April 23, 2011

Memburu Makanan Di Jeddah : Lebanese Food Di Restoran Vitamin

Assalamualaikum.

Duduk dekat negara orang ni, bukan macam negara sendiri yang ada gerai-gerai tepi jalan lah, stall burger lah apatah lagi, tak lain tak bukan, kedai mamak! Sebab tu ada peribahasa : " Hujan emas di negara orang, Hujan Batu di negara sendiri. " . ( Eh, betul ke peribahasa aku tu? 0_o )

Duduk dekat negara Arab ni, memang kau akan susah nak jumpa gerai-gerai tepi jalan. Stall burger? Satu stall pun HARAM aku TAK PERNAH JUMPA! Yang ada cuma kedai canggih manggih. Yang penting, bersih. Itu PALING PENTING dan PALING AKU SUKA.

Alaaaa ... mesti korang akan cakap : " Itu depan, cuba pergi masuk dapur tengok bersih ke tak? ". Hehehe. Itu taknak pikir lah kan. Kang potong selera aku pulak! Kehkehkeh.

Kat sini, boleh kata, setiap kedai makan kami akan cuba pergi. Nak tengok sedap ke tak, ok ke tak, murah ke mahal. Kalau asal ADA ORANG SUGGEST kedai memana ke, ada masa lapang, mesti pergi punyalah! Tak pernah missed. Kalau dah pergi dan kedai tu ok, mesti KAMI DATANG LAGI hari kemudiannya. Hehehe.

Baru-baru ni, kami lakibini try satu restoran ni. Restoran ni nama dia Vitamin. Aku dulu budget tengok nama restoran ni, aku tak sangka pun yang tu restoran. Ingatkan FARMASI JUAL UBAT. Sebab dah kata terpampang VITAMIN kan. Aku pulak memang tak perasan langsung, siap ada mention Lebanese Food kat bawahnya tu. =_=

Terperasan Vitamin tu kedai makan pun sebab ada sekali tu, lalu kat situ. Tetiba terperasaan tempat daging potong-potong macam jual kebab tu. Kat sini orang tak panggil kebab tapi panggil SHAWARMA

Bila terpandang tempat daging tu kan, aku dah pelik je. Like : " Ni apehal farmasi tapi tetiba ada orang jual shawarma pulak ni? Gila apa? "

Sebenarnya bukan kedai tu yang gila TAPI AKU YANG GILA sebab MAIN SUKA HATI je cakap tu farmasi. Padehal, kedai tu lagi terang lagi nyata memang kedai makan sebab terpampang VITAMIN RESTAURANT : LEBANESE FOOD. Kahkahkah. Kesian sekali aku ni. =_=




Restoran ni lebih kurang macam Fairooz Restaurant : Turkish Cuisine yang biasa aku selalu pergi sebelum ni cuma restoran ni JAUH LEBIH TENANG dan RILEK dari Fairooz tu. Kalau kat Fairooz tu, mak aihhhhhh! Sesak. Sempit lak tu. Berhimpit-himpit meja kiri kanan yang kekadang buat customer SUSAH NAK BERGERAK. =='

Menu pun lebih kurang je macam kat Turkish Cuisine. Kali ni, untuk diri sendiri, aku order Shawarma Plate. Tapi aku amik kambing. Aku ni kekurangan sikit dengan ayam. Hehehe. Makan kambing kat sini seronok woooohhhh! Sedap lain macam. Lepas tu, takde nak kena asma ke apa. Sihat walafiat je. 

Dekat Malaysia je kalau aku makan kambing, mesti tak lama tu rasa KEKURANGAN OKSIGEN SECARA TIBA-TIBA. Tak tahu kenapa. Mungkin salah satu sebabnya ialah kat sini dorang biasa hidang KAMBING DARA TERUNA. Kat Malaysia pulak, kan suka bebenor hidang KAMBING TUA GAYUT. Sebab tu kot aku senang betul dapat asma bila makan kambing kat Malaysia? Hehehe.

Laki aku pulak order Mixed Grill. Mixed Grill ni pun sodap gak! Ada kambing dengan ayam. Aku pastilah ngecek-ngecek kambing dia. Ayam memang aku tak pandang langsung. Tak suka ayam. Aku rasa satu-satunya AYAM YANG AKU SUKA GILA cuma AYAM KFC. Hahaha.

Kat sini kan, kalau korang makan kedai-kedai camni kan, korang mesti DAPAT SALAD DENGAN ROTI ARAB FREE. Bukan sikit tapi banyakkkkkkkkkkkkkkkk sangat dorang bagi! Untung. Dorang memang tak kedek pun. Kenapa gerai ke kedai makan ke kat Malaysia tak buat macam tu ek? Kenapa? Ce cecite sikit. Awok nak dengo ni. Kuikuikui. 0_o




Muka gelojoh tak sabar nak makan sebab dah kebuluran. =_=

Overall, kedai ni ok. Makanan sedap, servis pun tip top. Tak rugi datang mencuba makan kat sini. InshaAllah ada rezeki mesti sampai sini lagi sebab kekadang, kalau nak makan macam ni, rasa malas dah nak pergi kat Fairooz tu.

Salah satu sebab malas adalah JALAN JAMMED. Lepas tu, SUSAH NAK DAPAT PARKING. MashaAllah, memang menguji kesabaran sungguh! Kekadang tu sampai terpaksa PARKING KAT SEBERANG JALAN sebab takde pilihan. Dah satu kerja nak kena lintas jalan pulak. Dengan jalan busy dan banyak kereta lagi.

Dahlah pemandu kat Saudi ni bawak kereta macam TAHI MEMASING DAH DI HUJUNG BONTOT! Punya kelam kabut bawak kereta tu ... alahaiiiii ... macam takut TAHIK TERKELUAR MELEKAT DEKAT KERUSI KERETA. Kahkahkah.

Kalau kat Malaysia, korang cubalah makan kat Lebanese Restoran. InshaAllah tak mengecewakan. 

Sekian. Masalamah.

Dari Jeddah :
  • Ehem. Shiela, boleh ajak habibi datang makan sini or maybe Shiela dah pernah try ek? One day, nanti kite lepak sesama okeiii? InshaAllah. Mungkin kena tunggu sampai you both dah beli kereta baru kot? Hehehe. 

4 comments:

  1. ilah:- heheh.. kite taw restoren ni.. dekat tepi jalan.. ade traffic light asenye.. VITAMIN .. ce ceite jln mane.. takpon nnt ko jalan kami polow belakang.. hehehe.. mak aih.. korang mkn.. kami laki bini tak kuat mkn.. satu hari satu resepi je.. ulang kasi habis.. hehehehhe

    ReplyDelete
  2. sedapnye lahhhh...ni yg tetiba nak terjah al-rawsha ni!!hihi

    ReplyDelete
  3. (mode:sedang lapar)
    aaaaa,,tak tahan tengok...

    ReplyDelete
  4. Shiela - Yelah tuuuuuuuuuuuuuuuu yang kat tepi jalan tuhhh! Kami memang kuat makan tapi kuat makan macam mana pun, ilah sorang ja yang besa! Man besar gak tapi besar sikit ja. Ilah je besar banyak! Hehehe.

    Kak Qis - Akak selalu makan kat Rawshaaaa kannn??? Sebab banyak kali tengok korang upload pic makan kat Rawsha.

    Lynn - Lapa je adik aku ni. Huhuhu.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...