December 18, 2011

Perjalanan Menunaikan Rukun Islam Kelima - Berangkat Ke Mina


Assalamualaikum.

Dah sebulan lebih balik dari Hajj. Baru harini aku berkesempatan nak buat entri ni. Itupun, kalau korang nak tahu, gambar ni semua aku amik dari akaun MukaBuku kawan-kawan Malaysia lain yang pergi sama-sama dengan aku. Kredit gambar & Terima kasih pada Ina & Nadzir.

Untuk kami yang tinggal berdekatan dengan Tanah Haram ni, kami semua kena berkumpul di bangunan utama Islamic Education Foundation ( IEF ) di mana, semua yang pergi kena daftar dulu, duduk dulu, sarapan dulu, diambil kedatangan, dan barulah bertolak ke Mina.

Rombongan yang pergi bawah IEF ni adalah seramai 4 buah bas. Penuh jugak. Alhamdulillah. 

Siap ada rombongan mualaf yang kebanyakannya adalah terdiri daripada bibik-bibik yang dihantar oleh majikan-majikan mereka untuk menunaikan Hajj bersama-sama rombongan kami. Semoga murah rezeki majikan-majikan mereka tu. 

Ada juga golongan pelajar-pelajar yang turut serta. Aku tak tahu pulak pelajar tu semua dari mana dan macam mana pihak IEF pilih dorang untuk turut serta menunaikan Hajj bersama kami.

Oh ya. Rakyat Malaysia yang pergi adalah aku, laki aku, Kak Rahimah & Nadzir (suami), Haidar & Ina (Pergi tanpa suami) dan juga Chot (Pergi tanpa isteri). Ada lagi sorang. Sesat. Bukan rakyat Malaysia tapi dia pandai cakap Melayu sebab isteri dia orang Indonesia. Pun pergi tanpa isteri. Nizar Solomon ke apa entah nama dia. Kelahiran British dan banyak darah campuran. Hehehe.
Kembali pada topik asal.

Lepas dipastikan semua dah dapat tempat duduk dalam bas, kami semua bertolak ke Mina terus. Kalau naik kereta, perjalanan ke Makkah kurang dari sejam dah boleh sampai. Tapi ni bergerak ke Mina dengan bas, faham je lah. Mengambil masa 2 jam lebih.

Sampai-sampai di Mina je, dah nampak dan saksikan sendiri pemandangan dan situai yang sangat sayu dan sangat meruntun jiwa bilamana nampak ramai umat Islam yang kurang mampu, tidur bergelimpangan atas-atas jalan, tepi-tepi jalan, tepi-tepi tong sampah, bawah pokok-pokok, atas bukit bukau yang penuh batu besar dan juga bermacam situasi lain. =___=



 
 
 

Lihat! Mereka walaupun tak mampu dari segi kewangan, mereka berusaha juga pergi buat Hajj walaupun terpaksa berhimpit-himpit dengan berjuta manusia lain. 

Sedangkan, ada ramai lagi manusia yang sangat mampu dari segi kewangan, tetapi tidak pernah sedetik pun ada sifat mahu menunaikan rukun Islam yang kelima ni. Sedih tahu? TT___TT

Bila dah sampai Mina, bas memang terpusing-pusing jugaklah nak cari khemah kami sebab jalan utama nak masuk dalam khemah tu rupanya dah ditutup dengan deretan umat Islam yang lain yang berkhemah bagai di tepi jalan. 

Makanya, bas terpaksa berhenti tepi jalan dan kami semua berjalan kaki beramai-ramai ke khemah kami. Tak jauh pun. Takde yang merungut pun sebab masing-masing teruja sebenarnya bagai tak sabar nak mulakan perjalanan Hajj.


Inilah pintu masuk 'utama' kami. Padahal sebenarnya ini pintu belakang tapi sebab pintu utama dah kena tutup, makanya inilah 'pintu utama' kami.

Khemah kami betul-betul penghujung sempadan antara Mina dan Muzdalifah sebab belakang khemah kami tu ada papan tanda besar : " End of Muzdalifah ". Warna kuning yang dah makin pudar. Hehehe.

Masa masuk khemah tu macam berdebar-debar jugaklah sebab selagi tak tengok sendiri, macam-macam dalam kepala situasi dalam khemah. Aku pulak teruja lebih sebab sebelum ni memang tak pernah langsung merasa tidur dalam khemah. 

Sebelum masuk khemah dimana memang akan jadi tempat tidur kami semua selama beberapa malam, kami dah nampak meja dan peti sejuk yang penuh dengan makanan dan minuman dulu. Macam-macam ada. Jus buah, air bikarbonat, buah-buahan, biskut, yogurt, air panas. Semua adalahhhh!

Kau memang tak perlu risau kalau lapar ke, haus ke. Misalannya kalau lapar ke haus ke, kerja kau cuma perlu bangun angkat bontot dan pergi situ. Pilih je apa makanan yang kau nak! Sebab makanan tu semua takkan pernah habis sebab sentiasa ditambah dari masa ke semasa. Kalah hotel hoiiii! Hotel bayar tapi ini adalah percumaaaaaaaaaaaaaa! Heh.

Dah nampak sudut makanan dan minuman barulah jumpa tempat tidur. Setiap sorang ada sofabed masing-masing. Setiap sofabed, awal-awal lagi pihak IEF dah labelkan nombor masing-masing.  Siap ada bantal dengan selimut lagi.


 
 

Bila dah dapat tempat masing-masing, semua dah mula baring, lepak-lepak dalam khemah. Kami yang perempuan 4 orang ni, siap pergi siasat keadaan tandas yang disediakan.

Alhamdulillah, tandas memang bersih dan sangat selesa nak dibandingkan dengan umat manusia kat luar yang berebut-rebut nak guna tandas awam. Makanya, harus bersyukur sebab Allah SWT bagi lebih baik dari mereka. Takde istilah nak merungut ke apa. Syukur!

Hari pertama di Mina ni memang tiada apa yang perlu dibuat. Cuma perlu banyakkan berehat dan bersedia untuk hari esoknya iaitu hari Wukuf di Arafah!

InshaAllah nanti aku buat entri wukuf di Arafah pula.

Sekian. Masalamah. Muah!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...