December 6, 2011

Ulangtahun Perkahwinan Yang Ke 1095 Hari!

Assalamualaikum.

Alhamdulillah sebab akhirnya aku berjaya juga memilih, mengedit dan seterusnya muat turun semua gambar-gambar yang akan korang tengok ni.

Jenuh juga sebenarnya nak buat semua ni tapi demi orang tersayang, aku gagahkan juga pergi korek-korek balik fail gambar yang lamaaaaaa dari zaman kenal-kenal dulu sampailah zaman yang sekarang ni iaitu kehidupan lepas berkahwin.

Allhuakbar, sedar tak sedar dah 1095 hari genap usia perkahwinan kami. Rasa macam baru je kenal-kenal dekat taman bawah rumah sampailah ... eh? Kita dah tinggal serumah?

Laaaaa korang ni, kata dah kahwin, mestilah tinggal serumah. Kan lebih elok dan lebih manis bila si isteri sentiasa bersama suami tak kira ke mana sahaja. Tempat terbaik seorang isteri adalah sentiasa di sisi suami. Kan?

Sempena ulangtahun perkahwinan ni, aku saja nak letak gambar-gambar yang memang memberi seribu kenangan manis buat kami berdua. Bagus jugak sebenarnya bila tengok balik, terus teringat kenangan lama. Hehehe.

Susah, senang semuanya bersama. Tak pernah tinggalkan salah seorang dalam kesusahan atau kesenangan. Semuanya mesti nak dikongsi bersama walaupun perkara kecil sekalipun.

Errr .. sebelum korang nak menatap gambar-gambar ni semua, aku nak maklumkan terlebih dahulu bahawa apa yang akan dipaparkan adalah banyakkkkkkk dan kalau rasa taknak tengok, teruslah scroll ke bawah ya?

Gambar zaman berkawan dan bercinta, maaflah, aku tak boleh nak letak sebab semua gambar adalah masa aku masih free hair. Makanya tak elok nak letak lagi walaupun sebagai kenangan ke apa. Sebab aurat aku adalah tetap untuk tatapan sang suami sahaja. Bukan lagi untuk orang lain. Hehehe.

Makanya kita terus ke zaman bertunang dan selepas bertunang ...



Kami kenal tak lama. Terus buat keputusan untuk bertunang. Lagipun masa tu, rasanya dua-dua pihak dah letih dah nak bercinta sakan sebab dua-dua pihak, baik aku atau dia, masing-masing dah kecewa dengan cinta lama yang bertahun tapi putus tengah jalan juga.

Makanya keputusan untuk bertunang adalah terbaik buat kami berdua. Waktu ni, aku baru tahun pertama untuk program Ijazah aku. Dia pulak masa tu masih di Dubai. Meneruskan kerjaya dia kat sana.

Segala urusan majlis bertunang, Alhamdulillah, sebab orang sekeliling terutamanya keluarga banyak tolong-menolong antara satu sama lain.

Kenangan manis, masa bertunang ni, lepas je Majlis Pertunangan, terus aku pecut balik Shah Alam sebab pukul 2 petang hari yang sama, aku ada Ujian untuk subjek ... alamak, serius lupa apa nama subjek tu. T___T




Ini pulak kehidupan lepas bertunang. Kami ni kiranya adalah masuk dalam Perhubungan Jarah Jauh ( PJJ ). Sorang kat Malaysia, lagi sorang dekat Dubai. Makanya jumpa adalah cuma beberapa kali sahaja sebelum berkahwin. Rasanya macam jumpa sekali ni je kot. Huhuhu.

Gambar ni diambil masa sama-sama keluar cari barang rasanya untuk hantaran kahwin. Kebetulan dia balik Malaysia sekejap untuk uruskan perkara perihal Akad Nikah dan juga dia korbankan diri untuk tidak pulang ke kampung waktu Hari Raya sebab nak simpan cuti lama untuk kahwin nanti. Hehehe.

