May 10, 2011

Cuaca Panas Melampau.


Assalamualaikum.

Dua tiga hari ni, aku tengok ramai tweet dekat 'Burung Biru' yang Malaysia panas. Memula tu aku ingat macam takde apa sangatlah kan. Tapi kalau dah sampai waktu malam pun, ramai yang kat Malaysia asyik komplain :  " Panas! Panas! Panas! ", aku pun jadi tertanya diri sendiri : " Panas sangat ke sebenarnya kat Malaysia kalau dah ramai asyik komplain dari siang ke malam? ".

Jadinya, pagi tadi, bangun tidur dan lepas laki dah pergi kerja, aku bukak 'Burung Biru' aku seperti biasa dan masih benda yang sama : " Ya Allah, kenapa Malaysia panas sangat ni? ". Terus aku tergerak nak check melalui apps Weather yang memang dah ada dalam iphone aku.

Tengok-tengok ...




Ini print screen aku amik masa Jeddah baru awal pagi. Jeddah sekarang tengah musim Panas. Jadinya, walaupun jam baru pukul 7 pagi tapi matahari memang dah macam tengahari. Kalau nak tidur sampai pukul 10 pagi pun boleh jadi rimas sebab cahaya matahari memang memancar terus tembus dalam bilik aku. 

Dari sakit hati tak boleh tidur sebab silau matahari, baiklah aku bangun je. Hehehehehe.

Waktu ni, Malaysia dah tengahari. Waktu makan tengahari. Ternyata cuaca di Malaysia memang panas! Kagum sekejap aku. Patutlah orang asyik dok komplain memanjang je.

Tapi disebabkan nak adil sebab nanti kau mesti cakap camni : " Alaaa masa ni Jeddah tengah pagi, mestilah Jeddah lagi sejuk! Mana aciiii ... " .

Ok. Sekarang takde nak aci ke tak. Dalam pukul 10 pagi pun aku tetap tengok Weather berapa dan nak bandingkan mana lagi panas ...




Kau tengok? Kau tengok? Jeddah masih menang! 

Ternyata cuaca di Malaysia memang juara dan dapat mengalahkan negara timur tengah ni. Selalunya orang cakap Saudi panas tapi kali niiiiiiii ... aku dah boleh sengih-sengih dekat korang! Hahahaha.

Bila dah tengahari pun aku masih amik bukti nak menunjukkan Malaysia tetap juara ...




Walaupun beza cuma 1 degree je tapi aku boleh cakap yang cuaca kat sini memang tak berapa panas sangat. Mungkin sini panas kering dan Malaysia panas lembap kot? 

Ada yang aku baca, Malaysia sekarang tengah kena tempias fenomena apatah. Aku pun tak ingat. Macam kena El-Nino lah. Sebab tu suhu Malaysia tinggi mendadak! Gila betul.

Siap ada yang cakap : " Malaysia ni panas sebab banyak sangat dah dosa-dosa kering yang orang kat Malaysia buat! " . Hahaha. Itu aku taknak komenlah. Kang ada yang SENTAPMAKNAK!

Musim panas macam ni, sepatutnya kita sebagai manusia dan juga beragama Islam, kita sama sekali sangat tak elok sebenarnya asyik komplain memanjang dengan cuaca sebab kita kena ingat, itu semua datang dari Allah. DIA sangat berkuasa atas segalanya.

Lebih elok lagi, tengah musim panas macam ni lah, kita selalu ingat tentang panas di padang mashar nanti. Bayangkan lah. Panas dekat dunia pun kita dah komplain macam-macam. Panas dekat sana? MashaAllah. Tak dapat nak bayangkan.

Padahal panas sekarang yang kita dok komplain dan mencebik ni adalah datangnya dari matahari yang jauh beribu batu dari kita dan juga planet bumi. Kalau kat sana nanti, matahari adalah sejengkal je dari kepala kita! SubhanAllah. Macam mana lah keadaan kita nantikan? =_=

Dah panas macam ni, banyakkan minum air. Jangan keluar rumah sangat. Tapi kau jangan pulak dah musim panas ni, kau pakai baju pun makin terdedah-dedah! Memang lagiiiiiiiii panaslah jadinyaaaaaa! T___T

Sekian. Masalamah.

Dari Jeddah :

6 comments:

  1. kau dekat jeddah ya? seronok bila aku imagine kau dekat sana even aku tak tau pape pasal kau

    meleis win!

    ReplyDelete
  2. sabar je lah.sini 15celcius.cane nak balik Msia nih.hahaha.

    ReplyDelete
  3. @Abang Zam - Yup. Dekat Jeddah. Memang seronok duduk sini. Hehehe.

    @Sizuka - Sejuknyaaaaa! Nak salji sikittttt! Nanti bawak balik tau!

    ReplyDelete
  4. msia ni panas lembab.
    bila panas tu dienye melekit, mak aihhh.
    uhuhuuh

    ReplyDelete
  5. seee,msia mengalahkan jeddah..memang panassss...takpe,panas dunia..sabar sabar.. =)

    ReplyDelete
  6. @Ery Farieha - Yup. Malaysia panas lembap tapi orang selalu sangkakan, Saudi ni lagi jauh lebih panas dari Malaysia.

    @Lynn - Itulah. Ni baru panas dunia. Bayangkanlah panas kat Padang Masyar nanti. Nauzubillah. =_=

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...