May 26, 2012

Buat Umrah & Terjumpa Abang Long Kawasan

Assalamualaikum.

Harini semangat nak update belog semacam sikit. Kihkihkih. Siapa yang dah tahu, mungkin tahu kenapa aku semangat semacam harini. Kahkahkah.

Kisahnya .....

Semalam sepatutnya kalau ikut perancangan laki aku, dia ajak buat Umrah lepas Subuh semalam tapi aku ada beberapa sebab kenapa aku tangguh ke minggu hadapan untuk buat Umrah. Tambah pula, dah seminggu urat kat peha kaki entahlah, sakit semacam.

Sampai sekarang taktau punca. Bila diri lama sikit je mesti sakit. Kalau waktu solat, dari berdiri nak turun sujud tu, mak aiiiii ... menarik-narik sakitnya sampai kadang tu, aku terpaksa jatuhkan tapak tangan aku dulu dan kemudian baru lutut.

Ikutkan kalau normal kan sebenarnya bila berdiri nak turun sujud tu kita jatuhkan lutut dulu kan? Tapi, yang aku ni terpaksa jatuhkan tapak tangan aku dulu. =_='

Laki aku cakap, mungkin sebab sejuk. Aku adalah manusia degil tahap batu konkrit pun kalah. Waktu malam, dahlah tidur pun pakai aircond, lepas tu boleh senang hati tidur taknak pakai comforter. Aku rimas sebenarnya dan kadang, walau laki aku selalunya dah selimutkan aku, tapi nanti, tengah malam mesti tanpa sedar, comforter tu terselak sendiri. Huhuhu.

Sudahnya, sampai sekaranglah peha aku jadi gitu. Waktu solatlah memang paling perit sebab memang kena tahan sakit. Aku sampai kadang solat kaki senget benget sebab nak elak rasa sakit. T_T

Harap-harap minggu depan kaki aku dah baik sebab aku nak buat Umrah! Doakan ittew cepat sembuh tau. Shukran. ;)

Nak dijadikan cerita .....

Malam sebelumnya tu aku memang dah bagitau laki aku, tak jadi pergi Makkah. Aku tau dia sedih sebabnya selain nak buat Umrah, dia nak jumpa kawan lama dia yang pernah sama-sama kerja dengan dia dulu. Hihihi.

Dan juga dengan izinNya, tengahari tu, masa dia keluar solat Jumaat dan aku sibuk masak untuk makan tengahari, hati aku cam tergerak nak ajak laki aku pergi Makkah jugak tapi bukan untuk Umrahlah. Saja pergi Makkah jumpa kawan dia dan juga solat jemaah kat MasjidilHaram.

Makanya, lepas makan tu, aku offer dia. Hihihi. Kesian kalau tak pergi sebab hujung minggu ni, kami memang dok rumah je memanjang sebab aku memang taknak keluar. Bukan sebab kaki aku tu sakit tapiiiii ........ adalah makhluk Allah SWT dah 'rosakkan' muka aku sikit. Kahkahkah.

Sebab pikir banyak kali, muka aku yang 'rosak' tu aku boleh cover dengan memakai niqab. Jadinya, berniqabilah aku hari semalam. Hihihi. Semoga aku diberi kesempatan untuk istiqamah berniqab suatu hari nanti. InshaAllah. Amin Ya Rabb.

Semalam gerak ke Makkah lepas solat Asar. Ngam-ngam sampai MasjidilHaram tu dalam lagi sejam nak waktu Maghrib. Alhamdulillah trafik nak ke parking Safa Tower tu elok je. Takde jammed ke apa. Alhamdulillah Allah SWT permudahkan urusan. ;')

Dah parking kereta semua, terus masuk MasjidilHaram. Siapa yang pernah datang sini, biasanya waktu solat memang kena datang / masuk awal atau nanti memang susah sangat nak cari tempat solat. Walaupun MasjidilHaram tu buka sampai tiga tingkat, aku tetap suka solat tingkat yang pertama. Senang nak masuk dan keluar walaupun terpaksa bersesak-sesak. ;)

Selesai solat Maghrib, terus kami sama-sama buat Tawaf Sunat sementara nak tunggu Isyak. Alhamdulillah dapat siapkan Tawaf Sunat sebelum waktu solat Isyak. Adalah dalam lagi 10 minit kot bilal MasjidilHaram nak laung azan. Itupun bila dah habis tawaf yang ke 7 tu, kami dah kelam kabut keluar dari tempat tawaf sebelum rempuhan jemaah lelaki berlaku nak berebut saf dekat dataran Kaabah. 


Waktu Tawaf Sunat semalam memang ramai sangat jemaah. Lebih kurang tolak tambah macam waktu Ramadhan atau Hajj. Faktor ramai dah tentu salah satunya sebab dah kemuncak musim Umrah. Sebab yang lainnya, sekarang kat sini, bebudak sekolah dah mula cuti sekolah sempena musim panas. Maka, lagilahhhhhhh ramai!