Dan beberapa bulan lepas kahwin, lepas dua-dua pihak keluarga dah setuju untuk tarikh Majlis Kahwin, akhirnya bulan Disember lah kami disatukan iaitu pada 5 Disember 2008 tepat pada pukul 10.20 malam.


Majlis nikah adalah pada hari Jumaat malam dan kendurinya pula adalah pada hari keesokannya iaitu hari Sabtu.



Alhamdulillah majlis semua berjalan dengan lancar. Dugaan tu biasalah kan dan kekurangan pun juga. Yang penting, masa tu semua muka gembira senang hati! Hahaha.

Aaaaaaa ... I really love my wedding cake! The decoration memang sangat cantik dan lepas majlis, semua orang tanya Mak aku mana aku tempah kek kahwin tu.

Kemudian ...



Selesai majlis belah aku, majlis belah laki pula adalah dua minggu selepas majlis di pihak perempuan. Makanya, sementara tunggu dua minggu lagi tu, kami selesaikan pula program Outdoor Photoshoot kami di kawasan bandaraya Johor Bahru.

Majlis belah laki pula adalah selepas Raya Haji. Pun meriah jugak sebab ramai Pakcik & Makcik aku dari Johor semua ikut untuk Majlis Bertandang. Sepupu-sepupu yang semuanya adalah sangat sporting dan menggila juga turut sama memeriahkan majlis.

Meriah adalah sebab semua 'berkampung' dekat Bukit Merah Laketown Resort sebab kami awal-awal dah tempah beberapa apartment sebagai tempat penginapan mereka sepanjang majlis.



Dan majlis di kampung adalah sangat meriah walaupun pada mulanya, aku adalah sangat marah sebab ada orang main suka hati je baling mercun dekat rombongan pengantinnnn! Tapi benda dah jadikan?

Korang jangan buat macam tu ok? Mercun kalau biasa takpe, ini yang jenis letup kuat-kuat. Aku masa tu rasa macam agak nak mencarut jugaklah like helloooo ... have some respect pleaseeeee! =____=

Selesai majlis dua-dua belah pihak, terusssssssss .. apa lagi kan kalau tak berhoneymoon sama-sama!!! Yeayyyyy! Laki aku bawak pergi bercuti ke Pulau Pangkor dulu. 5 hari 4 malam kalau tak silap aku.

Pertama kali ke Pulau Pangkor dengan percutian mewah adalah sangat-sangat awesome! Makanan awesome, staff awesome, pemandangan awesome dan segalanya adalah sangat awesome!!!

Cuma hari terakhir adalah sangat tidak awesome atas kecabulan mulut laki aku sendiri apabila dia mengeluarkan kata-kata : " Ayang, sini banyak monyet tapi monyet-monyet takde pun masuk bilik kita kan?".

Kejap lagi, bila balik bilik lepas sarapan tu, hambek kauuuuuuuuuuuuuuuuuuu! Bilik kami stay tu penuh dengan monyetttttttt! Habis semua dia selongkar dan siap tinggalkan 'pesan' lagi atas lantai. Mujur hari terakhir. Laki aku pulak masa tu dah sengih kerang busuk! =___=

Oh, gambar di Pulau Pangkor takde sebab semua gambar adalah tidak cantik dan tidak banyak! Dah kata honeymoon kan? Makanya kamera adalah dilupakan seketika! Hahaha.

Selesai honeymoon dekat Pulau Pangkor, makanya sambung pula ke Dubai! Yeayyyyy! Dubai pun sangat awesome untuk segala perihal terutamanya perihal shopping!


 
 

Dekat sebulan bercuti di Dubai sampai aku sendiri memontengkan diri dari menghadiri kuliah selama 2 minggu! Hahaha. Nasib baik lah tak kena apa-apa. =___=

Hmmmm ... tak lama lepas tu lah, dugaan selepas kahwin bermula bila rezeki laki aku di Dubai berada pada tahap kritikal dan membuatkan dia mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia dan mencari rezeki di tempat sendiri.

Lagi pulak awal tahun 2009 adalah tahun ekonomi Dubai berada pada tahap paling kritikal sekali.

