April 23, 2011

Kisah Muezza : Kawan MokMok Hilang Entah Ke Mana.

Assalamualaikum.

Dua minggu lepas, aku sekor burung merbuk ni, dok BUNYI-BUNYI KAT TEPI TINGKAP BILIK rumah aku. Memula aku ingatkan burung tu sekadar NAK DUDUK SANTAI REHAT dekat tingkap rumah aku je. Tapi ... ghupa-ghupanya, dia cari port NAK BUAT SARANG DAN BERTELUR ...




Si Ibu sedang mengeram telur dua biji.

Sejak burung ni dok buat sarang kat tepi tingkap, SETIAP HARI aku MESTI CHECK tengok ada ke tak. Kekadang tu, aku tengok kan, burung ni dekat dua hari kat situ je. Dok eram telur dia. Tak makan. Tak minum. Tak bergerak langsung lah dari sarang dia! 

Setiap pagi, setiap petang dan setiap malam jugak, aku mesti DUKUNG MOKMOK bagi dia tengok kawan dia ni. Mok suke benau dengan burung! Pantang bunyi burung, mesti mata bulat jeeeee cari bunyi burung dari arah mana. =='

Tapi ... sejak dua hari lepas ...




Ibu burung tu entah ke mana. DAH TAK BALIK-BALIK DAH. Lepas tu, telur tinggal sebijik je. Mana entah lagi sebijik. Kot burung lain makan ke apa ke, tak tau lah. Nak kata jatuh ke bawah, takde pulak jumpa telur pecah. =_=

Hai lah burung, manalah kau? Kesian telur kau ni ha. Takkan lah KAU TINGGALKAN KAT AKU suruh aku buat sambal kot? Kau tu dah lah burung Merbuk. Tak lalu den ni nak telan ekau punya telur tu haaaa. Lainlah kalau ekau tu burung puyuh. Boleh jugaklah den rebuih telur ekau tu haaa ...

Alahai burung ... ke manakah kau menghilang? Tidak jumpa jalan pulang ke sarang kau kah? Atau kau sudah pulang menemui Pencipta kita? T___T

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...