March 26, 2011

7 Alasan Untuk Tidak Memakai Hijab Yang Biasa Kita Dengar

Assalamualaikum.

Harini aku nak kongsi dengan korang, 7 ALASAN yang biasanya korang atau kita AKAN DENGAR untuk MUSLIMAH TAKNAK PAKAI HIJAB. Alasan ni memang common sangatlah. Jawapan standard. 0_o

1. Belum Benar-Benar Yakin Dengan Fungsi atau Kegunaan Hijab

Kau tanya DUA PERSOALAN ini pada diri kau sendiri :

" Apakah kau benar-benar percaya, yakin dan mengakui akan kebenaran agama Islam? "

Bila orang tanya macam ni, mesti kau laju je akan cakap ; " Ya. " dan kemudian MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH yang menunjukkan kau taat pada akidahnya dan juga Nabi Muhammad SAW yang menyatakan pula taat pada syariahnya. Dengan begitu yakin, kau akan cakap yang kau paham akan Islam serta seluruh hukumNya.

Cuba kau tanya lagi pada diri kau sendiri :

" Bukan ke pakai hijab tu salah satu hukum dalam Islam? "

Dan kau still akan jawab ; 

" Iye sebab dalam Al-Quran pun ada cakap. Sunnah Nabi pun ada cakap macam tu jugak yang Muslimah kena pakai hijab! ".

Jadinya, KESIMPULAN kat sini : Kau percaya akan Islam. Kau yakin akan Islam tapi kenapa tak ikut dan laksana perintahNya juga meninggalkan apa yang dilarangNya? .


2. Aku Tahu Pakai Hijab Tu Wajib Tapi Mak Aku Tak Bagilah! Kang Kalau Aku Tak Dengar Cakap Mak Aku, Aku Boleh Masuk Neraka Ohhhh!

Rasulullah SAW dalam nasihatnya yang sangat bijaksana :

Tiada kepatuhan kepada suatu ciptaan di atas kepatuhan kepada Allah SWT. (H.R.Ahmad)

Dalam Islam memang lagi terang dan nyata yang kita kena HORMAT ORANG TUA kita. Even kalau kita NAIK SUARA SIKIT pun kita dah dikira ANAK DURHAKA. Huhuhu. Sebab tu wujudnya pepatah : SYURGA DI TELAPAK KAKI IBU.

Dalam Al-Quran pun ada menyatakan :

Sembahlah Allah dan jangan kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tuamu. ( Surah An-Nisa Ayat 36 )

Tapi bila kita tak patuh pada orang tua kita untuk MENJALANKAN PERINTAH Allah SWT, tak semestinya kita boleh buat sesuka malah kita kena terus hormat. Like buruk perangai macam mana pun orang tua kita, kita tetap kena ada RASA HORMAT pada mereka.

Allah SWT berfirman :

Dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik

KESIMPULANNYA : Mana mungkin kita patuh pada meraka namun melanggar perintah Allah SWT yang menciptakan kita dan orang tua kita?


3. Kedudukan & Keadaan Sekeliling Yang Tak Membolehkan Aku Pakai Hijab

Sebagai wanita Muslim, kita memang TIDAK DIBOLEHKAN untuk MENINGGALKAN RUMAH TANPA MENUTUPI AURAT DENGAN HIJAB dan wajib untuk kita tahu perkara tu. 

Bukankah Allah SWT telah berfirman :

Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan jika kamu tidak mengetahuinya ( Surah An-Nahl Ayat 43 )

Paling tidak pun, belajarlah untuk mengetahui HIKMAH MENUTUP AURAT. Memang Allah SWT dah perintah, wanita Islam bila keluar je dari rumah, kena TUTUP AURAT DENGAN HIJAB

Kita kena cari kesenangan dari Allah SWT sentiasa dan bukannya kejahatan yang ditimbulkan oleh Syaitan semata.

