May 15, 2012

Salah Eh Pergi Umrah/Hajj Bawak Beg Mahal?

Assalamualaikum.

Aku kalau pergi blog gosip, aku bukan suka baca gosip artis tapi aku lagiiiiiiiiiiiiii suka baca komen-komen orang kat entri gosip tu.

Macam baru-baru ni, bila ada blog gosip up gambar Nora Danish pergi buat Umrah baru-baru ni. Dalam banyak-banyak komen yang aku baca kat entri, aku paling kelakar baca komen yang bunyinya lebih kurang macam ni : 

" Nak pergi Umrah pun bawak beg mahal-mahal ke? Beg dahlah sampai 3k. Pergi Umrah pun nak menunjuk-nunjuk dengan beg mahal. Entah apa-apa. "

Banyak kali aku baca komen tu. Taktau nak gelak ke, nak nangis sebab gelak banyak sangat. Eh? Tapi gelak banyak sangat pun takleh juga. Tak bagus untuk hati kita. Maka, gelak sikit-sikit je dahlah kan? Hihihihi.

Memang kelakarkan tengok sikap orang kita merangkap orang Melayu ni. Pasal beg pun nak pertikaikan. Aku taktaulah orang yang komen tu dah sampai Makkah & Madinah ke tak dok nak mengata orang macam tu.

Kesian sebab kalau siapa pernah datang sini, ramai je jemaah lain dok usung bawak beg mahal lain. Dok kisah sangat apa pasal? Ke dengki sebab diri sendiri tak dapat pakai beg mahal?

Orang pergi buat ibadah pun dok nak ngutuk lagi. Patutnya tumpang jelah syukur, panjat rahmat padaNya biar kalau kita yang tak pernah jejak lagi ke Tanah Suci ni, dapat jadi tetamuNya juga macam Nora satu hari nanti.

Ni belum apa-apa, dok sedap mengata orang tu macam-macam. Macamlah kau tu sempurna sangat kan?

Aku ni bukan peminat Nora Danish pun tapi tengok perangai orang kita sekarang, alahaiiiii ..... kesian betul. Kot ye pun, kau mungkin marah sebab maybe perasaan tu didorong dengan rasa marah sebab dia ada pose seksi dalam majalah, tapi agak-agaklahkan.

Dah kata beribadahhhhhh ... beribadah dengan Pencipta, tak salah pun kalau nak bergaya sikit menghadapNya. Kan? Takkan dengan suami je nak bergaya? Kan? Takkan dengan boyfriend je nak bergaya? Kan? Dah tu? Pasal beg mahal pun nak kecoh.

Dia punya beg, suka dialah nak usung pergi mana pun. Rezeki dia dapat beg tu pun dari Pencipta dia jugak. Yang pi dok pertikai dia bawak beg mahal pergi Umrah, dah kenapa?

InshaAllah kalau kot yang komen tu belum sampai Tanah Suci dan nanti, sampai Tanah Suci dan jadi tetamuNya, ko jangan terkejut pulak tengok ada jemaah bawak beg lagi mahal dari yang Nora bawak tu eh?

Jangan taktau, ada je jemaah dok usung bawak beg Hermes harga dekat 100k tu. Ada orang lain kisah? Rezeki masing-masing kan? 

Hidup kena sentiasa positif. Janganlah cepat dengki dan buruk sangka sangat dekat orang lain. Sentiasalah doa yang terbaik untuk setiap manusia tidak kira dia siapa pun sebab yang layak memandang hina kita ni cumalah DIA. Walahualam.

Sekian. Ma'asalamah!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...