August 1, 2011

Tahun Kedua Berpuasa Di Negara Orang


Assalamualaikum.

Saat ini tengah telan air liur baca menu berbuka kawan-kawan di garisan masa Burung Biru. Menu berbuka masing-masing semua cukup buat aku jadi lapar semacam dan haus semacam dan terus rasa nak demam. Saat ini lagi 4 jam harus aku tunggu sebelum giliran aku pula untuk berbuka di Jeddah ni ha.

Alhamdulillah.

Bulan Ramadhan kali ni adalah tahun kedua aku dapat berpuasa bersama seorang laki bergelar suami. Ehem. Selain tu, bulan Ramadhan kali ni jugak adalah tahun kedua kami bersama berpuasa di negara orang. 

Syukur sebab kami diberi peluang untuk terus bertemu dengan bulan yang lebih baik dari 1000 bulan ini. Impian Ramadhan kali ni, nak berbuka dan berterawih di MasjidilHaram sebelum pulang ke Malaysia dan berbuka bersama keluarga yang lain. InshaAllah.

Semalam, waktu siang, lakibini berkira-kira nak terawih di Masjid mana. Kat sini, semua Masjid baik kecik ke besar ke, kalau waktu solat mesti penuh tak kira waktu. Cuma, tak semua Masjid rasanya ada ruang solah untuk kaum wanita.

Jadinya, bincang punya bincang, decided berterawih di Masjid dekat rumah lama. Dekat area Al-Shatee. Imam kat situ best bacaannya. Syahdu. Tapi aku rasa, kat sini, semua Imam bacaannya syahdu. Rasa macam automatik kau boleh paham apa makna ayat yang Imam tu baca dan buat kau rasa sangat kerdil dan menitis air mata. Serius jadi insaf tahu? =_='

Pergi Masjid memang awal gila. Semangat okay! 

Dekat sini, waktu Ramadhan, ada Masjid yang azan Isyak on time. Ada pulak Masjid, yang azan Isyaknya dilewatkan satu jam sebab menurut mereka, nak bagi ruang antara waktu lepas Maghrib tu lebih panjang dan boleh buat solat sunat atau mengaji atau berzikir kepadaNya. Wallahualam.

Masjid yang aku pergi ni, azan on time. Aku orang first sampai. Memang ruang solah perempuan kosong lagi. Masjid ni walaupun tak berapa besar tapi bestlah. Ruang solah perempuan pun dua tingkat. Aku biasanya solat tingkat atas. Tingkat bawah biasanya untuk Makcik-Makcik yang dah tua dan tak larat nak naik tangga. Jadinya, tingkat atas penuh dengan budak-budak muda macam aku. Eh?

Bila dah penuh, muka-muka yang datang Terawih untuk tahun ni, aku tengok semuanya muka baru. Muka yang aku jumpa tahun lepas, takde sorang pun aku jumpa lagi tahun ni. Terutamanya yang bibik-bibik ni. Bibik-bibik yang aku kenal semalam semua bibik-bibik baru. 

Saf pun tak penuh. Selalunya penuh sampai belakang. Tapi semalam, rasanya tak sampai 10 orang budak-budak muda yang berterawih. Mungkin agaknya awal Ramadhan.Berbeza dengan ruang solat tingkat bawah. Penuhhh je dengan Makcik-Makcik. Ada yang dah uzur sangat-sangat pun gigih datang berterawih dekat Masjid! Aku pulak jadi segan. =_='

Terawih dekat  Masjid ni, Imam biasanya memang buat 8 rakaat. Kalau masuk Solat Sunat Witir, jadinya 10 rakaat. Lepas tu, 1 malam, 1 juzuk Imam akan baca masa Terawih. Kiranya, habis Ramadhan, habis satu Quran dibaca untuk Terawih. Suka!

Kat sini, biasanya, kalau Terawih, ada yang pegang Quran ikut Imam baca waktu solat. Agak-agak kalau buat macam tu dekat Malaysia, apa pandangan orang ek? Silap-silap, ada orang tegur : " Ehhh, mana boleh masa solat pegang Quran! Tak sah tau solat awak!". Haih. =_=

Jangan macam itu ye kawan-kawan, adik-adik. Tak salah pun kalau korang nampak orang buat macam tu. Jangan memandai tetiba, korang nampak orang pegang Quran masa solat Terawih, korang mulalah keluar dalil dan hadis macam-macam yang entah betul sahih ke tidak.

