June 21, 2011

Azman Mengidam Soto Ayam


Assalamualaikum.

Nak bagi laki aku makan, memang senang sebab dia tak cerewet bab makan. Apa sahaja aku masak, dia bedal. Dia makan je. Tak banyak songeh. Takde pantang apa pun. Senang kan?

Cuma errr ... dia ada jugak benda dia tak makan. Macam tempoyak tu. Boleh blah tak bila orang yang memang asalnya dari negeri Perak tapi tak makan tempoyak? Gila kesian betul laki aku ni! Aku masa dapat tahu dia tak makan tempoyak, aku dah buat muka muncung itik sebab aku gila tempoyak. =_=

Alasan dia tak makan, macam biasalah. TEMPOYAK BUSUK! Blughhhhhh. Sadis sungguh tapi kalau makan durian, boleh pulak kau kan? Lajuuuuu je kan? Huh! 0__o

Ok.

Bila duduk sini, duduk kat negara Arab yang terkenal dengan Nasi Mandy dan Nasi Beriani bagai ni, menjadikan bila balik Malaysia, mesti orang akan ingat aku makan atau masak makanan Arab macam tu semua untuk bagi laki aku makan setiap hari tapiiiiiiiiii ... sebenarnya tak ok!!!

Sampai sekarang, satu jenis masakan Arab pun aku tak dan nak belajar lagi sebab kat sini, memang setiap hari, aku akan masak lauk-lauk Malaysia. Tak pernah lah lagi melencong nak masak masakan Arab ke apa sebab tekak memang tekak Malaysia niiiiiiiiii. Masih setia dengan lauk-pauk Malaysia lagiiiiiiii. Heeeeeee~

Kau paham je lah kan. Makanan Malaysia ni banyak jenis. Macam-macam ada. Laki aku tu, biasalah. Kadang-kadang tekak dia kalau dah datang mood mengidam diaaaaaaa ... haaaaaaa ... mulalah nak itu, nak ini.

Nanti kang, kejap nak Nasi Lemak ada Sambal Sotong lah, kang pulak, nak Nasi Ayam lah, nak Popia lah, itulah, inilah. Nasib baiklah setakat ni makanan yang dia mengidam tu memang makanan yang aku boleh masak. 

Kalau dia mintak makanan yang memang aku belum pernah masak lagi, bukan alasan lah nak cakap kat dia : " I tak reti masakkkkkk tuuuu! " sebab zaman dah canggih ni, kau takde alasan yang kukuh lagi dah nak cakap tak pandai ke apa ke sebab kat internet tu haaaa, kau taip je lah resipi makanan apa pun, mesti ada punya! Antara nak masak dengan taknak je sebenarnya. Kan? Hehehehe.

Macam baru-baru ni, laki aku mintak aku buatkan Soto. Dekat dua minggu sebenarnya merengek nak Soto. Dah macam budak nak mintak susu dah aku nengok dia merengak nakkan Soto. Huhuhu.




Memula tu, aku ingatkan Nasi Impit segera tu dah habis sebab seingat aku lah, aku RASAAAAA macam dah habis. Jadinya aku cakap kat dia : " Mana nak buat Sotonya? Nasi Impit dah habislah Yangggg. ".

Oklah. Terus dia diam. Tak jadi nak mintak dah. Tapiiiiii ... bila kali kedua mintak nak Soto, aku pulak tak sampai hati sampai aku cakap kat dia : " Kalau Biebie nak, I buat tapi kita kena pergi cari plastik. I boleh buat Nasi Impitnya sendiri. Nak? ". Dia pun cakap ok je.

Masa dah berangan dan semangat konon nak buat Nasi Impit tu sendiri, semalam aku tergerak hati nak cek betul ke Nasi Impit segera aku tu habis. Sekali godek punya godek, selongkar punya selongkar almari yang aku simpan stok makanannnnn ...

Rupanya Nasi Impit tu ada lagiiii! Hahahaha. Confident lebih je aku ni cakap dah habis. Kesian lakikuuuuuu! Kahkahkah.

Sudahnya, harini barulah dapat buat Soto. Aku buat Soto Ayam. Ada isi ayam dicarik-carik, kacang, sambal kicap pedas dengan begedil. Begedil aku buat yang senang punya! Cuma lenyek kentang yang goreng je. Aku buat mana bahan yang ada je lah.

Ikutkan, begedil kan sebenarnya kena letak daging cincang, daun bawang, bawang goreng. Tapi sebab bahan yang ada cuma kentang, jadinya, aku buat berasaskan kentang semata sahaja. Jadilahhhhhhhhh dari takde. Kan? Hehehehe.

Alhamdulillah dan bersyukur sebab dah dapat masak makanan yang laki aku nak! Itulah kepuasan sebenarnya. Boleh kata itulah juga kebahagiaan dalam berumahtangga. Masak untuk orang tersayang ni dan tengok dia makan dengan sungguh-sungguh rasa ... hmmmmm ... korang kahwin lahhh! Nanti korang dapat rasa apa aku rasa. Hahahahaha.

Lepas ni kita tengok pulak dia mengidam makanan apa. Errr .. sebenarnya aku hutang Popia dengan dia. Dah berzaman gila kot dia mintak. Dah berbulan tapi sampai sekarang aku tak buatkan lagi untuk dia. Hahahaha.

Tunggulah mood rajin I nak buat Popia sampai ye Biebie? Ampunnnnnnnnn! ( Salam cium tangan pipi dahi hidung mulut. Eh? )

Sekian. Masalamah!

2 comments:

  1. neklah belajar buat nasi arab, nasi mandy, ayam kabshah...

    ReplyDelete
  2. @Kak Mimy : InshaAllah kak. Coming soon. ;))

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...