January 15, 2011

Tak Tahu Nak Letak Tajuk Yang Sesuai Untuk Entry Ini.




As'salam.

Masa aku tengah update entry ni.
Aku kat bilik.
Menaip atas katil.

Kenapa bilik?
Kenapa katil?
Kenapa bukan kat ruang tamu macam biasa?

=_________=

Hmmm.
Rumah aku banjir lagi tengah malam tadi.
TENGAH MALAM okeiii!

Kejadian berlaku dalam pukul 12 tengah malam.
Serius bosan gila dah aku kalau macam ni je.

Sebelum kejadian.
Aku dah bagitau laki aku.
Yang cuaca macam nak hujan je.

Aku mestilah cuak kan!
Sebab masa kejadian awal dulu.
Aku punya kelam kabut & panik bila tengok air melimpah keluar dari dapur jangan cakaplah!
Sampai memaksa laki aku cepat balik rumah.
:P

Elok aku tengah solat Isyak.
Aku terus jadi tak khusyuk bila dengar bunyi air dah menderus laju kat dapur.
Aku biarkan je lah sebab nak habiskan solat aku.
Lepas solat ingatkan dah ok lah kan.

So dengan senang hati...
Lepas solat aku sambung mengaji.

Tetiba baru beberapa kerat ayat Surah Yassin aku baca ...
Laki aku dah menjerit panik dari dapur :

" Ayanggggggg, tolong I. Air penuh ni! "

Terus lah aku pun jadi kelam kabut.
Tengok-tengok, air dah nak masuk bilik macam haritu.
Dengan kental, aku selamba je tolak air pakai tangan masuk ke dalam bilik air.
Masa ni, air takde banyak sangat.
Bolehlah lagi tolak pakai tangan.

Tapi ...
Lepas tu...
Kau JANGAN HARAP!

Air makin lama makin banyak turun dari atas dapur.
Hingga memaksa laki aku pecahkan lubang air kat dapur tu.
Baru air mengalir laju sikit & takdelah air melimpah keluar dengan banyak keluar dari dapur.

=__________=

Dekat pukul 1.30 pagi jugaklah baru kami tidur.
Sadis gila rasanya.
Itu baru dapur.
Dekat ruang tv depan pun sama.
Syiling bocor teruk sampai tertanggal cat semua.

Haih.
Aku rasa Jeddah ni dah macam Malaysia.
Kalau dulu memang harapan lah Jeddah nak hujan.
Tapi sekarang????

Ah, memang tanda kiamat jelas kelihatan bila kejadian hujan lebat semakin kerap berlaku kat negeri yang kering macam ni.
Semalamnya masa kami pegi buat Umrah pun Makkah hujan.

Sekarang rumah masih macam tongkang pecah.
Dapur bersepah. Kotor sebab banyak pasir halus.
Kat ruang depan, bersepah jugak.
Dengan sofa basah, bantal basah.
Lantai penuh cat-cat yang tertanggal dari syiling.

Kau bayangkan kalau hari-hari hujan lebat kat sini.
Kalau kau jadi aku, SANGGUP TAK?????

Aku tak mengeluh setiap kali hujan turun.
Sebab aku memang suka hujan.
Cuma aku mengeluh sebab pelik macam mana orang sini buat rumah tak pikir masa depan?
Gila menyusahkan orang okeiiii!

Pindah rumah?
Aaaaaaaaaaa ... SUPER MALAS!
Nak angkat barang. Nak kemas barang.
Adoilahhhhh!

Tak tahulah cemana ni.
Kalau laki aku nak pindah, terpaksa lah kan.
Aku suka dah rumah ni & kawasan rumah ni.
Tapi nak menghadapi keadaan macam ni selalu, itu yang aku tak sanggup!
=_______=

Tengoklah macam mana.
Kalau ada rezeki dapat rumah lain.
Pindah je lah.

Yang pasti.
Kalau pindah...
Rumah itu bukan tingkat paling atas macam sekarang.
Atau tingkat paling bawah macam duduk dalam gua.
Aku nak tengah-tengah.
( senyum dekat laki. :) )

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...