Ingatlah, bila kita benar jujur dan tulus dalam buat sesuatu dan juga berusaha, kita akan sentiasa rasa kebaikan sentiasa datang dalam hidup kita malah Allah SWT akan MEMPERMUDAHKAN SEGALANYA bila kita berdepan dengan masalah atau dugaan.

Allah SWT telah berfirman :

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah SWT, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangkakannya. ( Surah At-Talaq Ayat 2-3 )

KEDUDUKAN DAN KEHORMATAN adalah suatu perkara yang ditentukan oleh Allah SWT. Ia tidak bergantung pada kemewahan pakaian yang kita ada, warna yang pakaian yang kita pakai atau bila kita dress up mengikut trend masa kini. Kehormatan dan kedudukan lebih kepada bila kita BERSIKAP PATUH pada Allah SWT dan Rasul-Nya SAW dan bergantung pada hukum Allah SWT yang murni.

Dengarkanlah kalimat Allah SWT :

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah SWT adalah orang yang paling bertakwa di antara kamu. ( Surah Al-Hujurat Ayat 13 )

KESIMPULANNYA : Lakukanlah sesuatu dengan mencari kesenangan dan keredhaan Allah SWT dan beRIkan harga yang sedikit pada benda-benda mahal yang dapat menjerumuskanmu ke arah yang tidak baik.


4. Cuaca Kat Tempat Aku Panas, Aku Tak Tahan Kalau Pakai Hijab, Rimas!

Allah SWT memberikan perumpaan dengan mengatakan :

Api neraka jahanam itu lebih lebih sangat panasnya jikalau mereka mengetahui ( Surah At-Taubah Ayat 81 )

Macam mana kita boleh nak cakap KAT DUNIA NI PANAS BERBANDING NERAKA JAHANAM? Sebenarya semua tu hanyalah dari hasutan syaitan semata. Dah kata syaitan ni tugas dia memang nak SESATKAN MANUSIA kan? Jadinya, kita kenalah bebaskan diri kita dari tergoda dengan godaan syaitan dan kita pikir positif yang panasnya matahari tu SEBAGAI ANUGERAH dariNya dan bukan kita tengok SEBAGAI KESENGSARAAN pada kita dari memakai hijab. 

Kita kena ingat bahawa hukuman dari Allah SWT JAUH LEBIH BERAT dari apa yang kita rasakan kat dunia ni. Kembalilah pada hukum Allah SWT dan berlindunglah dari hukumanNya.

KESIMPULANNYA : Syurga yang Allah SWT janjikan penuh dengan cubaan dan ujian tapi jalan menuju ke Neraka penuh dengan kesenangan, nafsu dan kenikmatan.


5. Aku Takut Kalau Aku Pakai Hijab Sekarang, Nanti Aku Bukak Balik Sebab Aku Tengok Ramai Dah Macam Tu!

Rasulullah SAW bersabda :

Perbuatan yang paling dicintai Allah SWT adalah perbuatan mulia yang terus menerus, yang mungkin orang lain anggap kecil.

Kenapa kita tak lihat alasan mereka yang dibuat-buat untuk tanggal hijab balik ni DENGAN MENJAUHI dari mereka? Bukan cakap taknak kawan dah tapi jauhkan kengkawan macam ni. Memang tak baik untuk diri sendiri. Kengkawan yang berpikiran macam ni memang susah sikit lah.

KESIMPULANNYA : Bila kau dah memegang teguh petunjuk dan merasakan manisnya keimanan, kau tidak akan meninggalkan sekali pun perintah Allah SWT setelah kau melaksanakannya.


6. Aku Tahu Pakai Hijab Tu Wajib Tapi Nanti Aku Pakai Lah Bila Dah Sampai Seru Atau Dah Dapat Petunjuk DariNya.

Apa yang LANGKAH YANG KAU BUAT selama kau nak tunggu seru, hidayah atau petunjuk dari Allah SWT seperti yang kau cakap tu? 

