August 24, 2010

Jodoh .


Dulu mesti korang selalu dengar orang cakap camni :

" Nak cari jodoh time belaja , tak pon time keje . Tapi selalunye time belaja senang nak carik jodoh . "

Sampai sekarang pon aku rase mesti orang dok asik cakap bende yang same . Betol tak ???



Pic ladybug ini sungguh menawan hati . Sebab tu tepek kat sini . =_=

Mase aku da masuk alam study dulu . Diploma kat Poli PD , tak penah pulak terpikir nak carik jodoh kat tempat belaja yang same . Tapi tak dinafikan la mase tu aku pulak memang sakan bercinta ngan sorang mamat ni . Itupon on and off . Ade pasang dan surut tapi aku rase surut je memanjang . Memandangkan aku ni pulak jenis malas nak amek pusing sebenarnye walaupun mase tu tak dinafikan die lah orang paling aku sayang . =_=

Dalam mase surut tu , mulelah gatal nak cuba bende 'baru' . Itulah namenye carik pasal . Tapi ternyata aku dan dunia baru tu banyak kritikan . Biaselah , kate wat bende yang ternyata memang salah . Sape yang akan sokong kan ??? Nasib setahun lebey je aku leka ngan 'dunia baru' tu , terus aku keluar dari dunia yang aku rase takkan ade penghujungnya dan juga bagi aku dunia itu hanye mainan bukan realiti . Nampak sangat ALLAH tu sayangkan aku . DIA tak mahu aku terus hanyut dengan dunia yang memang sungguh khilaf tu . * semoga dosaku diampunkan ! *

Bile da nak penghujung semester diploma tu , da terdetik dalam hati :

" Aku nak kawen umor 30 la . Takpon 35 . "

Aderhhhhh gile sengal mase tu leh pikir camtu . Itupon sebab menyaksikan banyak perkara yang buruk tentang kawen mawen ni .

Tapi ...

Bile abes diploma , aku ngan sorang mamat ni pulak makin rapat . 3 tahun kawan sepanjang belajar kat tempat yang same . Itupon on and off . Biaselah kan . Aku ni kekadang ikot mud jugak nak ber'sms' dengan sebarangan orang . Aku bukan jenis men taram je sume lelaki . Asal jumpe sane sini , mintak no phone terus msg . Itu memang bukan aku . Aku agak tak suke kalo tengok perempuan camtu . Agak nampak gile macam pompuan murahan . Sebab tu aku agak choosy kalo bab berkawan ni . Lagi-lagi kalo nak jadi bf mase tuh . Alahaiiii ...

Lepas abes belaja tu , ingat nak dok umah . Nak carik keje dekat-dekat je ngan umah . Tapi entah kenape ade satu hari tu , gatal dok isi borang keje ngan satu company ni . Sekali je , seminggu lepas tu , aku kene panggil interview ngan company ni . Terus dapat keje . Tapi jauh la . Memang jauh gile . Nun utara Mesia and first time jugak aku sampai kat tempat tuh . Agak eksaited jugak la sebab mase tu dalam kepala da dok pikir :

" Bestnyer ! Dapat kawan baru . Tempat baru . "

Mase tu pulak kire aku da declare ngan mamat yang aku da lame jadi 'teman tapi mesra' ni . Mase tu agak macam baru la . Itupon macam paham sendiri . Takde nak declare ke ape . Punca pon sebab mase tu , kerap kua sesame tengok wayang . Itu je puncanya . Huhuhuhu .

Tapi tu la kan , orang cakap hubungan jarak jauh ni memang sangat mengujikan keimanan & kesabaran . Mase tu macam da agak goyah . Punca ? Hmmmm ... aku rase tak perlu nak story in detail sebab aku memang taknak mengaibkan sesape . Bagi aku mase tu memang da takde jodoh antara kiteorang and mase tu memang aku rase , antara aku ngan mamat tu memang sesuai jadi kawan baik compare tu bf-gf . Alhamdulillah , even da break , kami masih baik sampai sekarang . Tak tahu kenape . Tapi memang baik la . Mase aku kawen pon , die datang tapi aku perasan , die tengok aku dari jauh . =_=

Da abes ngan die , kebetulan pulak tempat yang aku keje ni memang sangat la dekat ngan bekas kekasih kesayangan . * bluerkkkkkkkkk * . Gile mase tu . Aku punye la tak ingat bekas aku ni keje kat negeri yang same . Dekat pulak tu . Da seminggu keje , baru aku tepuk dahi kat office bile aku perasan yang aku keje same negeri ngan bekas aku tu . Mase tu aku da agak ape akan berlaku .

