January 10, 2011

Hijab - Kempen Pakai Dengan Betul.



As'salam.

Hari ni aku nak share kempen yang memang sangat BAGUS untuk yang berhijab.
Especially yang ada certain tu nak berfesyen tapi SALAH dari sisi agama.

Kempen ni aku dapat dari Sis sueannajoe
Kenal tak?
Kalau tak kenal dan tak berapa sangat ...
Sila klik link di atas. :)

Seperti yang korang boleh nampak dari banner.
Kempen ni untuk like bagi teguran untuk wanita/perempuan berhijab.

TAPI ...

Tak TUTUP BAHAGIAN DADA.
So this is the way to encourage you to wear the right way!

As kita pon tahu.
PEMAKAIAN TUDUNG tu memang WAJIB!
Fullstop!

Takde nak bagi alasan tak sampai seru ke ape ke.
Itu bukan alasan yang terbaik sebenarnya.

Like apa yang Umie Aida jawab dalam Melodi bila orang tanya :

" Bila nak pakai tudung ? "

Sis Umie Aida jawab cool je and nampak matang kat situ :

" Tudung itu WAJIB. Cuma kita je pilih untuk TIDAK MEMAKAI! "

See?
Ada keikhlasan kat situ.
Kudossss untuk Sis Umie Aida!
:)

So sempena kempen ni.
Aku harap siapa yang berhijab.
Tapi still nampak bahagian dada tu.
Tutup lah yek!

Tak elok bagi orang bukan muhrim tengok.
Berdosa.
Lagipun memang sangat tak elok.
Sebab boleh mendatangkan syahwat pada kaum lelaki.

Itu teguran versi sopan.
( sopan ke? Muahahahahaha. :P )

Takpun kalau nak lagi scary.

Kau tayang lah bukit kau tu!
Nanti kat akhirat ...
Bukit kau tu kena gantung kat besi panassssss dalam NERAKA!
Kau nak? Nak ke?
0_o

Apapun, aku tabik spring kat Sis Anna sebab buat kempen macam ni.
Inilah cara yang betul nak tegur orang.
Bukan main hentam jek!
Ok?

Macam Rina Salleh cakap dalam blog dia ...
( Hi Rina! *sambil lambai senyum sengih kambing* )
Orang perempuan ni hatinya lembut dan sensitif.
Plus hati perempuan penuh sifat kasih dan sayang.
So nak tegur biar kena cara.

Contoh terbaik sekali :
Tengok Nabi Muhammad SAW tu.
Baginda tetap tegur dengan senyuman.
Penuh hemah dan sopan.
Pada sesiapa sahaja yang melakukan kesilapan.

So, kenapa kita tak boleh nak ikut cara macam tu?
Lagipun, agama Islam kita ni sendiri adalah agama yang lembut dan penuh sopan.
Kan?

So, pada kaum perempuan/wanita.
Please alert dengan benda macam ni.
Let say kata nak berfesyen ke apa kan.
Make sure kau nak belit macam mana pun tudung/selendang/ or kain ape je lah.
Make sure labuhkan kat bahagian dada biar tutup.
Dan tak nampak langsung bahagian bukit yang berharga itu yek?

Ini peringatan untuk diri aku jugak.
Sekian.

2 comments:

  1. yes2!!,,,stuju!...aku nk amik banner tu..hehehe...aku nak wat gune felt!!...:) nak wat tuk gantung dlm kete!!...yeay!!!...yg melekat kat tingkap tu...ape org call it?..heheh..love it!..comel!!...n the message best yet ever!..xlah tejojol...cam me use to wear...nauzubillah

    ReplyDelete
  2. eyh, nasib baik kau punya idea tu bernas. Aku pun nak buat lah! Nak lekat kat kereta kat sini. Mahal tak kalau buat? Huhuhu. Kalau kau nak buat, bagitau. Mana tau aku nak jugak ke. Hihihi.

    Aaaa aku skrg sgt carefull kalau pakai tudung. But nasib baik man selalu alert dgn tudung aku. If ada something wrong, die selalu tegur. Hihihi.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...