May 15, 2012

Kisah SuamiIsteri #2 : Bila Suami Tipu Sunat ...

Assalamualaikum.

Cuaca kat sini dari musim sejuk dah tukar ke panas. Menurut kata suami yang memang ternyata setiap hari dok menghadap matahari sebab pergi kerja kan, dia cakap panas. Extremely panas. Aku pulak, taktaulah nak kata panas amat ke apa, sebab .... hehehe ... aku kan dok rumah 24jam. Nak rasa cuaca tu memang kena keluar, then baru boleh rasa.

Tapi, aku kalau keluar pun, lepas Maghrib je. Dah tu camne ni nak tau panas ke tak? 

Tapi ritu pergi breakfast kat luar, bolehlah kot panas. Tapi panas biasa je pada aku. Tapi panas sini, pukul 8 pagi punya panas tu macam pukul 12 tengahari punya panas. Apapun, kesimpulan yang boleh dibuat, panas sini tak sama macam panas Malaysia.

Panas Malaysia, memang boleh buat aku pening kepala, buat aku hitam legam. Tapi panas sini, Alhamdulillah, aku boleh rilek-rilek. Pelik tak? Pelik tak? Padahal sepatutnya negara padang pasir ni panas tapi ni dok terbalik pulak. Taktau apasal. Wallahualam. Kuasa Allah SWT.

So, disebabkan musim panas bahang kat sini, laki aku tak sanggup nak balik tengahari. Almaklumlah, dia kan putera diraja lilin. Sejuk sangat pun tak boleh, panas sangat pun tak boleh. Nanti pening-pening tahap migrain. Apa-apa je lah suami. =_='

Maka, dengan nekadnya, dia pun bagi cadangan :

Suami : " I taknak baliklah. You buatkan I bekal ok? Yang simple je pun okay. "
Isteri : " Okay. "

Isteri mithali kan, so menurut perintah suami je lah. Hiks.

Jadinya, hari pertama bawak bekal tu, kira sebagai percubaan, aku gorengkan hotdog dengan potong-potong timun letak garam dan makan sebagai salad.

Suksessssss! Tapiiii ... kata dia, by the time nak makan tu, timun jadi berair. Maybe masa aku tutup bekal tu, hotdog masih panas or else boleh jadi, cuaca memang panas dan buat bekal dan isinya jadi berwap gitu.

Sebab bekal tu pun, bekasnya adalah kaca. Bekas baru okay. Baru sangat beli. Itupun beli sebab teringat dia dah cakap nak bawak bekal. Itu yang terus jadi semangat nak bawak bekal tu. :p

Kesian laki aku. Bila bawak bekal ni, memang tak boleh nak makan dalam office. Kena makan kat luar. Itu rule office dia. Jadinya, sekarang ni, dia dah join the club dengan kengkawan office dia yang lain yang bawak bekal dan makan dalam kereta. Kihkihkih.

Kental okay? Selalunya yang bawak bekal dan makan dalam kereta ni, orang pinoy je. But now, sekarang laki aku dah sama cam dorang. Kihkihkih. Mesti pepinoy tu dok pikir laki aku sengkek takde duit nak makan kat luar. Lantak!

So, semalam hari kedua dia bawak bekal pergi office. Malam sebelumnya tu aku dah dok pikir apa nak masak untuk dia. Disebabkan ada stok ayam dari minggu lepas tak dimasak-masak, makanya :


Lepas Subuh, aku dok kental pergi bakar ayam buat Ayam Bbq. The ayam is super delicious okay??? Sekali sekala nak puji masakan sendiri. Biarlah. :p

Selain ayam bbq, aku buatkan salad lagi. Tapi this time, timun and carrot. Laki aku bab makan sayur ni memang juara. Dia memang macam arnab kalau dok ngadap sayur. Laju je nguyah.

Hari kedua bawak bekal, tak habis sebab perut dah mendap katanya! Mana tak mendap sebab dekat sekilo ayam tu aku bakar. Boleh kata portion yang aku bekalkan untuk dia adalah dalam 750 gram. Kahkahkah. Aku punya, aku dok asing sikit je. Aku kan kalau bab membuli laki suruh makan banyak memang terel. :p

Dan malam tu pulak, dia dok berhempas pulas buat bubur nasi untuk aku pulak. ;)


Aku namakan Bubur Nasi ni bubur penuh cinta dan kasih sayang sebab dia beriya dan bersungguh kat dapuq masak bubur ni.

Almaklumlah, aku ni memang jarang sakit. Bila dah sakit camni, laki aku memang akan menggelepar dan cemas sikit macam bini dia ni nak mati esok lusa je. :p

Petang tu, dok ralit main mesej kat phone, tetiba dia extra rajin, offer nak buat Bubur. Janji nak buat lepas balik kerja. Ok. Fine. Aku lagi suka sebab kalau time tengah tak sihat ni, aku extra malas nak masuk dapur nak masak bagai. Boleh pening aku. Tambah lagi kalau sakit sekali dengan pakej sakit semput aku. Aku lagi super extra malas nak masuk dapur. =_='

Makanya, semalam tu, balik je kerja, lepas je solat Maghrib, dia dah dok tang tung tang tung kat dapuq. Baru 5 minit masuk dapuq, dah dok panggil aku : 

Suami : " Ayang, chopper mana? "
Isteri : " Chopper? Nak buat dengan chopper? "
Suami : " I nak chopped halia ni semua. "

Sambil tengok bawang, halia tu semua, adalah dalam seketul dua je halia, dengan bawang putih sikit, bawang merah sikit.

