May 24, 2011

Status Terbaru IKEA Meatballs & Secret Recipe


Assalamualaikum.

Aku nak update status terbaru berkenan isu IKEA Meatball dengan Secret Recipe tu.




Lepas ditutup beberapa hari, IKEA Food court akan dibuka semula kepada orang ramai. Dipercayai bahawa IKEA ditutup bukan kerana meatball mengandungi babi tetapi dari satu produk lain di IKEA Food Court. Sebab itu mereka perlu menyamak dapur dan bertanggungjawab juga berjaga-jaga ke atas kesilapan yang telah berlaku.

Menurut salah seorang pekerja dari IKEA sendiri, IKEA mempunyai sijil Halal tapi tidak pernah memaparkannya kepada orang ramai dan sekiranya, orang ramai mahu melihat, mereka boleh menunjukkan sijil itu.

Pengeluar produk IKEA Meatball pula adalah dari MACFOOD SERVICES (M) SDN BHD dan meereka mempunyai sijil sah Halal daripada JAKIM sehingga 2013.




Untuk status terbaru Secret Resipi pula, pihak SR sendirik telah mengeluarkan notis secara rasmi kepada para pelanggannnya melalui Page Facebook Secret Resipi itu sendiri :

Notis dari pihak SR

Apapun pada aku, sebagai umat Islam, sikap berjaga-jaga itu sentiasa kena ada sebab kadangkala, tak semestinya yang memang halal itu adalah 'HALAL'.

Untuk kepastian lagi, lebih baik tunggu kepastian dari pihak JAKIM sendiri dan kalau dah rasa was-was tu, tak payahlah makan. Semuanya terpulang pada diri sendiri.

Sumber maklumat :



Sekian. Masalamah!


5 comments:

  1. boleh ganti meatball ikea dengan bakso. hehehe :P

    ReplyDelete
  2. risau kan skrg ni.. suma nk dicampur babi.. ish.. was2 la..

    ReplyDelete
  3. @Mimy Hamid - Samalah kak! Masih meragui jugak. Memang tak pergilah. Baik makan dekat seafood ke apa ke.

    @kakyong - Terima kasih sudi singgah.

    @Asada RyuraRo - Iyalah! Bakso pun sedap sih! ;))

    @Solihin Zubir - Tau takpe! SZ kena rajinlah tengok website JAKIM. Dorang memang selalu update info pasal sijil HALAL ni.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...