June 5, 2011

Madinah Al-Munawarrah (2) - Terjumpa Pembaca Blog Di Bin Dawood & Makan Besar Meraikan UlangTahun Azman


Assalamualaikum.

Sambungan kepada entri sebelum ni ...

Lepas kami dah check in hotel tu, terus bersiap solat. Jarak hotel ni dengan Masjid dekat je. 10 minit pun tak sampai. Lebih kurang je jaraknya dengan Dar Al-Hijrah Hotel yang biasanya kami stay tu.

Alhamdulillah dapat solat jemaah dekat Masjid Nabawi untuk kesekian kalinya. Bersyukur dengan rezeki yang satu ni. Alhamdulillah sekali lagi. Shukran Ya Rabb.

Lepas dah siap solat Asar, kami berdua terus ke Bin Dawood Supermarket. Siapa yang pernah datang buat Umrah atau Hajj, mesti dah biasa dengan Bin Dawood Supermarket ni.

Niat utama pergi Bin Dawood sebenarnya nak cari plug pin nak gosok baju sebab plug pin kat hotel cuma ada dua je. Padahal plug pin seterika yang kami bawak tu ada tiga pin. Jadinya, kenalah cari plug pin yang boleh support tiga pin tu. ( Entah korang paham ke tak apa yang aku cakap ni? Hahahahaha. )

Bila dah jumpa barang yang nak dicari tu, kami pun beratur dekat kaunter nak buat pembayaran. Baru je nak beratur, tetiba ada sorang kakak ni muka dia berkerut je tengok laki aku. Kemudian, muka dia berkerut lagi tengok aku sampailah akhirnya dia tegur aku :

Kakak : " Awak ada blog kan? "
Aku : " Errr ... ada. " ( Muka confius kejap )
Kakak : " Saya ada baca blog awak pasal Umrah semua ni. Blog awak yang guna budak commot tu kan? "

Panggggggggggggg! Sedas aku kena! Bila dia sebut BUDAK COMMOT tu, aku dah terasa macam budak-budak pulak pakai url blog macam tu. Bhahahahaha.

Tapi nak buat cemana kan sebab blog ni wujud pun masa tu memang zaman aku muda remaja lagi. Hehehehe.

Ok. Sambung perbualan tadi ...

Aku : " Oh yeke? Alahaiii .. segannya. Blog biasa je pun. Sampai sini pulak kita jumpa ye? "
Kakak : " Akak tengok husband awak tadi. Rasa macam pernah biasa je tengok. Lepas tu, baru saya teringat ada singgah baca blog awak sebab nak tahu pasal Umrah semua ni. "
Aku : " Ohhh. Kat blog memang saya suka letak gambar dia pun. "

Borak punya borak sampai aku sendiri lupa nak tanya, siapa nama kakak tu. Entah betul kakak ke tak. Takpun entah sebaya aku je sebenarnya. Aku je sesuka hati cakap dia kakak! Hahahaha.

Pada 'kakak' yang dimaksudkan, kalau ada singgah blog ni lagi, kenalkan lah nama. Lupa lah nak tanya nama haritu. Cuma sempat borak, salam, cium pipi je. Huhuhuhu.

( Aku rasa, masa aku buat entri ni, 'kakak' tu masih ada kat sini lagi tapi bukan kat Madinah. Mungkin dah ke Makkah agaknya. Semoga segalanya dipermudahkan 'kakak'. InshaAllah. )

Ok. Lepas dah bayar barang tu semua, aku call Makcik aku. Tujuan lain datang Madinah selain dari nak buat amal ibadah ialah, nak jumpa Makcik & Pakcik juga sepupu-mupu aku yang datang buat Umrah.

Hotel yang dorang stay tu, tak jauh pun dari hotel yang kami stay. Kami lepak kat bilik dorang sampai pukul 5.30 petang sebab aku nak balik bilik. Nak mandi sebelum ke Masjid semula nak solat jemaah Maghrib & Ishak pulak.

Sebelum balik tu, dah pesan kat dorang yang lepas solat Ishak, nak belanja dorang makan malam sempena ulang tahun laki aku yang ke 30 tahun.

Senyum memanjanglah laki aku sebab tahun ni dia dapat meraikan ulang tahun diri di tempat yang paling hebat iaitu di Kota Madinah di mana terletaknya Makan Rasulullah SAW di Raudhah. Alhamdulillah.

Jadinya, lepas solat Ishak, kami terus pergi makan. Aku dengan laki aku pulak, memang kebetulan tak makan tengahari. Cuma alas perut dengan bekalan Nasi Goreng yang aku buat tu je.

Dorang nak sangat makan makanan Arab. Kami pun bawak dorang ke satu restoran ni. Nak kata sedap sangat tu, idok ler tapi nak kata tak sedap sangat pun, idok juge. Sedang-sedang saja. Heeeeeee.


Dorang ni rancak berbual. Macam-macam benda dijadikan topik perbualan.

Yang budak dua orang tu, buat hal memasing.

Cik Liza tumpang dengar dan tumpang menyelit dalam perbualan.

Masa ni rasanya, laki aku tengah semangat cerita pasal projek Airport Jeddah. Kekekeke.

Bab order makanan, ikut tekak masing-masing. Ada yang nak makan ayam. Ada yang nak makan Nasi Beriani dan menu wajib kalau datang negara Arab, mestilah KAMBINGGGGGGGGGGGGGG! Sedap ohhhhh kambing sini. Lembut jeeeeeeeeeeeeee. 


Semua tekun mengadap makanan memasing.

Lelaki ini tekun mengadap kambing. 

Kami semua selesai makan pun dah lewat malam. Dalam pukul 10 lebih. Itupun, Makcik aku tu mata dah layu je sebab siang tu, dia takde rehat. Ibadah ni memang penting tapi dalam masa yang sama, kesihatan pun kena jaga jugak. Kannnnnnnn???

Lepas makan, program nak balik bilik bertukar jadi program menghabiskan duit membeli belah dengan gembira kat tepi jalan juga lorong-lorong berdekatan hotel. Aku teman makcik aku beli Abaya, laki aku pulak teman pakcik aku beli Jubah untuk anak-anak laki dia.

Nantikan sambungan hari esoknya ...

Sekian. Masalamah!

5 comments:

  1. nanti nak tanye cmni la kalau2 ada rezeki jumpa;

    'ni kak neklah yang budakcommot tu kan??' hahaha.

    1)part plug pin bagai tu,mmg tapaham.hahhaa.
    2)muka abg.man gila2 tgh bsmangat.hahhaha.. 'ni nak habaqqqq maii..bla bla bla..'

    ReplyDelete
  2. whoahhhhh kak nailah retisss gituh :P

    ReplyDelete
  3. Lynn : Eeee rasa macam nak tukar je nama url blog. Macam budak-budak sungguh! Hahahaha.

    Sizuka : Elehhhh, dia lagi retisss!

    Ayie : They luv you too!

    Hamzah ian : Hmmm. ;)

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...