June 6, 2012

Kronologi Besday Suami

Assalamualaikum.

Few months before his birthday ....

Dia dah sibuk cari hadiah. Kejap nak ni, kejap nak tu. Dia lagi over dari aku sebab awal bebenor survey hadiah besday bagai. Nyampah. Malas nak layan. Merengek-rengek request itu ini yada yada yada ... whatevs suami! Aku layankan aje. Bukan aje. Layankan jugak sebab dah kata suami kan?

Ada satu hari tu, niat asal ke Sultan Mall adalah sebab nak pergi Star Hypermarket nak beli kacang panjang sebab the next day tu, dah set time together nak belajar buat Laksam dengan Haida dan Ina.

Dah masuk Sultan Mall nak ke Star Hypermarket tu, laki aku dah sibuk ngajak ke Paris Gallery. Katanya saja nak tengok ada apa. Padahal sebenarnya, dua-dua dah tahu apa yang ada kat situ sebab masa kat Dubai dulu, beli kosmetik memang dekat Paris Gallery.

Masuk-masuk Paris Gallery, belah kiri penuh dengan designer butik. Laki aku cam dah terkesima. Aku buat lek je sebab last December dah beli handbeg kan. Maka aku dalam puasa beg buat sementara waktu. Hahaha.

Tup tup ... dalam banyak-banyak designer butik tu, adalah satu designer butik ni yang memang laki aku suka. Memula tu, taknak masuk. Segan katanya. Laki akulah segan. Aku tak. Last-last masuk juga sebab aku ni tak suka nak tahan-tahan perasaan segan. Hihihi.

Bila dah masuk butik yang dia suka, sukalah dia sebab dia dapat survey benda yang dia memang nak sangat dari dia kerja kat Dubai dulu sampai ke sudah tak dapat-dapat. Mungkin dah rezeki agaknya. Laki aku berkenanlah dengan satu benda ni. Tanya harga, Alhamdulillah, ada sale 10%. Dapatlah harga murah sikit. Murah tak murah sangatlah. Huhuhu.

Tengok muka laki aku, dia dah sengih-sengih tengok aku. Bila aku tanya :

Nailah : " Nak ke? "
Azman : Sengih-sengih kambing dulu ... " Takpe ke? "
Nailah : " Kalau nak, amiklah. Kira hadiah besdaylah ok? "
Azman : " Takpe ke? "

E'eh laki aku ni. Kalau nak beli barang untuk dia, mesti nak tanya aku banyak kali. =_='

Nailah : " Biebie nak, amik je. Ada sale kan. Nak pikir banyak kali buat apa? "

Aku adalah memang jenis kalau memang benda tu aku suka atau memang aku nak, aku jenis tak reti pikir panjang. Aku mesti terus beli. Sebab tu dulu aku boros! Nasib baik sekarang dah tak sangat. Huhuhuhu.

So, terus mintak staff kat situ, amik yang baru dan bayar kat kaunter.

Settle cari hadiah besday untuk dia ..................

Tapi aku ingat settle dah kat situ. E'eh jap lagi tak lama tu, laki aku nak beg pulakkkkkkkkk! Aduiiiiii .... selagi belum tiba besday dia, selagi tulah dia dok demand nak beg, nak kasuttttt ... sabar jelah. =_='

Sebab aku taknak layan, dia main beli sendiri je beg yang dia nak tu. Bila dah dapat beg, e'eh ni sekarang dah lepas besday dia pun, dia nak kasut pulakkkkkk! Eh, apa-apa je lah suami. Suka hati. Nak beli sendiri. No more belanja. :p

Itu hal hadiah.

A week before his birthday, he made some request buatkan cupcakes for his colleagues. Aku memanglah suka baking tapi nak buat untuk ramai orang aku boleh jadi neves. Jadi untuk elok risiko cupcake ada yang jadi, ada yang tak, so aku cakap kat dia aku boleh buatkan dia kek moist chocolate dengan maybe around 200 cream puff.

Tapi manusia hanya merancang, Tuhan yang menentukan segalanya .....

On his birthday tu, aku memang tak dapat nak baking sebab mencari kotak kek adalah sangat susah kat sini. He almost give up dan nak beli kek kat kedai je tapi last minute, aku dok taktau malu mintak tolong few staff Chapter.

Tak memasal, kek buatan Nailah tapi the box from Chapter. Hewhewhew. Dapat kotak pun on his birthday, jadi terpaksa baking after his birthday

On his birthday, there is no celebration

Bangun pagi tu, terus jerit kat telinga dia : " Happy birthday biebie! I love you! " sambil peluk cium pipi muah muah sebelum bangun g toilet nak amik wudu' nak Subuh.

Petang tu pulak, I baked Rainbow Cake for him! Resipi adalah dari Martha Stewart punya website. Nasib baik jadi. Hihihi. Alhamdulillah. ;')


I am not the pro so jangan pelik tengok kek aku comot sana sini. Aku nak sapu buttercream within the colorful slices tu pun aku dok pakai sudu je. Huhuhu. Memang kena cari offset spatula lepas ni. Tak kira.

The finale stage of this beautiful Rainbow Cake, I ended up decorated it with M&M's chocolates on the top of the cake!


The Rainbow Cake outcome bila dah potong. Hihihi. Kek ni memang cantikkkk tapi kau nak buat sendiri, memang perlukan kesabaran sebab kena bakar slice by slice ikut warna. 

Aku start membaking dari pukul 2 sampai pukul 6 petang ok. Itupun sebenarnya kek tu tak siap lagi sebab takde frosting tapi sebab nak makan sendiri dan bukan hidang kat tetamu, aku biarkan kek tu dengan buttercream je without frosting. Tak kuasa aku sebab serius letih mak nak! =_='

Dahlah satu slice color tu kena bakar dekat 15 minit. Aku ada 6 color ; merah, oren, kuning, hijau pucuk pisang, hijau tua dan biru.

Asalnya aku ada color merah, kuning, hijau pucuk pisang dengan biru tu je. Tapi masa buat terus teringat zaman sekolah dulu kan kalau color-color campur2kan boleh jadi color lain kan?

So, aku campur merah dengan kuning, jadi oren. Hijau dengan biru jadi hijau tua! Yeayyyyy! ;)

Walaupun amik masa lama nak siap tapi bersyukur sebab finally dapat jugak rasa Rainbow Cake ni. Selalu tengok gambar orang makan kek ni je. Huhuhuhu.

Then, the next day, baked Moist Chocolate Cake pulak. Dapat buat 4 biji je tapi laki aku cakap, saiz kek tu kecik. Makanya, aku jadikan 2 tingkat punya kek. Dapatlah dua biji. Ended up decorate dengan M&M's coklat gak.




Jadinya, untuk sekali lagi ...... HAPPY BIRTHDAY SUAMIIIII! Semoga umur yang ada dipenuhi dengan ibadah kepadaNya. Moga kasih kita kekal sampai Syurga Allah SWT. InshaAllah. Me love you so much much much much much moreeeeeeee! ;')

Semoga kita sentiasa dalam redha Allah SWT. InshaAllah.

Sekian. Ma'asalamah!

1 comment:

  1. hahaha.taktau nak cakap apa.tgelak pon ada.so sweeeeeeet la akak dgn abangman niiii.hahahaha.

    neway,happy birthday kepada encik azman,suami tercinta puan nailah.moga cinta kekal ke syurga.aminnnn.. :)

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...