Cukup sebulan keje , aku ni yang selalu berpikiran positif , beranikan la diri untuk lepaking bersame bekas aku tu . Ala ... kengkawan je kan . Ape salahnya ? Tapi tu la kan , orang cakap , first love tu la boleh membuatkan kite jadi seorang yang pemaaf . =_=

So , mase tu memang rapat balik la . Tapi mase tu agak konflik jugak la sebab bukan die sorang , ramai lagi skandal kat belakang . Hahahahaha . Sane sini skandal . Ngan orang tu la . Ngan budak ni la . Ngan budak tu la . Mase tu aku tak pikir ape pon . Sekadar nak enjoy . Selagi rase tak nyusahkan aku , aku layan je la . Pulak mereka sumer bukan sebarangan orang . Kan aku cakap , aku ni choosy . Tapi mase tu tak bermakna aku ni dok kikis duit orang okeiiii . Aku tak suke nak kikis ni . Kang kikis sane sini , abes tergadai diri sendiri . Naya jek .

Lame jugak aku hanyut dunia camtu . Mase tu untuk seronok jek . Lagi pulak mase tu memang idup sendiri kan . Jauh dari family . Memang takde nak pikir ape sangat lah . Dalam kepala mase tu asik nak enjoy je la memanjang ... huhuhuhu .

Until one day ...

Mase tu budak umah ade krisis . Tak syok gile mase tu . Mase awal sampai dulu , satu umah rapat tapi disebabkan nonsenses things , sume makin hari makin jauh . Nasib aku ni jenis malas nak amek port and aku ni memang jenis keras hati sikit . So , mase tu memang banyak kua ngan bekas aku la sebab die orang yang aku paling rapat mase tu . Yelah , kate kawan dari sekolah kan . So , die da paham la aku cemane and aku pon paham sangat die cemane . But mase rapat tu , aku memang tak terlintas la nak die balik or sebagainya .

Dalam rapat ngan bekas aku tu , rupenye die pulak ade agenda lain . Eyh , kate rapat ngan bekas kan . Dah sah-sah la mesti die nak aku balik . Huhuhuhu . Gile panik la mase tu bile tahu tapi aku cool . Wat bodo je memanjang . Asal die dok bagi aku hint , aku asik wat tak paham je . Bile die da start camtu , aku jadi macam tak selesa plus aku tau , mase tu ade sorang pompuan ni dok obses giler ngan bekas aku tu . =_=

Konflik kat umah pulak mase tu macam agak kronik . Rase macam nak resign pon ade gak mase tu . Tapi tulah kan . Ade hikmah pada setiap kejadian dalam hidup kite sebenarnya .

Ingat lagi mase tu . First time ever aku jumpe mamat ni . Mase jumpe pon , di pagi buta sebab die dok melepek kat taman bawah kondo yang aku stay . Asalnya ade orang mintak tolong aku pujuk die . Frust bercinta la katakan . Huhuhuhu .

Aku ni ngan muke mengantok , ngan baju tido : pakai boxer ngan singlet pulak tu , dok la turun nak g pujuk mamat ni . Sampai bawah , aku tengok mamat ni memang frust betol la . Kuikuikui . Dengan selamba macam da kenal lame aku dok pujuk mamat ni :

" Alaaa die da taknak u tu , sudah la . Jangan pakse die . Bende da jadi . Balik la . Pukul bape da ni . Esok kiteorang keje tau tak ? "

Mase tu berbasa basi la sebab mengantok kan . Tetibe ...

" U ke Nailah ? "

Aku mase tu dalam hati : " E'eh mamat ni . Sempat lagi nak tanye name aku ? "

" Yelah . I la Nailah . Sudahlah tu . Ngantok la wei . Balik la . "

Ok . Itu pertemuan pertama .

Berbulan-bulan lepas kejadian pujuk memujuk tu , adelah jugak mamat tu dok call and sms aku . Bukan nak dok usha aku pon . Aipppppp , jangan pikir bukan-bukan dulu ekkkkk ! Cume sekadar nak tanye seseorang tu . Cume bile da lame sikit , bile mamat ni memang da betol-betol redha yang jodoh die memang takde , baru lah topik perbualan mase tu berubah sikit . Kire jadi kawan la .

