August 23, 2010

krisis identiti

Situasi #1

Ramadhan 1 , Terawih Malam ke 2

mase ni aku super eksaited sebab finally just found out that masjid belakang umah ade jemaah pompuan untuk Terawih . So , setengah jam sebelum masuk Isyak aku da terpacak kat tempat pompuan tingkat atas dalam masjid . Eksaited kan ? Seronok . Rase macam da lame da tak berterawih . Lagi seronok bile dapat pegi Terawih sesame ngan chenta ati . First time ever since kawen . :)

Lagi 10 minit nak azan tu , jemaah pompuan makin ramai datang . Ade yang semayang kat tingkat bawah . Ade yang kat tingkat atas . Tingkat atas ni kire macam untuk orang sehat-sehat la . Tingkat bawah untuk makcik-makcik yang tak larat nak berjalan . Juga untuk orang tua .

Bile da ramai jemaah pompuan sampai , sebelah kiri aku , orang Indonesia , sebelah kanan , minah arab . Seperti biaselah , adat orang sini , tak kire la kalo jumpe ke ape ke , mesti bagi salam dulu . Minah Indonesia ni datang ngan majikan die . Aku ni berbahasa-basi bagi salam . Minah Indonesia ni jawab tapi dengan muka yang penuh berkerut and puzzled tengok aku . Korang dapat agak tak kenape ? Heh heh heh . Yang aku ni da biase kalo orang wat muke camtu kat aku . Huhuhuhu .

Nak dijadikan cerita , mase da start solat Isyak tu , mase duduk tahiyat akhir , aku yang debot ni terduduk kat minah Indonesia ni sikit . Biaselah kan . Kate semayang berjemaah . Keadaan camtu memang biaselah kan . Abes je semayang ... :

" Maaf ya terduduk kat kakak . Tak sengaja . "

Aku dengan baik hati terus mohon maaf . Tetibe minah Indonesia ni punye la terkejut ...

" Ya ampun , ingat kamu orang sini ! Indonesi ? "

Haaaa aku agak da . Mesti minah Indonesia ni ingat aku orang sini based on muke die yang berkerut-kerut bile aku bagi salam tadi . Huhuhuhu .

" Eyh , tidak . Malesi . "

Aku jawab sambil tersengih-sengih . Bangga weih kalo bab cakap asal orang mane ni . Sebab orang-orang sini memang suke Malaysia . Dorang selalu cakap : " Mahathir is a great muslim . " .

" Ohhhhhh . Tadi lihat kamu , ingat kamu Saudi , tapi bile kamu bagi salam macam beda intonasinya . "

Aku sengih-sengih lagi . Tetibe majikan minah ni cakap sumthing kat aku . Of course la cakap arab kan . Aku ni bertuah la nak paham kan ape die cakap . Yang minah Indonesia ni terus translate untuk aku ...

" Ibu bilang , die ingat kamu Saudi juga macam kakak tadi . Ibu tanya , kamu memang orang Malesi atau kamu ada campuran Saudi ? "

Aaaaaa kalo orang da banyak tanye ni yang aku malas ni ... Huhuhuhu .

" Saya memang orang Malesi kak . Campuran jawa . "

Bangga okeiiii kalo cakap ade campuran jawa ni . Kuikuikui .

" Iyaaaaa ? Kakak orang jawa Indonesia . Kamu boleh cakap jawa ? "

" Cakap nye nggak la . Tapi paham sikit-sikit , iya boleh la . "

Minah Indonesia tu senyum je dari tadi . Yang majikan die pulak tak sudah cakap aku ni takde rupe Malesi . Huhuhu . Ok . Fine .



Situasi #2

Ramadhan 5 , Terawih Malam ke 6 .

Time ni agak kelewatan sikit sampai masjid . Mase sampai pon , jemaah pompuan memang da ramai tapi saf depan still ade kosong sebab ramai wat semayang sunat kat saf belakang . Minah Indonesia yang selalu semayang sebelah aku tu pon da sampai . This time tak dapat semayang sebelah die sebab da ade orang . Nak taknak , aku dok semayang sebelah minah arab ni .

Baru je abes wat semayang sunat , belom sempat lagi aku nak betolkan bontot , minah ni da borak sumthing ngan aku . Alamakkkkk , sudaaaaaaaa ! Ni lagi sorang . Kebetulan pulak , arini aku g semayang pakai abaya sebab lepas Terawih nak pegi beli barang .

Minah arab ni macam eksaited gile bagitau sumthing kat aku tapi aku ni pulak tak paham ape die cakap . Selalu begini . =_= . Kesian kat mereka . Cite bersungguh kat aku , padahal aku satu ape pon tak paham .

Abes je minah ni bercakap , aku terus cakap :

" Errrrr ... Aaaaaaa ... Ana arabic mushkil . Ana malesi . "

Which mean : Saya tak pandai arabic . Saya Malaysia .

Minah arab ni terus mengucap panjang : " MashaALLAH . "

Aku seperti biase . Akan sengih-sengih kambing atau versi kerang busuk . Huhuhuhu . Kebetulan mase ni , minah arab ni dekat ngan Minah Indonesia yang tegur aku aritu . Terus minah Indonesia ni , tolong translatekan aku sekali lagi . =_=

" Ibu ini bilang , kamu muka Saudi . Benar kan ? Ari lepas , kamu bertelekung putih itu pon , orang nyangka kamu Saudi . Ini kan pula kamu pakei abaya gini . "

Ok . Fine ! Minah arab ni da tergelak sakan . Macam suke pulak . Sadis betol la situasi begini . Haih . Bilelah aku boleh cakap arab dengan pantas ni ?????

Yang si minah arab ni terus cakap ngan aku even die tau aku tak paham bahase arab tapi minah Indonesia ni dok translatekan untuk aku lagik .

" Ibu bilang , muka kamu memang Saudi . Mata kamu . Bla bla bla bla ... "

Aku taknak cite penuh ape minah arab tu dok puji-puji aku . Kang korang kate aku riak pulak . Aaaaa tapi tak kesah la . Minah arab ni pulak macam eksaited bile tau aku dari Malaysia . Alahaiiiiii ... lagi sekali . :)

Kekadang bile selalu camni , rase macam nak endorsement kat dahi aku ni : " Made in Malaysia " . So that takdelah aku kene berjawab berpuluh-puluh kali tentang identiti diri . Huhuhu . Tapi apekan daya . Selagi kudrat diberi Ilahi , kene redha je la untuk menjawab tentang asal usul diri . Sekian ~

3 comments:

  1. hi..saje blogwalk...cite yng menarik.tapi betul ke orang indon pandang orang Malaysia ni??bukan ke sekarang diorang tnegh panas2 kutuk malaysia

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...