October 31, 2010

PTPTN - Korang Dah Bayar Ke ?

Ini bukan surat aku . Ini surat amek dari Google . :)

Ehem . Ehem . Sekarang isu bayar balik PTPTN jadi hangat . Dulu sesiapa yang belum pernah bayar tu , boleh duduk rilek lagi . Tapi sekarang , sejak dah wujudkan 'Dilarang Ke Luar Negara' pada pembayar yang ingkar , semua yang berkenaan jadi tak senang duduk . Panas bontot . Heh heh heh .

Ada yang dah bayar ke ? Aku ? Huhuhuhu . Aku dah start bayar dulu masa aku keja kat Penang tapi bila aku sambung belajar balik kat UiTM Shah Alam , aku dah stop bayar lah sebab aku dapat pinjaman lagi . Isk ... banyak betul hutang . Ikutkan aku taknak amek tapi dipaksa emak aku suruh amek jugak . Padahal jumlah pinjaman yang dapat tu , sangatlah kesian kat aku . Tolak tambah bayar yuran study ... adalah tinggal dalam rm200 . Hahahaha . Lepaslah bagi kete aku 'makan' untuk minyak . Kadang-kadang memang tak berbaloi tapi nak buek camno ? Kena paksa amek ....

Sekarang ni , bila aku dah selamat grad and walaupun tak dapat pergi konvo ... hukhukhuk ... kenelah aku sambung membayarnya . Tapi sejak dah nak dekat setahun habis belajar ni , nampaknya satu sen pun aku belum berjaya untuk bayar . Kui kui kui . Asyik tangguh je memanjang . Sudahnya sampai sekarang tak bayar-bayar lagi . Isk isk isk ... apa nak jadi ni oiii ??? :p

2 , 3 hari lepas ada jugak bincang pasal ni dengan En Azman . Haruslah bincang kan . Memandangkan sekarang aku jadi fully house wife terhormat , so kenalah bincang sebab apa-apa nanti , dia kene tolongkan bayar bagi pihak aku . Hahahaha . Kesian . Kesian . Dia punya pinjaman masa Diploma dengan Ijazah pun tak terbayar lagik . Tak pasal kena tambah bayarkan aku punya pinjaman jugak . Kui kui kui . Nasiblah biebie . Tapi kira ok lah sebab aku punya pinjaman takdelah banyak macam dia punya tapi kalau dah tambah pinjaman aku sekali dengan dia punya pinjaman ... jadi makin super banyaklah ! :P

Jangan tak tahu , macam aku ni , aku ada jugak lah dapat surat dari PTPTN tu . Ada surat perjanjian lah , ape lah . Aku pun tak tahu sebab selama ni kalau surat sampai kat rumah , biasanya aku suruh mak aku main belasah je tiru signature aku , lepas tu mak pos balik . Isi kandungan pun tak tahu . Mak aku ada bagitahu cuma aku je dah lupa . Tapi laki aku tu haaaa ... dah dekat 5 tahun kot dia dah habis study , umur pun nak tua berdengung dah ( kah kah kah ) , tapi memang tak pernah sampai langsung surat dari PTPTN ke apa . Pelik tak ?

Masa sebelum aku sampai sini dulu , aku pernah je call PTPTN . Nak tanya hutang tertunggak pinjaman laki aku yang belum dapat bayar lagi tu , sekali je abang yang jawab call aku tu cakap :

" Dik , nama Mohd Azman ni takda dalam rekod pun . Dah habis bayar ni . "

Camno tu ? Sape boleh tolong jawabkan ? Padahal satu sen pun tak pernah bayar lagi . Musyhkil tak . Bila aku suruh abang tu check sekali lagi and aku check balik no IC laki aku kat dia , memang sah takda dalam rekod . Abang tu siap cakap lagi :

" Alaaa dah bayar lah ni . Mungkin husband adik saje je kot ? "

Boleh tak ? Pening aku . Dua tiga kali call pun , tetap jawapan yang sama : Tiada dalam rekod . Hebat betul laki ni . Tak pernah bayar tetiba boleh kata dah habis bayar . Dashyat . Dashyat ! Nak salahkan siapa kalau PTPTN sendiri kadang-kadang takde langsung rekod peminjam ? Siapa yang tak buat kerja sebenarnye ni ? Isk isk isk .

Korang ingat lagi kes yang jadi dekat Faizal Tahir ? Kesian kat dia . Sungguh memalukan . Tapi kalau kes dia tu memang sah salah dia lah sebab dia dah pernah dapat surat macam aku tapi dia yang tak pernah nak bayar . Tak pasal kena bayar habis terus kalau nak lepaskan ke luar negara . Masa tu kalau tak silap aku , dia nak pergi Indonesia sebab ada show apa ntah . Huhuhu . Itu susahnya jadi artis . Pasal benda macam tu pun , boleh masuk paper . Aku rasa , dia pun sampai tak tau nak sorok muka kat mana . =____=

Disebabkan kejadian macam tu lah , aku kene berhati-hati . Baiklah aku start bayar . Dah lah aku ni memang keluar masuk imegresen . Tak pasal nanti , aku pulak masuk paper sebab tak bayar hutang tertunggak rm ..... . Heh heh heh .

Bukannya apa , kalau korang nak tahu , setiap kali kalau kiteorang dari Malaysia nak balik Jeddah , mesti masing-masing dah kelam-kabut check internet . Nak check yang nama kiteorang ni tergolong tak dalam senarai 'Di Larang Ke Luar Negara' . =____=

Cuma sekarang ni , aku sebenarnya , still tak clear lagi , camno sebenarnya nak bayar PTPTN ni ? Dulu mak aku yang tukang bayarkan . Mak aku selalu bayar kat bank je . Tapi membazir pulak aku rasa kalau bayar kat bank . Sebab ada service charge rm2 . Banyak wehhhhh ! Huhuhu .

Nanti kena tanya kawan-kawan lah camni . Aku taknak kene tahan imigresen kat KLIA ! Hutang tetap hutang . Kat dunia boleh lah lepas tapi nanti kene jawab kat Padang Masyar !

Selamat menjelaskan hutang . :)

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...