Until la satu malam ni ...

Dengan perasaan gentleman dan berani mati die tanye aku :

" Aaaaaa kalo i nak u , u nak i takkkkk ??? "

Boleh bayang tak ape reaksi aku mase tu ??? Mabuk kot aku rase mamat ni . Aku mase tu dah la dok pening pasal skandal tak sudah , mamat ni pulak nak cucuk jarum . Dengan rase angkuh dan ego , aku terus reject !

" U ? Iskkkkk taknak la i . Gile pe . U're not my taste okeiiii ! "

Len kali korang jangan jadi angkuh macam tu okeiiiiii . Sebab ? Orang yang aku reject tu la jodoh aku sebenarnyer . Huahuahuahua . Betol la ape orang-orang lame pesan :

" Jangan dok benci or tak suke orang sangat , kang orang tu la jadi suami/isteri kite . "

Hambekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk !!! Amek pengajaran ye kengkawan . Kuikuikui .

Tapi siape sangkakan , perkenalan singkat tu rupenye jodoh aku ngan mamat tu . Mamat tu la laki ku sekarang . Laki ku si anak badak yang semakin sehat dan membesar bagai johan sekarang ni !!!

Kekadang bile pikir balik , ingat balik tentang kenangan mase lalu tu , aku jadi senyum sendiri . Yelah . Kenal tak lame . Tak sampai setahun pon . Pastu tunang and 8 bulan lepas tunang tu , kami ...



kawen !!!

Heh heh heh . Tapi ape yang berlaku sume memang terlalu pantas . Tanpa sedar . Padahal mase tu , aku takot nak rapat ngan die sebab aku pikir mase tu , aku memang tak kenal die langsung . Sebab die bukan kawan kepada kawan aku or so on . Tapi tu la kan .

Sebenarnye ALLAH tu Maha Adil . DIA temukan kami mase kiteorang pon da give up nak bercintan cintun bagai . Sebab tu la , kekadang tak semestinye orang yang kite kawan & bercinta bertahun tu jodoh kite . Kekadang orang yang kite baru kenal tu la jodoh kite sebenarnyer . :)

Aku ingat lagi , bile aku kawan & da rapat ngan laki aku mase tu , ade jugak yang cakap :

" Awak ni , percaya sangat kat die . Dah la tak kenal die tu sape . "

Itu antara cakap-cakap kengkawan aku . Biaselah . Ade yang suke , ade yang tak . Then , bile da tunang tu , ade jugak menyumpah :

" Aku doakan ko putus tunang . Ko tengok la . "

Fine . Time kaseh pada manusia itu . Sesungguhnya die silap . Doa die telah diterbalikkan oleh Ilahi . Kuasa Ilahi kan ? At least sekarang ni da ternyata , aku semakin ari ke arah pelangi yang indah , tapi die ? Alahaiiiiiiiii ...

Itulah kehidupan . Realiti kehidupan . Telan sendiri je la . Biaselah kan . Tak sume manusia sempurna . Ade cacat and celanya .

Yang pasti , setiap jodoh itu ketentuan Ilahi . Cepat or lambat jek . Sumernye memang da tertulis di Loh Mahfuz dan jodoh itu la yang terbaik dari Ilahi buat kite . Sebab ALLAH itu tidak akan menganiaya hamba-hambaNYA .

Sekarang , i am hepi for what i've . Orang kate , rezeki berbeza setiap manusia . Betol . Aku setuju . Macam sekarang . Even orang keliling dok tanye pasal rezeki anak , bagi aku itu kerja Ilahi . DIA tahu ape yang terbaik buat kami berdua . Sebab kami percaya setiap bende ade hikmah di sebaliknye dan aku bersyukur , walaupon , rezeki paling nikmat itu belom sampai , namun kami mendapat rezeki dari sudut lain . Bak kate my ex-teacher :

" Dun worry dear . Even you dun have any child yet but ALLAH Maha Adil . ALLAH gave you the easiest acces to Haram . To Kaabah . To Madinah . "

And yes , its true .... :)

To those yang still looking for jodoh , jangan dok risau sangat kalo umor meningkat tapi tak jumpe sesape lagik . Yang penting usaha & berdoa . Jodoh korang ade cume belom tiba masenye ...

Live life to the fullest bebeh !!!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...