Sadis sebenarnya bila laki balik Malaysia dalam keadaaan kelam-kabut. Tahu-tahu je dia call : " Ayang, flight Biebie malam ni waktu Malaysia, petang waktu Dubai. "

Dalam sedih nak tinggalkan Dubai tu, sampai Malaysia, terus kami ke Singapura! Kononnya nak teman Mazleen siapkan projek Master dia tapi sebenarnya 2 dalam 1 lah. Hehehe.



Pergi Singapura berempat : Mazleen, Wan, kami lakibini. Fatin ada jugak masa tu tapi dia tak dikiralah sebab dia memang kerja kat Singapura dan secara tak langsung jadi pemandu pelancong buat kami berempat.

Balik dari Singapura, bermula proses mencari kerja. Peluang kerja yang laki aku dapat memang banyak tapi kebanyakannya semua takut nak ambil dia kerja sebab tengok gaji dia dekat Dubai jauh dari jangkaan.

Padahal, takkan lah laki aku nak mintak gaji yang sama dekat Dubai kan? Logiklah sikit.

Akhirnya, dalam bulan Februari 2009 tu, laki aku nekad kerja dengan bekas kawan sepejabat dia yang kebetulan baru tubuhkan syarikat yang berpangkalan di Riyadh, Arab Saudi dan mempunyai cawangan di Pulau Pinang.

Dan bermulalah kehidupan Perkahwinan Jarak Jauh pulak buat kami. Kalau dulu berbeza negara, tapi kali ni berbeza negeri pulak. Sorang dekat Shah Alam, lagi sorang dekat Pulau Pinang.

Tapi tak PJJ sangatlah sebab boleh dikatakan hampir setiap minggu, setiap hari Jumaat, aku dah berdesup pecut hilang balik Pulau Pinang! Setiap minggu okay! Penat belakang cerita, janji dapat jumpa laki. Hehehe.

Lagipun aku seronok dengan apartment yang laki aku duduk dekat Pulau Pinang tu. Dahlah kat Batu Feringgi, lepas tu, mengadap laut pulak tu! Kalau balik sana, memang tenang je sebab setiap waktu boleh tengok keindahan ciptaanNya. SubhanAllah.

Sepanjang dia kerja Penang tu, kami pulak sempat lagi honeymoon kali ketiga di Pulau Langkawi. Alkisahnya, dia ni tak pernah pergi Langkawi. Makanya, aku pun tunaikanlah hajat dia tu.



Dan errr ... pada aku, Pulau Langkawi dah tak meriah macam dulu. Taktau kenapa tapi kami enjoy je lah. Dah kata honeymoon kan?

Dan kehidupan pun diteruskan seperti biasa. Ada masa dia yang turun Shah Alam, kadang aku yang ke Pulau Pinang. Masa banyak diisi menghadiri Majlis Kahwin sepupu dan teman-teman rapat.




Sehinggalah pada bulan Jun 2009 ...


Memang takkan lupa peristiwa ni ...

Semua jadi dalam sekelip mata. Awal kejadian, air mata adalah teman paling setia. Sekejap-sekejap nangis, termenung sikit menangis, walau tiada sebab pun, aku menangis. Menangis je kerja berminggu-minggu sampai ada kalanya menangis sampai tertidur. T___T

Mujur kami punya keluarga yang sangat prihatin dan ambil berat. Juga punya teman rapat yang sanggup datang dari jauh hanya untuk melawat. Terima kasih buat kalian. Semoga Allah SWT membalasnya!

Kejadian ni memang penuh hikmah. Banyak pengajaran yang kami dapat. Allah SWT Maha Berkuasa kerana kami seakan 'diberi nyawa' kali kedua untuk memperbetulkan segala kekhilafan yang kami dah buat. Alhamdulillah.

Nak pulihkan perasaan dan emosi selepas kejadian ni memang mengambil masa. Aku bersyukur sebab punya suami yang sentiasa memberikan dorongan, kata semangat dan juga doa untuk kami teruskan kehidupan seperti biasa.

