June 7, 2011

Madinah Al-Munawarrah (3) - Solat Jumaat Di Masjid Nabawi. Alhamdulillah.


Assalamualaikum.

Entri aku kat Madinah haritu, tak habis lagi. Ingatkan nak sambung menaip semalam tapi semalam hari yang busy juga aku puasa dan tak berapa nak ada idea sangat. Otak blur tiba-tiba.

Bila nak update waktu malamnya pulak, laki pulak ajak pergi Balad. Aku pergi tempah Abaya yang aku nak jual nanti. Ada sesiapa berminat? Aku dah order beberapa pasang di mana dari segi design, corak dan warna sulam serta manik adalah pilihan aku sendiri. Kira macam custom design lah.

Kalau ada yang minat, nantikan butiran lanjut dari aku dekat blog ni ye? Hehehe. ( Promosi kejap. )

Baiklah. Aku sambung cerita kat Madinah haritu.

Hari terakhir kat Madinah kebetulan masa tu adalah Hari Jumaat. Nak kena check out dari hotel adalah pukul 2 petang. Kira lepas solat Jumaat, boleh check out terus.

Paginya tu, aku punya semangat bangun pagi kononnya sebab teruja nak sarapan memandangkan masa check in haritu laki aku dah siap amik pakej untuk sarapan sekali.

Bila dah siap dan kami turun bawah, pergilah cari cafe hotel tu. Cari punya cari, jumpa cafenya tapi takde orang! Padahal baru je pukul 8 pagi. Yang ada kat cafe tu cuma penuh dengan orang Turki. Lepas tu dekat meja utama adalah sorang staff hotel ni, dengan tray makan penuh atas meja. ( Tray makan macam makan dekat asrama tu. )

Tanya punya tanya, jap lagi staff hotel tu cakap yang sarapan takde. Yang ada cuma untuk orang Turki yang datang dengan pakej Umrah tu je. 

Jadi, nak tebus bayaran yang laki aku dah buat untuk sarapan tu, akhirnya dorang amik keputusan nak bagi kiteorang breakfast lain. Kira hantar kat biliklah. Nak taknak, terpaksa jugak amik je memandangkan kalau nak mintak duit, macam tak dapat je kan. 

Dari rugi sebab dah bayar dekat SAR60 untuk sarapan dua orang, kiteorang amik je lah apa yang dia nak bagi tu. Nasib baiklah berbaloi sebab ikutkan sarapan yang dorang hantar kat bilik tu adalah mahal.


Inilah pakej sarapan yang kami dapat

Boleh lah pakej sarapan ni. Ni pakej sarapan oriental dengan continental. Kiranya separuh Amarika stail, separuh Asia Barat stail. Telur tu sedap tapi masin sangat pulak tapi aku bedal jugak sampai habis!

Aku ni memang suka telur termasuk telur laki aku lah kan? ( Kahkahkah. ). Dulu rasa nyaman dan aman je dapat makan telur tanpa perlu kongsi tapi sejak dua menjak ni, laki pun dah mula suka telur. Sibukkkkk je kan? Tak pasal ada pesaing nak berebut makan telur. =___=

Lepas dah siap sarapan, Pakcik Makcik juga Sepupu aku datang bilik kiteorang. Nak tumpang barang semua. Terus aku pun siap-siap nak ke Masjid. Pergi awal ohhhhhhh sebab dah nak balik Jeddah kan? Kononnya, pergi awal bolehlah buat solat Sunat semua. Mengaji sikit. Hehehe. Bukannya selalu dapat solat dekat Masjid Nabawi kan? 0___O

Meh tengok suasana sekitar Masjid Nabawi hari Jumaat haritu :


Jalan nak masuk pintu utama : Pintu King Fadh

Sebelum solat Jumaat

Selepas solat Jumaat

Lepas je selesai urusan solat, terus kami semua bergegas balik bilik hotel aku. Sebabnya, bas Pakcik Makcik Sepupu aku ni nak gerak ke Makkah pukul 2.30 petang. Habis solat pun 1.30 petang. Memang terkejar-kejarlah.

Bila dah sampai bilik, Pakcik aku ni memang baru pertama kali buat Umrah. Jadinya, masa nak pakai Ihram tu ... ehem dia malu sebab lelaki kan kalau pakai Ihram kan kena bukak semua walau seluar dalam sekalipun memang kau tak boleh pakai! Aku dok senyum je. Kelakar pulak aku rasa. Hahaha.

Bab pakai Ihram ni, laki aku ajar Pakcik aku camne nak pakai. Nasib baik ok. Pakai Ihram ni senang je sebenarnya tapi kalau kau memang pertama kali nak pakai, memang kau akan rasa malu dan kekok. Malu sebab kau mungkin takut orang nampak anu kau. Kekok sebab kain Ihram tu macam grip dekat bahu dan secara automatik buat badan kau jadi tegak dan keras macam tengah berdiri lagu Negaraku! Kahkahkah.

Lepas dah pakai Ihram dan memandangkan kiteorang laki bini pun nak balik Jeddah, mestilah ada sesi bergambar kenangan beramai-ramai kan?


Aku bersama mereka sekeluarga

Lakiku bersama mereka sekeluarga

Lepas dah check out dan hantar dorang naik bas ke Makkah, kiteorang sempat lagi pergi shopping sejadah & tasbih. Benda tu semua aku punya sebab aku nak bagi ... hehehe. Tunggulah siapa yang akan dapat sejadah & tasbih tu. Ehemmmm.

Kiteorang sampai Jeddah pun dekat pukul 10 malam. Padahal sebenarnya 3 jam je dah boleh sampai. Tapi disebabkan sekejap singgah beli air, sekejap singgah beli kopi, sekejap singgah solat Maghrib & makan juga sekejap singgah isi minyak ... perjalanan yang 3 jam jadi sampai 6 jam! Hahahaha.

Gila betul! Aku rasa, itulah pertama kali sampai Jeddah lambat dari Madinah! Hihihi.

InshaAllah, Rabu atau Khamis ni, kiteorang pergi Makkah pulak jumpa dorang lagi. Lagipun, ada barang yang dorang tumpang dekat rumah ni. Aku pulak ada kirim Sutera Korea nak suruh bagi kat Mak aku. Aku beli nak buat baju raya. Maknanya tahun ni, aku ada 3 pasang baju kurung raya! ( Semangatkan? )

Semoga ada rezeki lagi kami untuk ke Madinah. InshaAllah mungkin selepas Raya. Amin.

Sekian. Masalamah!

1 comment:

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...