Selesai Tawaf Sunat, masuk ke dalam Masjid balik, kena cari tempat nak solat balik. Aku patah balik ke tempat aku solat Maghrib sebelumnya tu tapi kau jangan haraplah kan kalau dah masa tu pun, orang dah azan semua. Memang takkan dapatlah! 

Last-last solat kat tepi-tepi tempat orang lalu lalang je. Tetap kat tingkat pertama. Hiks. ;)

Selesai solat jemaah Isyak, terus keluar menuju restoran pujaan hati apalagi kalau bukan Felda D'Saji yang roti canainya tidak pernah menghampakan hati dan sanubari juga teh tariknya .... peh, peh, pehhhhhh! Sedapnya bukan main lagi! Kahkahkah.

Tapi serius sedap! Kami memang pelanggan setia roti canai dan teh tarik sampai tukang buat roti canai tu pun dah kenal kami. Hihihihi.

Sambil menikmati roti canai dengan teh tarik, sambil tu dok tunggu kawan laki aku sampai. Sampai dah licin roti dengan air, baru kawan laki aku sampai. Tak lama tu pulak, sampai kawan laki aku yang lagi sorang satu batilion. Hihihi.

Borak ramai-ramai penuh khusyuk, tetiba, kawan laki aku sorang ni dok teriak : " Eh, tu macam Aaron Aziz je. "

Dah semua dok toleh-toleh. Amik masa juga nak tegur sebab pertamanya, takut juga tersalah orang. Kang kalau salah, mau aku tutup muka pakai bekas roti canai yang aku makan tadi. 

Selidik lebih dari 10 minit, sahlah memang Abang Long kawasan lepas dok tengok isteri dia, Kak Diyana. MashaAllah, both of them sangat friendly especially Kak Diyana. Dahlah cantik, comel, super duper friendly. Sangat-sangat down to earth.


Jangan tak percaya, aku bukan eksaited pun jumpa Aaron! Aku eksaited jumpa Kak Diyana je. Kahkahkah. Taktau apesal. :p

Laki aku dengan kengkawan dia dok sibuk borak amik gambo dengan Aaron. Aku dengan wife kawan laki aku dok sibuk borak dengan Kak Diyana. 

First time jumpa Aaron memang tak sangka yang Aaron ni sederhana je orangnya. Maksud sederhana aku kat sini adalah, orangnya nak kata tinggi sangat pun tak, nak kata pendek sangat pun tak. Tengah-tengah. Aku bajet dia badan tough tinggi macam Fahrin Ahmad pujaan hatiku itu. Kahkahkah.

Aaron ni, macam mana ko tengok dia dalam tv, macam tu lah karakter dia kat luar. Cara cakap ke apa, semua saja. Takde beza cuma Abang Long nampak muda sikitlah. Hihihi.

I do take picture with Kak Diyana tapi takdelah aku nak publish kat sini. I keep it as my personal picture for myself only atau secara jujurnya, aku sedang belajar untuk tidak sesuka hati tepek muka aku baik dekat blog atau laman social network yang lain lagi. InshaAllah. Amin Ya Rabb.

Ok. Itu sahaja ceritanya. 

Mudah-mudahan minggu depan ni, kami berkesempatan ke Makkah lagi untuk buat Umrah. InshaAllah. Amin Ya Rabb.

Semoga juga, korang yang baca ni, ke kenal aku ke atau tak kenal sekalipun, aku doakan semoga korang diberi kesempatan untuk menjadi tetamuNya juga suatu hari nanti. Bukan sekali, inshaAllah lebih dari sekali menjadi tetamuNya. Aminnnnnnnnnnnnnn Ya Rabb.

Sekian. Ma'asalamah!

5 comments:

  1. nanti nak jumpa kak nailah di mekah/madinah . Insyaallah

    ReplyDelete
  2. As Salam

    Alahai, bertuahnya awak kat sana bole selalu ke tanah suci:) Tak terucap dgn kata2 kan perasaan. Semoga saya juga berkesempatan untuk menjadi tetamu-Nya satu hari nanti. Insya Allah:)

    ReplyDelete
  3. Sronoknya tgk akk selalu dtg sana ibarat mcm rumah kedua je. Jeles. :))

    ReplyDelete
  4. Iqoh - Alhamdulillah. Boleh je. Nanti kalau nak datang dan confirm datang, bagitau awal. Boleh Akak bg no phone kat sini and arrange date nak jumpa. InshaAllah. Amin Ya Rabb.

    Reenzky - Wsalam. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Bersyukur sebab semua atas izinNya. InshaAllah nanti awak pun sampai sini juga. Amin Ya Rabb.

    Wani - Alhamdulillah. Jeles benda baik macam tu bagus. Hihihi. InshaAllah nanti awak sampai sini juga. Amin Ya Rabb.

    ReplyDelete
  5. Seronok betul dapat dengar cerita orang Malaysia yg dipiih ALLAH swt bekerja berhampiran Mekah....Tahniah.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...