July 31, 2012

Entri Panaskan Badan - 'Batu' Yang Kononnya Menghubungkan Manusia dan Tuhan

Assalamualaikum.

Hai korangggggggggg! Heeeeeeeeeeee. Lama eh dok menunggu entri baru dari saya? Ni apekehal pulak saya-saya ni? Muahahahahaha.

Takpelah kan guna 'saya'? Saje nak cari mood balik. Maka dari 'aku' jadilah 'saya'. Nampak lebih sopan santun dan ayu sikit. Wakakakakaka. :p

Ok. Disebabkan dah lama dah takde entri baru, maka entri ni dianggap pemanas suam kuku dulu kat blog ni. Sebabnya ....

Kebetulan segala persoalan dah bertemu jawapan .... ;)

Baiklah.

Dekat entri yang ini : Ziarah Madinah Al-Munawarrah bersama Mak & Abah , saya ada cerita masa saya bawak MakAbah melawat Masjid Qiblatain di Madinah, Makcik sebelah saya bila setiap kali sujud, dia letak batu yang ada ukiran kalimah Allah SWT.

Saya kan kepoh orangnya. Makanya, hati tertanya-tanya : " Ni apekehal pulak sujud letak dahi atas batu pulak niiii???? Aigooooo ... " ..... =_=

Memang tak khusyuk dah solat masa tu sebab mata dok pandang-pandang batu tu. Sampai ke harini tertanya-tanya apa tujuan Makcik tu dengan kawan-kawan dia solat sujud letak batu sebagai pengalas dahi?

Alkisahnya .....


Kebetulan terjumpa artikel ni dekat FB. Iye. Saya faham ada maklumat tak sahih tapi ini dikira sahih sebab disahkan sendiri oleh beberapa warga Arab Saudi yang jauh lebih tahu perihal-perihal songsang begini.

Rupa-rupanya, solat guna batu ni pegangan Wahabi dan juga sesetengah Syiah. AllahuRabbi. T_T

Pada merekalah, batu ni dikira penghubung mereka dengan Tuhan. Konon macam bila letak batu ni, terus bercakap dengan Tuhan lebih direct. Padahal, ikutkan time sujud tu memang satu keadaan di mana jarak kita dengan Allah SWT sangatlah dekat. Orang kata, tahap dekat tu macam dekat tang urat saraf kita je.

Apa yang ada dalam gambar tu, sebijik apa yang saya nampak kat Masjid yang Makcik tu guna. 

Takut betul bila zaman sekarang ni, manusia semakin merepek dan mengarut. Jauhkanlah sementelah pulak saya rasa, golongan Syiah makin berleluasa dah kat Malaysia kalau siapa peka mereka ni pegangan dia macam mana.

Jadi, berhati-hatilah. 

Dekat Indonesia, golongan Syiah ni, semakin berani sebab dorang dah berani 'promosi' Syiah atas bilboard tepi jalanraya, tak mustahil Malaysia pun boleh jadi macam tu.

Tentanglah Syiah. Syiah ke, Wahabi ke. Tak kisahlah. Selagi apa yang dorang buat tu sangat salah dan sangat bertentangan dengan Quran dan Sunnah.

Oh ya, selain perihal batu ni, saya juga baru dapat tahu, kalau time bulan Ramadhan ni, kalau yang selalu selamba makan depan public kat MasjidilHaram tu, rupanya, itu golongan Syiah yang tegar! Nauzubillahminzalik. T_T

Kita yang masih naif dan kekurangan ilmu agama ni, selalulah panjatkan doa agar Allah SWT sentiasa kekalkan kita dengan agamaNya yang berlandaskan Quran dan Sunnah.

Simpang malaikat 44. =_=

Sekian. Ma'asalamah!

2 comments:

  1. ilah, setahu akk, yg solat berbatu ni adlh syiah, wahhabi tak tmasuk dlm golongan ni.. akk pon br mengenali wahhabi ni, sblm ni akk lumpsum kan je sekategori dgn syiah, huhu.. silap sgtt rupanya tanggapan akk tu :(

    ReplyDelete
  2. ait, akk dh post komen td, tp hilg plak, hihi..
    ilah, akk share je ye kt sini, setau akk wahhabi tak termasuk dlm golongan solat berbatu.. akk pn br ja mngenali apa tu wahhabi, thanks to encik hubby yg rajin stadi dan cari sumber2 yg reliable.. sblm ni akk ingt wahhabi ni adik beradik syiah.. jauh benar menyimpang rupanya, huhu..

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...