March 27, 2012

Sila Berhati-hati Dengan Semut Charly Brown Yang Boleh Buat Muka & Badan Jadi ' Cacat ' Seketika!

Assalamualaikum.

Kebelakangan ni, ramai sangat dah aku tengok yang ' share ' kat Facebook perihal semut yang kepala dan tengah badan dia warna hitam dan bontotnya berwarna merah.


Aku berani kata, ramai yang mesti cam amik port tak amik port je pasal benda ni. Kan?

Meh aku kongsi cerita aku dengan semut yang serius aku cakap, memang bahayaaaaaaa!!! Sekali semut ni hinggap kat badan, memang kena bersedia fizikal dan mental untuk merasa hazab kepedihan dengan bisa yang semut ni akan tinggalkan kat kulit badan kita.

Alkisahnya ...

Penghujung tahun 2007, aku kerja kat Penang. Kat Penang Bridge. Office memang betul-betul kat tol Jambatan Pulau Pinang tu. Kerja dengan UEM. 

Seronok sebab dapat elaun banyak dan dapat duduk kondominium mewah. Kondo yang company sediakan betul-betul dekat dengan jeti nak naik feri tu ha. Kondo park view kot.

Masa tu, aku tak jumpa laki aku lagi. Tak kenal dia lagi pun. Yang aku baik masa tu, ehemm ... bekas kekasih. Kiranya, memang selalu jumpa atau kalau ada apa-apa, aku memang mintak tolong kat dia je.

Adalah satu hari tu, waktu tu hujung minggu, tengahari aku rasa. Kondo yang aku duduk tu, tingkat 7. Siap ada balkoni semua. Dok situ, memang balkoni aku selalulah bukak. Sebab konon nak bagi angin sejuk masuk.

Tengah dok leka tengok tv dengan kakak-kakak aku ( housemates ), tetiba leher aku rasa pedih. Secara tiba-tiba ok dan memang terasa ada binatang hinggap kat leher aku.

Aku memang adalah fobia dengan apa sahaja jenis serangga terbang-terbang ok? Tak kisahlah kalau kau cakap serangga tu tak gigit orang ke apa ke, aku memang cuak dan fobia dan takut sampai satu keadaan, bila serangga tetiba hinggap kat aku, aku boleh jadi menjerit macam nak bagi satu kawasan dengar. 

Jadi, bila dah terasa leher aku tu cam ada serangga, aku dah start dah menjerit-jerit. Jerit ... jerit jugak, geli .. geli jugak, tangan aku tetap pegang sebab nak buang serangga tu. Yang penting, sempat amik tisu taknak pegang direct menatang tu ok? Hahaha.

Dan pastinya, menatang tu mati sebab masa amik tu aku dah dok lenyek-lenyek dengan jari. Aku tengok kat tisu tu dan bila tengok, cuma semut, aku adalah tak sangka itu adalah semut Charly Brown yang kemudian hari buat aku merana berminggu-minggu.

Dah lepas aku buang tisu tu, petang masa nak mandi, aku dah rasa leher aku panas semacam. Aku ingat macam nak demam tapi suhu dalam badan, normal je. Bila malam nak tidur tu, dah terasa gatal semacam dan rasa macam gelembong air kat leher yang semut tu gigit. 

Dalam hati aku masa tu : " Semut api kot. ". Ok. Fine.

Gatal macam mana pun, tidur tetap lena tapi sebelum tidur sempat lagi, mengadu dekat ex-boifren perihal leher kena gigit. =_=

Esoknya tuuuuuuuuuuuu ...

Bangun Subuh, nak mandi pergi kerja, leher aku dah macam bengkak! Eh apahal pulak ni? Semut je kot? Bila aku suruh kakak-kakak aku tengok, dorang pun cam terkejut dan tanya aku apa benda yang gigit. So, aku cakap je lah : " Entah. Semut je pun. "

Sampai office, aku jadi tak selesa dah sebab leher memang panasssss semacam. Aku mengadu kat kakak-kakak aku, dorang pun pelik. Memang satu hari tu, aku jadi tak selesa langsung. Sekejap-kejap nak garuk, kejap-kejap kang nak garuk. Gatal satu hal, dengan gelembong macam air lagi. Serius rasa nak nangis masa tu.