Tapi ...

Baru nak stabilkan emosi, dugaan datang lagi bila adik ipar aku merangkap adik kandung laki aku meninggal dunia genap sebulan lepas kami kemalangan jalan raya.


Allah .. masa tu rasa bukan terduduk dah tapi tahap dah tersungkur atas tanah! Sedih sangat tapi kalau dah memang ajal arwah, tiada siapa yang dapat melambatkan atau mempercepatkannya walau satu saat sekalipun.

Penghujung bulan Disember 2009, bila laki aku dah pulih sepenuhnya dan boleh berjalan seperti biasa walaupun ada beberapa keping besi akan menjadi 'penghuni setia' di dalam tubuh dia, demi untuk mencari rezeki, dia pula terbang ke Jeddah untuk kembali bekerja seperti biasa.

Kebetulan rezeki masih berpihak pada kami bila syarikat yang dia bekerja sekarang tetap setia menunggu kedatangan dia untuk bekerja di sini walaupun mereka terpaksa tunggu hampir setengah tahun. Alhamdulillah.

Bila fikir-fikir balik, memang tak sangka Allah SWT bagi kami rezeki yang sangat nikmat iaitu tinggal berdekatan dengan rumahNya dan sampai sekarang kami masih di sini. Allah SWT sentiasa mempermudahkan kehidupan kami di sini.

Tapi adat hidup berumahtangga kan? Tak setiap masa gembira memanjang. Ada juga pasang surutnya. Gaduh perang dunia kedua tu, kira normal lah sebab gaduh atau merajuk macam mana pun, tak lama. 

Kang tengah malam gaduh, tengahari esoknya dah ok balik. Kang pagi gaduh, malam dah baik dah. Lagi cepat baik, bila kadang dia ajak keluar. Pergi shopping. Kehkehkeh.




Yang pasti, paling seronok mestilah masa kami buat pertama kalinya menunaikan Umrah bersama. Nikmatnya lain macam. Lagi-lagi bila kita pergi dengan seseorang yang memang sah milik kita. Memang sujud syukur depan Kaabah. 

Ternyata hikmah yang diberikan olehNya selepas kejadian Jun 2009 tu sangatlah tak terkata! 







Doa aku, semoga cinta kami kekal hingga ke Syurga yang paling tinggi disisiNya dan aku mahu menjadi salah seorang bidadari SyurgaNya. InshaAllah.


 

Buat Biebie, terima kasih sebab banyak bersabar dengan karenah bini yang kadangkala memang banyak songeh, manja gedik tak pasal dan juga sentiasa setia menjadi teman terbaik di kala shopping! Semoga segala impian kita berdua tercapai dan dimakbulkan olehNya. InshaAllah.

Oh, tak lupa juga, pastilah nak berterima kasih sebab bagi hadiah. Walau bukan ulangtahun perkahwinan atau bitrhday, Biebie tetap bermurah hati belikan macam-macam untuk bini tersayang. Setiap tahun, mesti meriah dengan hadiah. 

Kang dah belikan barang ni, nanti belikan lagi. Paling syok mestilah hadiah Biebie bawak I menunaikan rukun Islam ke Lima baru-baru ni. Hehehe.

Terima kasih daun keladi. Semoga Biebie kekal macam ni sampai bila-bila. Sentiasa bermurah hati dengan bini. Tak kedekut. Sanggup utamakan bini dari diri sendiri. Hehehe.



Dan aku? Aku adalah seorang isteri yang sangat bahagia dan tersenyum gembira hingga ke hari ini dan juga InshaAllah hingga aku dikembali kepadaNya. Amin Ya Rabb.

I love youuuuuuuuuuuuuuuuuuu!

Semoga korang juga bahagia seperti aku. InshaAllah.

Sekian. Masalamah. Muah!



1 comment:

  1. tahniah neklah dan suami...akak doakan jodoh berpanjangan hingga ke syurga..hepi annivesary dear..

    p/s: kisah neklah ni ekin byk story heheheh...

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...