April 3, 2012

Perangai Pelik Azman : 1. Asal Stress Je, Mesti Nak Makan Steak, LambChop Atau Minum Kopi!

Assalamualaikum.

Masa bercinta dulu, memang takde pun perangai pelik yang ni. Bila dah kahwin, tahun pertama pun takde perangai macam ni lagi. Aku syak, sejak dia kerja kat sini, perangai pelik dia ni timbul. Entah dari mana dia dapat perangai macam ni pun, aku taktau.

Tapi memang sekarang, lagi jelas dan nyata perangai pelik dia yang satu ni. Asal banyak kerja kat office, asal stress dengan kerja atau stress dengan officemates yang perangai entah apa-apa, balik kerja, mesti dia ajak keluar. Kalau tak makan steak, dia cari lamb chop. Kalau tak lamb chop, dia cari kopi.

Tapi kalau nak tahu tahap stress dia tinggi mana adalah bila dia cari steak atau lamb shop. Itu memang dia betul-betul stresslah! Nanti sambil makan, mesti ada sesi luahan perasaan. Tangan laju potong daging, mulut pun tetap laju kunyah daging tapi apa yang terpendam di hati mesti luahkan pada bini. Nasib bini pendengar setia. Hihihi.


Macam semalam. 

Balik kerja, sampai rumah, muka dah ketat semacam, sebelum masuk mandi, dah merayu-rayu ajak bini keluar. 

" Jomlah Yayang minum kopi. Kita pergi Starbucks. Biebie belanja Yayang kopi. Jomlah. Jomlah. Yayang siap okay? Biebie mandi and solat Maghrib dulu. " ... terus dia masuk toilet mandi padahal aku tak cakap lagi setuju ke tak nak keluar. =_=

Elehhhh laki aku ni. Memanjang cakap belanja bini, belanja bini, belanja bini, memang selama ni dia yang 'belanja' tanggung aku pun. Entah bila aku nak belanja dia pun, aku taktaulah. Hahahaha. Konon nak cari kerja, nak apply kerja, sampai ke sudah, resume aku ke mana, bayang kerja pun hilang jugak ke mana. Haih. 

Inilah padahnya kalau dah sedap jadi 'bibik' terhormat kat rumah! Nak salahkan siapa? Salahkan diri sendiri atau salahkan suami yang konon bagi cuti rehat kat bini? Wuwuwuwuwu. T_T

Takpe. Ni aku dah nekad tekad bulatkan hati ni nak kerja sebab nak membanting tulang bersama suami kumpul duit, nak beli rumah besar, hias rumah cantik-cantik style moden, buat landskap lawo-lawo. Hikhikhik.

Anyway, semalam lepak minum kopi kat Starbucks, untuk pertama kali, aku cuba Mocha Choc Chip dan ia adalah sedapppppppp! Kenapalah sebelum ni aku tak pernah nak cuba ek? Selalu benor dok order Hot Choc, Java Chip atau Choc Chip Cream berulang kali. Ni bila dah try Mocha Choc Chip, ya Allah haiiii ... sedap beribu kali ganda dari yang lain yang aku suka tu!

Dan buat pertama kalinya juga, suami yang tak berapa suka air sejuk, bukan tak berapa tapi memang tak suka air sejuk berais langsung, dia boleh pulak jadi suka jugak kat Mocha Choc Chip aku tu! Aaaaaaaaa ... benci kalau dia suka apa yang aku suka sebab nanti dia over melampau habiskan aku punya! Huh. 

Oh sebelum terlupa, semoga Allah SWT merahmati roh arwah Nenek belah suami yang baru meninggal siang tadi waktu Malaysia. Semoga segala urusan pengkebumian jenazah dipermudah olehNya. Semoga juga Allah SWT mengampunkan segala dosa dan juga segala kekhilafan yang pernah dilakukan oleh arwah. 

Buat Emak Mertua, semoga Emak tabah atas kehilangan orang yang tersayang. Kami hanya mampu berdoa dari jauh supaya Emak tabah menghadapi ujian dariNya.

Buat arwah Nenek, tunggu kami semua di SyurgaNya. InshaAllah. Amin Ya Rabb.

Sekian. Ma'asalamah!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...