Sampailah kerani office aku, Abang Kudin bagitahu yang leher aku tu sebenarnya dah kena bisa semut Charly Brown! Itupun lepas aku tunjuk dia. Sebab serius aku cam tertanya-tanya kenapa dengan leher aku masa tu. Bila dia tengok, muka dia punyalah terkejut, terus dia cakap aku : " Laaaaa dah berapa lama kena ni? Ini kena gigit semut Charly Brown lah ni. Hang dok main kat mana sampai kena gigit ni? ". =_=

Aku blur-blur tertanya-tanya : " Pebenda tu? ". Terus Abang Kudin explain satu-satu kat aku pasal semut Charly ni dan nasihatkan aku, habis kerja, jumpa doktor. Siap warning, jangan usik kat leher aku tu.

Makanya, habis kerja, terus berdesup ke klinik. Masuk je bilik doktor, tak cakap banyak, terus cakap kat doktor : " Leher saya kena gigit dengan semut Charly. " .. siap muka sedih sambil tunjuk leher. 

Doktor pun tak cakap banyak, tapi siap sempat cakap kat aku : " Awak tak lucky ni. Takpe. Saya bagi injection dengan ubat krim. Nanti bila tempat tu dah kering sikit, beli krim Mederma kat farmasi untuk hilangkan parut kena gigit tu. Bahaya ni. Nasib datang awal. "

Bila dah kena inject tu, barulah rasa lega sikit. Gatal pun kurang, rasa panas pun dah takde. Tapiiiii nak tunggu tempat kena gigit tu kering, memang hazab ya ampunnnnnnnn! Nak mandilah paling perit sebab serius akan rasa macam nak je garuk pakai pisauuuu! Wuwuwuwuwuwu. T_T

Bila dah kering, terus cari krim Mederma. Memang konsisten gila aku pakai sebab leher aku masa tu, tinggal parut macam baru lepas eksiden je rasa. Mandi pun, aku tak pakai sabun biasa. Aku pakai sabun ubat jugak biar lagi cepat parut semua hilang.

Bila dah baik, sejak dari tu, aku memang fobia gila dengan semut Charly ni. Terus duduk kondo tu jadi jarang bukak balcony dah especially bila malam atau angin kuat. Huhuhu.

Tamat kisah aku dengan Charly. Aku ingatkan, aku dah takde dengar dah pasal semut Charly ni sebab memang serius fobia bila kena kat diri sendiri, tup tup adik ipar aku pulak kena tahun lepas. Lagi kesian sebab kena kat badan. Serius lagi teruk dari akuuuuuuuuuuuuu ... aaaaaaaaaaaaaa. 

Tengok gambar pun, aku dah meremang bulu roma. Nasib adik ipar aku tabah. Dia siap berubat kampung dengan moden sekali. Aku nasihatkan dia sama macam apa aku buat. Cari krim ubat tu dan mandi dengan sabun ubat tu sampai betul-betul baik. 

Cerita lain, aku baru tahu tadi yang kawan baik aku pun pernah kena. Dia lagilah kat mukaaaaa! Antara mata dan hidung. Dia kena masa dia dok kolej Anggerik kat UiTM Shah Alam. Kawan-kawan ingat dia baru lepas eksiden bila tengok muka dia berparut semacam. Dia sama macam aku. Pakai krim mederma. Alhamdulillah, parut hilang dan tak meninggalkan kesan.

Makanya, aku nasihatkan korang. Hati-hati. Bila rasa ada jadi gelembung, rasa gatal dan pedih, terus pergi jumpa doktor. Tolong jangan gatal nak usik garuk macam beruk. Habis je guna ubat doktor, terus pergi beli krim Mederma tu. Sapu dengan konsisten or else, akan meninggalkan parut yang sangat horror! Ok?

Sekian. Ma'asalamah!


1 comment:

  1. Assalam kak :)

    Dulu masa duduk hostel mmg lumrah la kalau kena binatang ni. kena pulak kwsn bendang tu mmg bykla charly ni. sampai tiap2 minggu mesti ada yg pegi hospital jumpa doc.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...