November 15, 2011

Pindah Rumah Untuk Kali Yang Ketiga


Assalamualaikum.

Iya. Lepas balik je dari urusan menunaikan Rukun Islam Kelima, kami berdua sibuk pulak ke sana sini mencari apartment baru. 

Alhamdulillah. Urusan kami dipermudahkankan walaupun pada mulanya dan pada hakikatnya, banyak saja dugaan, halangan dan rintangan yang Allah SWT turunkan buat kami berdua. Tapi berkat kesabaran dan juga mungkin kadangkala sifat pasrah diri dan berserah pada Yang Esa, buat DIA mempermudahkan jalan kami pada akhirnya. Terima kasih Tuhan.



Untuk kali ni, adalah kali ketiga kami berdua akan berpindah rumah. Kalau pertama kali dulu adalah sebab memang terpaksa pindah memandangkan rumah pertama dulu mengalamai kebocoran yang amat teruk gara-gara sistem water proofing yang tidak berapa baik dekat sini.

Dan bila pindah ke rumah kedua pulak iaitu rumah sekarang ni, Tuan Rumah pulak, perangainya. Allah ... sangat menguji kesabaran dan keimanan. Sampai satu tahap, aku rasa kalau aku berdepan dengan Tuan Rumah ni, mahu aku bagi lempang sedas dekat dia! 

Perangai adalah sangat keji Tuan Rumah ni. Sayang sungguh. Solat mungkin tidak pernah tinggal. Tasbih selalu di tangan tapi sifat kemanusiaan, sifat peribadi jauh sangat terpesong. Sedih betul. T___T

Beginilah nasib hidup di perantauan. Memang banyak pengalaman dan pengajaran yang diperolehi bila hidup di tempat orang. Bermacam ragam manusia yang memang kita akan hadapi.

Alkisahnya berkenan Tuan Rumah ni, dia mungkin kehabisan duit atau punya masalah kewangan atau apa sajalah sekali pun sampai tahap dia dah jual rumah dia ni. Padahal kalau ikut perjanjian kontrak rumah yang telah dibuat, kami boleh tinggal di rumah sekarang ni sampailah bulan Januari tahun depan.

Tup tup tanpa perkhabaran dengan jelas, dah nampak dia dok mengangkut barang-barang rumah dia sikit demi sedikit. Semua dia bawak sampailah dia sendiri berterus-terang yang dia dah jual rumah dia ni. 

Dulu masa kami baru sewa, bab mintak duit sewa rumah in advance, memang cepat je. Kalau haritu dia mintak, haritu jugak dia nak duit. Tak sabar-sabar nak tunggu hari esok atau bulan depan ke. Mesti nak jugak, tak kira apa keadaan sekalipun.

Tapi bila kami mintak balik duit sewa rumah 2 bulan yang telah kami bayar awal iaitu bulan Disember dan Januari 2012, dia pulak berdolak-dalik. Kejap kata sibuk dengan urusan pejabat, kemudian bila telefon lagi, keluar pula suara sedih dan memberitahu yang isterinya sakit. Entah betul, entah tidak. Wallahualam.

Haritu bila bagitau laki aku dah jual rumah sampai 2 juta Riyal, takkan lah nak bayar balik dekat kami 3k pun takde duit langsung? Mana duit kau pergi? Kau pam dalam tandas ke? Ke kau dah tabur dari helikopter dekat Somalia? =_=

Senang je dia bagi alasan untuk mengelak : " I don't have money. Can I pay 2700 first then will make a second payment? ".

Wah!  Cantik budi bahasa kau kan? Apa perasan kau sekarang ni bila laki aku asyik telefon kau untuk bertanya perihal duit sama seperti mana yang kau buat dulu waktu kau nak duit dari laki aku? "I want 5500 for advance by today. Will take it from you after your office hour. " Peh! Peh! Cantik kau muka kau?

Sekarang apa cerita? Kau tahu kan hidup ni ibarat putaran roda. Sekejap kau akan berada pada pusingan atas dan kemudian pula, kau boleh akan berada pada bahagian bawah putaran roda. Kan?

Harap-harap, duit dan hak kami berdua dapat dikembalikan. Aku berdoa, semoga Allah SWT permudahkan segalanya. Semoga rezeki masih berpihak pada kami. 

Kesian dah aku tengok laki aku. Stress dibuatnya. Mintak duit sendiri pun dah seperti seakan mengemis pada orang lain. =_=

Alhamdulillah. Nasib baik rumah sewa baru ni kami dapat pada saat-saat akhir. Mana taknya, sebab sebelum ni, dah janji nak amik rumah satu tu tapi owner rumah tu pulak tiba-tiba dah bagi pada orang lain. 

Terpaksa cari balik rumah baru lagi. Nasib baik laki aku ni ada banyak contact dan ada simpan banyak nombor rumah untuk disewa.  Hihihi. Bagus juga bila dia sendiri punya ramai kawan-kawan Saudi dekat sini. Ramai yang menolong. Alhamdulillah.

Tapi pada aku, dia tetap yang paling beriya berusaha buat yang terbaik. Terima kasih Biebie. Muah! Muah!

InshaAllah, kami mungkin akan pindah pada awal Muharram atau boleh jadi, lebih awal dari tu. Aku dah tahap menyampah dah nak duduk rumah sekarang ni! Kalau Tuan Rumah sekarang ni lari dan taknak bayar duit tu, memang duit tu tak akan dihalalkan. Hutang tetap hutang. Kau jawablah nanti dekat Padang Masyar! Heh.

Doa aku, semoga ini kali ini adalah kali yang terakhir kami pindah rumah dekat Jeddah ni ha! Tak larat woiiiiii nak packing, unpacking banyak kali. Hihihi.

Sekian. Masalamah. Muah!

Dari Jeddah :
  • Nanti aku usaha ya update entri berkenaan perjalanan Hajj kami. Aku akan cuba buat yang terbaik. Banyak entri yang pending sebenarnya ni.

2 comments:

  1. oo gitu citernya...banyak nya dugaan duk tempat orang yer...berkat sabar dah dapat umah kan...tp apa la jenis tuan umah gitu ek...aduhh haru...time dia minta duit nk cepat je...time kita amboii...geram jugak baca

    ReplyDelete
  2. wah chumellnye header!!(nmpk benor lame dh x bukak blog ni kan??..kahkahkah)

    dh rumah bru,boleh la dtg rumah bru,mne tahu kitorang kna evacuate lg skali kan..keh3....

    ble nk dtg egypt????

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...