Macam pahala-pahala pasal solat Terawih tu. Benda tu semua sebenarnya sengaja diada-adakan. Tak sahih pun benda tu. Memang tidak ada dalam kitab, tidak ada dari sumber apa sekalipun. 

Jadinya, sebab tu lah, sebagai orang Islam, sebelum kita nak cakap atau sampaikan sesuatu hadis atau dalil apa sekalipun, pastikan sumber dia betul dan memang sahih dan bukan palsu. 

Yelah, zaman sekarang ni, pantanggggg! Semua sikit-sikit nak guna dalil lah, hadis lah. Lagi-lagi kalau bab nak menasihatkan orang. Macam-macam hadis yang keluar nanti. Padahal, ada je hadis yang dibagi tu adalah hadis palsu semata. 

Jadinya, berhati-hatilah. Lagi-lagi bulan Ramadhan ni. Siasat dulu sebelum guna. Ok?

Sekarang dah nak pukul 4 petang. Sekejap lagi, azan Asar akan berkemandang di Jeddah. Biasanya, bulan Ramadhan ni, lepas je selesai solat Asar, baru aku sibuk bertukang siapkan makanan untuk berbuka.

Menu untuk harini : Sup Ketam, Sambal Belacan, Ulaman, Ikan Kering, Kuih Pau Goreng, Kuih Cucur Badak, Samosa dan Air Laici.

Meriah kan? Menu macam untuk makan 5 orang. Padahal kami berdua je. Eh, tak. Bertiga termasuk Mok. Jangan tak tahu, Mok jugak bangun bersahur pukul 3 pagi. Terkebil-kebil mata dia tercongok dekat dapur mintak makanan dia masa aku sibuk siapkan makanan untuk Azman. Comel je.

Selamat menunaikan puasa untuk hari seterusnya kawan-kawan. Jangan lupa berterawih dan jangan lupa juga belajar mengawal nafsu di bulan Ramadhan ni. Walaupun Syaitan semua diikat tapi nafsu diri itu masih ada. Jadi, belajar untuk mengawal nafsu dengan sebaik mungkin.

Semoga kita semua dapat menjalankan ibadah puasa dengan sempurna! Rebutlah pahala dan segala kebaikan yang ada di bulan Ramadhan ini sebab kite belum tentu lagi dapat bertemu lagi dengan bulan Ramadhan akan datang.

Sekian. Masalamah!


4 comments:

  1. *baru je azan subuh sini.

    teringin rasa 1 malam trwih 1 juzuk habis.masa utk uji ketahanan diri ni.huhu.best la akak dpt mcm2 pgalaman bharga kt ngara arab sna.hehe.

    and yes,menu akak sgt meriahh ok.haha.tbaikkk la. :)

    semoga ramadhan kali ni lebih baik dr sebelum2 ni.insyaallah. :)

    ReplyDelete
  2. mungkin yang pegang Quran time terawih tu nak ikut imam baca surah panjang2 tu la kan..tapi itu macam mazhab orang kat sana la kan. ia masihs ah. tapi kalau kat Malaysia kena jugalah ikut mazhab kita kan...

    Selamat berpuasa. suka baca entry awak ni...

    Salam dari sekilass.com

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa nekla...lama tak komen kt blog awak.... =)... smg Ramadhan kali ni lebih baik dr yg sebelumnya....

    ReplyDelete
  4. Lynn :

    Alhamdulillah. Pengalaman yang Akak dapat kat sini semuanya sangat berharga. ;)

    Booty Martinez :

    Soal pegang Quran itu, bukan mazhab mana-mana pun. Semua mazhab boleh pegang Quran. Selamat berpuasa juga. Terima kasih sudi singgah dan baca. ;)

    Mrz. Nazir :

    Selamat berpuasa Kak Maz! Semoga Ramadhan tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya. InshaAllah. ;)

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...