October 22, 2011

Komuniti Malaysian Ladies Jeddah

Assalamualaikum.

Dulu ... masa datang sini, aku memang takde langsung kawan-kawan dari Malaysia. Baik lelaki atau perempuan. 

Bila dah setahun lebih duduk dekat Jeddah, barulah dapat sorang kawan baru. Perempuan. Kak Sofie. Itupun kebetulan suami dia satu tempat kerja dengan laki aku. Bila dah kenal Kak Sofie, rasa dah seronok sikit sebab dah ada kawan nak pergi picnic sama-sama.

Takdelah kerja aku pergi picnic berdua je dengan laki aku. =_=

Bukan tak suka picnic dengan suami sendiri tapi kau kena paham, bila picnic, dia sorang je dapat mandi. Aku? Tercangak-cangak cemburu tengok dia menikmati air laut. T___T

Bila dah ada Kak Sofie ni, sekurangnya, bila pergi picnic beramai-ramai, aku dah takdelah nak rasa cemburu tengok laki aku bercanda dengan air laut sebab sekurangnya, aku dah ada kawan nak borak-borak bercanda tepi pantai. Hehehe.

Dan kemudian, aku kenal dengan Kak Leha, Nor dan Majidah ...

Sekarang?

Lagilahhhhhhh seronok berkali ganda dan seperti mahu joget zapin ramai-ramai sebab baru je sampai Jeddah selepas puas beraya di Malaysia, aku di maklumkan bahawa di Jeddah dah ada komuniti Malaysian Ladies Jeddah yang sememangnya khas untuk kaum perempuan sahaja! Ooh la la la ...

Bukan 10 orang ahli je dalam komuniti tapi hampir mencecah 100 orang rakyat Malaysia! Oh yeahh! Oh yeahhh! Oh yeahhh!

Memang tak sangka sungguh, dapat dikumpul sebegitu ramai ahli komuniti. Paling pelik, memang tak pernah lah pulak aku terserempak dengan dorang ni.

Oh ya, ahli-ahli ni semua dari pelbagai peringkat umur. Paling muda mestilah anak-anak mereka yang masih kecil bayi dan untuk peringkat dewasa, ehem ehem ... umur kitew 26 tahun lah paling muda rasa bagi yang dah berkahwin lah. Hewhewhew.

Cuma sedih sebab kebanyakan yang sebaya kita ni, semua dah ada aksesori paling cantik dan terbaik di dunia iaitu anak sendiri tapi aku sorang je masih sendiri. =_=

Takpe. InshaAllah tahun depan mungkin kami bertiga. Doakan ok? #senyum

Dan bila dah dapat kumpulkan seramai mungkin ahli di Facebook, akhirnya buat kali pertama kami semua bertemu dalam satu majlis : Morning Coffee ke apa entah namanya. Aku pun lupa.

Majlis ni dianjurkan dan dibuat di rumah Kak June! Rumah Kak June cantik gila okayyy! Almaklumlah, rumah Kak June dekat compound. Kat sini kalau kau cakap kau duduk compound, confirm cantik dan kau adalah orang kaya. Hehehe.

Aku hampir-hampir tak jadi nak datang majlis ni atas sebab-sebab yang tak dapat nak dielakkan tapi kalau Allah SWT tu dah sebut 'Kun Fa Ya Kun', mesti ada punya rezeki kau.

Terima kasih pada laki tercinta sebab tolong susah payah curi keluar pejabat hanya kerana mahu menggembirakan hati isteri bertemu kawan-kawan baru. Muah sikit kat pipi! #bahagia

Baru pertama kali jumpa dengan kawan-kawan baru, aku sampai lambat. Masa sampai tu, orang tengah baca doa. Lain kali datang cepat sikit ya Puan NailahAzman? Hikhikhik.

Majlis semestinya dihostkan oleh tuan rumah iaitu Kak June sendiri. Lepas selesai baca doa tu, sesi memperkenalkan diri sorang demi sorang. 

Aku ni kalau bab kena bangun dan memperkenalkan diriiiii ... memanglah paling lemahhhh! Tapi demi nak mendapatkan kawan-kawan baru di Jeddah, aku rela ...

Selesai semua dah perkenalkan diri, acara apa lagi lah kan? Haruslah makannnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!

Makanan sangat banyakkkkkkk tak terkira. Ada catering dari Kak Ina dan juga ada setengah makanan tu, dorang bawak. Aku je datang lenggang kangkung. Hikhikhik.

Konon masa baru nampak makanan terhidang atas meja tu, konon semualah nak makan. Zaman sekarang kan, orang tamak selalu untung! Mana ada rugi dahhh.

Makanya bila acara makan tu, apa lagi kan? Nasi Impit dengan Kuah Kacang, Kuih Muih dan terutama sekali Rojak Buah! Ya Allah ... punyalah sedappppppp! Sampai aku sebat makan dua mangkuk. Sampai tak sempat nak risik dekat Kak June siapa yang bawak Rojak Buah tu. Menangis dapat makan Rojak Buah yang sedappppp! T____T

Masa acara makan tu lah sesi berkenalan dengan ahli-ahli komuniti yang lain. Yang daftar dalam komuniti dalam 86 orang tapi tak semua yang dapat hadir sebab ada yang punya komitmen dengan kerja dan ada juga yang tidak dapat hadir sebab takde transport. 

Tapi takpelah kan. InshaAllah perjumpaan kedua, mungkin yang tak dapat datang tu, kalau ada rezeki, mesti dapat datang dan jumpa kami yang lain ni.

Memang seronok betul bila ada komuniti macam ni. Sekurang-kurangnya, aku takdelah rasa kekurangan orang Malaysia dekat Jeddah ni lagi. Hehehe.






Majlis berakhir tengahari.

Dan berakhir dengan persahabatan yang terjalin. Paling gembira sebab aku sudah punya kawan-kawan baru yang sebaya dan sekepala.

Ina yang punya 'Dora' dan Ben10, Haidar dan baby Sorfina, Kak Ina dan anak-anak dia terutamanya Ahmad yang paling kecik, Sri dan juga baby dia, Kak June yang sangat-sangat baik hati, Kak Aty, Kak Linda, Kak Leha, Kak Paddy, Kak Noriah, Kak Shikin and the list go on ...

Alhamdulillah. Mereka semua sangat baik-baik dan peramah. Bersyukur sebab Allah SWT pertemukan kami semua dalam satu majlis yang sederhana tapiiii sangat-sangat meriah!
Apapun, sangat-sangat berterima kasih pada Kak June sebab Kak June lah yang mewujudkan komuniti Malaysian Ladies Jeddah di Facebook. Ni nak kena sayang Kak June lebih ni! Hehehe.

InshaAllah, jika panjang umur dan murah rezeki, akan ada majlis yang kedua.

Masalamah. Muah!

2 comments:

  1. assalammualaikum nailah...dalam entry ni nailah yang mana satu ehh??

    ReplyDelete
  2. Wsalam.

    Saya yang tudung coklat jalur jingga tepi belah kiri. Duduk.

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...