita penat, otak pun tak berapa sangat nak berfungsi dan kita jadi akan kurang semangat dan rasa angin-angin kus-kus je nak buat assignment. Tapi janganlah OVER REHAT! Rehat pada KADAR YANG SEPATUTNYA.

Lagi satu, kalau assignment tu banyak benda yang kena buat dan memang ambil masa berhari, rehat lah jugak. Kalau perlu berhenti untuk solat atau solat masuk waktu anda tengah buat assignment, BERHENTI dari buat kerja dan TUNAIKAN SOLAT DAHULU.

Kerja-kerja jugak. SOLAT JANGAN TINGGAL DAN TANGGUHKAN. Ok?

Cukuplah 4 je. Kang bagi banyak-banyak, tak terbuat pulak. Bagi 4 je dulu tengok mampu ikut ke tak? ( Ehem lagi kat adik sorang ni. )

Semoga tips ni dapat membantu. Pada adik yang sorang ni, ANDA TIDAK ADA ALASAN LAGI UNTUK TANGGUHKAN BUAT KERJA. Ok?

Sekian. Masalamah!

3 comments:

  1. ehemmmmm..
    makan dalam sikit2.hahhaa..
    konklusinya,nk kne campak broadband jejauh laa..haha~

    ReplyDelete
  2. @sizuka - Alololololo.:P

    @Lynn - Hahaha. Makan dalam kah? Takpe. At least time exam Lynn takde ngadap internet kan?

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...