May 16, 2012

Cikgu Kesayangan - Selamat Hari Guru!

Assalamualaikum.

Walau dah banyak sekolah saya bersekolah, tak kisahlah dari masa sekolah rendah, masuk sekolah menengah dan kemudian sekolah di sekolah teknik dan sambung diploma di Politeknik dan pengajian ijazah berakhir di UiTM Shah Alam, dalam ramai pendidik yang aku jumpa dan mengajar aku, pendidik yang sorang ni tetap kesayangan sampai bila-bila .......... siapa lagi kalau bukannnn .... ????

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Emak sendiri yowwww!

Iye. Emak ittew cikgu. Ittew anak cikgu. Anak cikgu yang nakal. :p

Emak dah lama kot berkhidmat sebagai pendidik. Lebih dari 25 tahun kalau aku tak silap. Sekarang ni dah nak ke arah pencen tapi dengor khabo dia sambung sikit. Saje nak mengisi masa lapang katanya. :p

Dalam banyak-banyak pengalaman dengan Emak sebagai anak cikgu, bila Emak sendiri adalah cikgu kelas dan mengajar, itu adalah paling cool dalam hidup aku! Tatkala bebudak sekelas dengan aku yang lain dok laju panggil " Cikgu! Cikgu! " sambil angkat tangan nak jawab soalan contohnya. Aku?

Terpisat-pisat pikir nak panggil apa. Emak? Eh? Cikgu? Eh? Aku nak panggil Emak sendiri Cikgu pun dah bikin perut aku geli hati menahan gelak. Kahkahkah. Emak pula senyum-senyum kat depan kalau anak sendiri panggil " Cikgu ". Kahkahkah.

Emak masih lagi dalam jawatan yang sama cuma sekarang dah jadi Madam Besar kat sekolah rendah di  Pasir Gudang, Johor. Alhamdulillah.

Semoga Emak terus berbakti pada anak bangsa dan agama. Semoga juga segala ilmu dan keringat yang Emak curahkan buat mendidik anak-anak bangsa diredhai olehNya. InshaAllah.

Dan tak lupa juga pada ahli-ahli keluarga besar aku yang lain yang juga pendidik iaitu :

  • Kakak sendiri - Cikgu Anna - Cikgu kat Sekolah Menengah di Sri Alam.
  • Mak Lang - Puan Hamidah - Bekas pendidik - sekarang suri rumah sepenuh masa jaga cucu.
  • Pak Itam - Encik Abdul Jalil - Pensyarah di Institusi Temenggong Ibrahim, Johor Bahru.
  • Nurul - Anak kepada Encik Abdul Jalil - Puan Huda - Cikgu Sekolah Menengah di Johor Bahru.
  • Ucu - Cik Noor Liza - Cikgu Kimia di Sekolah Tun Fatimah Johor Bahru.
  • Ocik - Cikgu Sekolah Rendah ke Menengah. Tak pasti. Hahaha.
Yang lain yang tak mewarisi bakat pendidik macam aku. Hihihihi.

Laaa niii .... walau tak mewarisi, laki dok bising suruh jadi lecturer or cikgu kat International School. Sampai ke sudah aku tak jadi-jadi cikgu. Nampak sangat aku tak berminat. Kalau aku betul-betul minat, mesti aku dah dalam golongan pendidik juga sekarang ni. Kahkahkah.

InshaAllah, manalah tahukan. Kot-kot tahun akan datang, aku jadi pensyarah ke sebab cita-cita sekarang ni nak sambung belajar buat Master sampailah ke PhD. Masih dalam pantauan lagi. Tengoklah macam mana. Andai dengan izinNya dan takdirNya, aku sambunglah. Kalau tak, mana yang ada je lah. Hihihi.

Selamat menyambut Hari Pendidik buat semua warga pendidik! Semoga segala jasa, ilmu dan keringat diredhai olehNya. InshaAllah.

Sekian. Ma'asalamah!


No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...