Kita kena ingat, kalau kita nak sesuatu, kita mesti berusaha. Contoh macam kalau kita sakit dan kita nak baik, kita kena makan ubat. Habis tu macam mana seru tu nak datang kalau kita sendiri tak berusaha ke arahnya?

KESIMPULANNYA : Apabila kau benar-benar serius dalam mencari atau pun menunggu petunjuk dari Allah SWT, kau pasti akan melakukan jalan-jalan menuju pencarian itu.


7. Belum Masa Lagi Untuk Aku Pakai Hijab Sebab AKu Still Muda Lagi. Nanti Dah Tua, Aku Pakai Lah. Takpun Bila Aku Balik Dari Buat Haji.

Sebagai orang Islam, kita kena ingat yang MALAIKAT KEMATIAN tu selalu je dok jenguk kita, tengok apa kita buat, Malaikat tu tunggu je kita sentiasa atas apa yang telah diperintah Allah SWT. Lagipun, mati ni tak kira kita tua ke, muda ke, sihat ke, sakit ke, ataupun bila diri kita dah penuh buat dosa dan kesilapan.

Allah SWT bersabda :

Tiap umat mempunyai batas waktu, maka apabila telah datang waktunya, mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat pula memajukkannya ( Surah Al-An'aam Ayat 7:34 )

Sepatutnya, yang lebih harus, sebagai umat Islam kita kenalah sentiasa berlumba-lumba dalam menurut perintah Allah SWT :

Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) keampunan dari Tuhanmu dan Syurga yang luasnya seluas langit dan bumimu ( Surah Al-Hadid 57:21 )

Ingatlah, memakai hijab di usia muda akan MEMUDAHKAN LAGI PERJALANAN KITA kepadaNya kerana Allah SWT akan tanya kat kita kat Padang Masyar nanti apa yang kita buat semasa usia muda kita malah setiap waktu dalam hidup kita, Allah SWT akan tanya.

KESIMPULANNYA : Berhentilah menetapkan kegiatanmu di masa datang kerana tak seorang pun yang dapat menjamin kehidupannya hingga esok hari.


Kesimpulan

Bila tubuh badan kita dipertonton kepada bukan muhrim dengan rambut yang cantik, pakaian yang ketat yang tunjuk setiap inci tubuh, juga pakaian yang menunjukkan keindahan kaki kita, semua ini hanya MEMBANGKITKAN AMARAH Allah SWT dan dalam masa yang masa MENYENANGKAN SYAITAN!

Bila setiap waktu kita habiskan dengan perkara macam ni akan terus membuatkan diri kita semakin jauh dari Allah SWT dan semakin membawa kita lebih dekat kepada syaitan. Setiap waktu, KUTUKAN DAN KEMARAHAN akan menuju kepada kita DARI SYURGA hingga kita benar-benar BERTAUBAT.

Ingatlah, setiap hari, setiap masa, akan membawa kita SEMAKIN DEKAT KEPADA KEMATIAN.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati dan sesungguhnya pada Hari Kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan di dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain dari kesenangan yang memperdayakan . ( Surah Ali Imrah Ayat 3:185 )

Naikilah 'kereta' untuk mengejar ketinggalan sebelum 'kereta' itu yang akan bawak kita ke kubur. Renung dan dekat diri kepada Tuhan, apa yang terjadi hari ini sebelum esok datang. Fikirkanlah benda ni semua sebelum semuanya terlambat.

Ingatlah, hidup ini bukan sekadar permainan ...

Sekian. Masalamah!

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Tadi nampak kat DTS.
    Semalam masa ceramah agama ustaz tu cakap kalau wanita tak nak menutup aurat adalah lebih baik dia berbogel sahaja kerana dengan tidak menutup aurat dia dan orang sekeliling yang memandangnya akan berdosa. Tapi kalau dia berbogel tidak ada org yg akan memandangnya kerana menganggapnya gila. Nauzubillah.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...