March 3, 2011

Menolong Pelarian Dari Mesir.


Assalamualaikum.

Bulan lepas, masa Mesir dah start BUAT RUSUHAN against si Hosni-tak-berapa-nak-semarak sangat tu, satu dunia jadi kecoh sekejap. Lebih-lebih lagi negara yang bukan Islam. Panik tak hengat sampai kelam-kabut bawak balik rakyat negara memasing bawak keluar dari Mesir secepat yang mungkin.

Kalau macam Malaysia ke, Indonesia ke, boleh rilek je lagi macam takde benda nak dirisaukan tapi bila rakyat Mesir dah merusuh dan rasa marah tu dah macam gunung berapi nak meletup, barulah kerajaan Malaysia decide bawak keluar rakyat Malaysia yang ada kat Mesir peringkat demi peringkat.

Kebanyakan rakyat Malaysia yang ada kat sana, most of them STUDENT. Paham je lah. Malaysia ni kalau boleh, nak hantar student yang belajar luar negara kat tempat murah je without pikir benda-benda yang berkemungkinan boleh jadi dan membahayakan rakyat sendiri. =_=

Bila kerajaan Malaysia dah buat keputusan nak bawak keluar semua rakyat Malaysia kat Mesir pun jadi kecoh kejap sebab isu konon kerajaan Malaysia TAKDE BUDGET untuk semua tu. Yang peliknya, kerajaan Malaysia ada pulak kan budget bagi si rambut sarang tebuan tu budget bebanyak untuk membeli-belah-suka-hati kat luar negara? T_T

Sebelum Najib nak bagi penerbangan balik Malaysia SECARA PERCUMA untuk rakyat yang terkandas ni, mereka decided nak BAWAK KELUAR dulu dari Mesir dan dorang like KENA CAMPAK ke Jeddah dulu.

Bila dah kata kena hantar Jeddah, aku yang kat sini jadi macam KELAM-KABUT jugak. Padahal takde benda pun nak dikelam-kabutkan. Kahkahkah. Masa ni terus teringat dekat anak buah hempedu aku yang amik Medic dekat Mesir, Ada.

Masa call kali pertama tu, memang tak dapat. Bila call lagi, takde orang angkat. Aku call jugak lagi untuk kali ketiga, terus tak dapat langsung. Esoknya, tengahari aku cuba lagi, BARU DAPAT! Terus dengar suara BUDAK PANIK. Kekekeke.

Based on her, keadaan kat sana masih terkawal lagi sebenarnya. Especially yang tinggal kat kawasan pedalaman atau kawasan kampung. Dia dengan budak rumah semua ok. Cuma katanya makanan dah start kena catu. Malam pulak, Baba dengan orang kampung berjaga untuk keselamatan pihak perempuan. Lepas Subuh, baru dorang tidur. 

Esoknya, dia bagitahu, dorang akan di evacuated ke Jeddah tapi sampai Jeddah pun, lepas 3 hari ke 2 hari lepas aku call tu. Lama jugak lah menunggu. Huhuhu.

Bila dah sampai Jeddah, Ada confident je cakap kat aku : " Akak, kita kena hantar dekat area Makkah lah kak! Bukan Jeddah." . Biaselah. Kata CONFIDENT kan. Padahal tempat penginapan Tabung Haji tu still kat Jeddah cuma dekat area Jeddah yang lama. Aku yang dengar pun dah confius. Biar betul budak ni lah.

Tapi tak lama tu, memang SAH dekat Jeddah. Dekat dengan airport lama kot kalau tak silap aku. Tapi nak pegi sana memang MENGUJI KESABARAN. Pertama, SEBAB MEMANG TAK PERNAH PERGI. Kedua, AKAN TERJADI MULUT MUNCUNG di kala mencari TEMPAT YANG MEMANG TAK PERNAH DIKUNJUNG. Hehehe.

Lama jugaklah dok dalam kereta nak mencari jalan. Sudahnya, jumpa tempat penginapan tu pun lepas main redah masuk jalan entah memana jek. Redah punya redah, sekali terjumpa. Memang dari jauh boleh nampak sebab tempat penginapan Tabung Haji ni, bangunan asrama dia, mak aiiiiiiii, SEPANJANG JALAN. Terang benderang lak tu.

Bila datang situ dan tengok sendiri, OhEmJayyyyyy! Ramai gila manusia. Kesian pun ada bila tengok bebudak ni berhimpit tidur. Yang budak laki, ada setengah tu, main bola sepak. Bayangkan satu bangunan tu, TIDUR BERHIMPIT. Semua kena berkongsi reramai. Tapi pada aku, selesa lah sebab ada kipas, then dapat tidur atas tilam sorang satu. Berbaloi la kan? Tee hee.