Isteri : " Ek eleh, sikit macam ni pun nak pakai chopper ke? "
Suami : " Alaaa biarlah. I nak bagi bahan ni semua halus-halus. Nak masuk dalam bubur. "
Isteri : " Elehhhh ... cakap je lah saje cari alasan nak pakai chopper baru I kan? ".

Kahkahkah. Gila kedekut punya bini! Padahal duit beli chopper tu pun asalnya duit laki kau jugak. Wakakakakakaka.

Ok. Settle chopped semua, aku pun dok nyibuk gak kat dapur. Nak tengok laki aku masak bubur camne. Yang laki aku dok keluar masuk dapur. Memula tu aku cam tak kisah sangat. Tapi kalau dah setiap kali dah masuk bahan dalam periuk pun dok kalut jugak keluar masuk dapur .......

Makanya ... marilah kita siasatttttt! 

Kali pertama dia keluar dan masuk dapur balik, tetiba dia cakap :

Suami : " Eh, tak payah letak bawang merahlah. "
Isteri : " Yeke bie? "
Suami : " Iye. Letak halia dengan bawang putih je. "
Isteri : " Ok. "

Tak lama tu, dia keluar dapur lagi dan masuk dapur balik lagi ........

Isteri : " Bie, make sure bubur ni sama macam bubur nasi Mcd Malaysia ok. Make sure sedap! Kalau tak sedap, malam ni jugak ajak biebie makan luar. ". Kihkihkih.
Suami : " Ok. I no hal. InshaAllah bubur ni lagi sedap dari Mcd. ". Cakap dengan penuh yakinnya!

Ok. Fine. Then, kali ketiga dia keluar dapur lagi dan masa tu aku nampak dia dok ralit dengan phone dia. Aku kahwin dengan laki aku dah nak masuk 4 tahun. So, melihat dia dok ralit dengan phone adalah ternyata bukan pe'el dia.

Dari jauh, aku dok nampak dia scroll screen kat phone tu. Kejap ke atas, kejap ke bawah. Aku dah dok pikir, kepebendalah laki aku ni. Tak penah-penah melekat dengan phone. Ni apesal buang tebiat pulak ni?

Terus tetiba .... tinggggggggggggggggggggggggg!

Bila dia keluar dan masuk dapur kali empat, aku pulak keluar dari dapur. Cari phone dia. Dari dalam bilik ke ruang tamu. 

Ini pelik sebab phone dia takde! Selalunya, kalau kat rumah, aku boleh suka hati tengok phone dia. Aku dah sengih-sengih dah time ni. Terus aku ke dapur.

Isteri : " Bie, phone you mana??? "
Suami : " Ada kat I. Kenapa? "
Isteri : " Mana? I nak tengok. ". Saje je cakap camtu. 
Suami : " Nak buat apa? I tengah nak tengok Facebook lah. "
Isteri : " Sejak bila pulak pandai nak tengok-tengok Facebook sampai usung phone sana sini ni? "
Suami : " Alaaa biarlah. "

Aku dengan nak tahan gelak terus cakap ...

Isteri : " Elehhhhh ... tengok FB kononnnnn! Padahal tengok resipi nak buat bubur kan? Kan? Kan? "

Muka dia dah takleh nak cover-cover dah. Dah sengih-sengih tengok periuk sambil dok kacau bubur dalam periuk.

Kahkahkah. Aku dah dok bantai gelak kat dia.

Tetiba aku rasa comel gila laki aku ni! Tengok resipi kat internet pastu dengan confident boleh cakap : " I selalulah masak bubur ni. Sedap tau. ". Pastu dok tipu sunat cakap tengok Facebook. Cakap jelah tengok resipi. Bukan aku marah pun. Paling kurang pun, aku gelakkan aje. Kahkahkah.

Laki oh laki. Inilah sifat lelaki. Lelaki dan ego, memang tak boleh pi mana pun. Tang situ jugak. 

Anyway, apapun, bubur laki aku masak semalam memang sedap. Laki aku sebenarnya memang terel masak dari aku sebab awal kahwin dulu pun, dia yang dok ajar aku masak. Mungkin semalam dia tengok resipi sebab dia lupa kot cara-cara nak buat bubur nasi. Hihihi.

Terima kasih daun keladi suami. Nanti kalau isteri sakit, buat bubur sedap macam semalam lagi okay? Muah!

Sekian. Ma'asalamah!

5 comments:

  1. sweet gilaa ahahahahahhahahahahahaha comel nak mati dedua!! :)))

    ReplyDelete
  2. comel lah awak ni nailah,suami awak pun sweet sangat..ouch..*rasa nak kahwin plak..calon tade acane?*..hihi..BarakAllahu fikum untuk kamu berdua =)

    ReplyDelete
  3. Mun - Mun memanglah cakap comel sbb dah tgk kiteorg dua orang macam mana. Hahahaha.

    Cahaya Kehidupan - Hihihi. Shukran atas doa. InshaAllah nanti Allah SWT bagi jodoh buat kamu. ;)

    ReplyDelete
  4. haahahahahhaha. akakkk! comel gila abg,man! KAHKAHKAHKAH.. *sambung gelak*

    ReplyDelete
  5. Lynn - Dia memang selalu comel. Kalau macam tu, lagi super duper comel. Kuikuikui. :p

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...