Sampai situ, terus call si Ada ni and bawak dorang balik rumah aku. Minah ni angkut sekali kawan baik dia, Yanti. First time jumpa, pada aku si Ada ni, peramah dan geragoh sikit. Si Yanti ni pulak, peramah tapi sopan. Hahahaha. ( Jangan marah Ada. )

Sebelum balik rumah tu, bawak dorang makan malam kat Asian Food Restaurant. Restoran ni memang femes lah sebab tomyam dia memang sedap! Kalah tomyam kat Malaysia. So, kalau yang kat Malaysia dok berlagak MAKAN TOMYAM tu, sorrylah eh. Tak MEMBERI KESAN kat aku sedikit pun. Kekekeke.

Sepatutnya, budak dua orang ni stay lama kat tempat aku tapi disebabkan MEREKA DAH PANIK bila nombor giliran dah nak dekat, esok malamnya, terpaksa hantar balik bagi nak MENGELAKKAN perkara yang MEMBOLEHKAN MEREKA MELALAK TAK PASAL kalau terlepas nombor giliran nak balik PERCUMA. Kahkahkah.




Sebelum hantar dorang balik kat tempat penginapan Tabung Haji tu, kami lakibini bawak dulu dorang pegi Souq Al-Shatee. Nak beli Kurma Ajwaa atau femes orang panggil Kurma Nabi.

Tak syok lah kan kalau dah datang Saudi tapi tak balik kurma femes ni. Ye dok? Selain kurma, kami lakibini bagi dorang setong air ZamZam suh dorang bawak balik Malaysia bagi dekat family terdekat.




Masa ni sempat lagi bergambar dekat area Souq. Nak buat kenangan. Bukan selalu pun. Maaflah kalau dalam gambar korang tengok aku macam tunduk semacam. Bukannya saje nak tunduk tapi TERPAKSA TUNDUK sebab adik-adik ni KECIL MOLEK saja. Kang aku tak tunduk, aku dah jadi macam MONSTER pulak. Kahkahkah.




Lepas dah beli kurma juga kekacang, bawak pegi makan pulak. Makan kat Roody. Korang jangan tertipulah tengok gambar kat atas tu. Muka bebudak tu memang TEKUN GILA tengok menu tapi ... sekali je, suruh order ... nak tau dorang order apa? Order kebab kecik semetot jek. Masa kebab tu sampai, aku dah dok gelak gila. Hahahahaha. 

Nasib baik lah kami lakibini punya menu memang portion dia banyak dan boleh makan reramai. Sudahnya, kami berempat share je makanan. Hikhikhik.




Itu aku punya menu. Aku tak sure sangat tapi rasanya macam Shawarma Plate. Daging berlambak gila. Aku memang TAKKAN MAMPU habiskan sorang diri. So, share je lah. Walaupun dah duduk setahun dekat Saudi ni, portion makanan aku tetap sama. Tak berubah pun macam PORTION ORANG ARAB tu eh. Takde eh. Takde eh. Hehehe.




Yang ni pulak, menu laki aku. Macam kebab jugak. Kat negara Arab ni kan memang femes dengan kebab mabab ni. Jadinya, makanan macam ni lah yang memang menyelerakan. Daging pun lembut je. Takde nak keras kematu macam makan dekat kedai Arab kat Malaysia tu ha. Tee hee. 

Lepas dah kenyang, baru hantar dorang balik. Sempat jugak aku masuk dalam 'dorm' perempuan. Nak tengok dorang dalam keadaan sebenar. Kesian betul tengok ada certain tu, muka memasing penat. Ada yang dah terbongkang. Ada yang sibuk study. =_=

Apapun, dorang semua dah pun selamat dekat Malaysia. Yang si Ada dengan si Yanti ni sepatutnya ada exam awal bulan ni tapi nampaknya, dorang boleh SAMBUNG MERONGGENG lah nampaknya sebab exam dah dipostponed ke bulan 6. Hehehe.

Untuk adik-adik, jangan SERIK datang rumah. Korang dikira TETAMU PERTAMA yang datang and stay rumah baru akak. Kalau nak duduk dalam bilik 'ESKIMO' lagi, datang sini ok? Boleh buat Umrah. InshaAllah kalau ada rezeki dan keadaan Mesir dah pulih, akak dengan Abang Man datang sana pulak. Kita jenjalan pegi tengok Piramid. Ok?

Sekian. Masalamah!



No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...