July 26, 2011

Perihal Drama Tahajjud Cinta

Assalamualaikum.

Masa nak keluar drama Tahajjud Cinta ni, memang promosi besar-besaran diadakan oleh pihak produser dan penerbitnya. Bila tengok poster dengan gambar berniqab si pelakon Fazura dengan Fauziah Ghous tu, aku syak cerita ni mesti lebih kurang macam Nur Kasih juga iaitu bercirikan drama Islamik yang pastinya mengangkat tinggi akan martabat Agama Islam.

Bila kali pertama layan episod 1, aku ok je lagi. Bila masuk episod kedua dan juga episod ketiga, aku jadi paham sendiri kenapa sesudah tayangan perdana drama Tahajjud Cinta ni wujudnya laman Facebook "KAMI BANTAH TAYANGAN PERDANA DRAMA TAHAJJUD CINTA"!




Ok. Janganlah cakap : " Alaaaa ... itu cuma drama. Amik perkara yang baik dan buang perkara yang tak baik. ". Dah tu kalau ada scene dan juga dialog yang tak masuk akal dan seperti macam mempersendakan hukum agama Islam, macam mana pulak tu?

Aku bagi contoh scene yang tak masuk akal dalam drama ni. Scene tu kalau tak silap aku, ada dalam episod 2 di mana bila Seri dengan boyfriend dia tu merendek dekat atas bukit dekat Jordan tu dan tetiba pulak, si boyfriend boleh main suka selak Niqab si Seri!

Kau dah kenapa hoiiiiiiii? Kata belajar dekat Mesir dan amik bidang Undang-undang Syariah kan? Kata kau pakai kopiah, solat tak tinggal semua tapi takkan kau tak tahu cara-cara nak menghormati seorang wanita? Apasal pulak sebab konon cinta dan sayang, kau main suka nak selak Niqab girlfriend kau? Adoiiiiiiiii!

Aku tengok scene tu, aku pulak nak menjerit! Bukan nak tapi dah menjerit punnnn! Siap tweet lagi. Dahlah aku tengok sorang-sorang kat rumah drama tu, jadinya aku jerit seorang diri depan laptop : " Hoiiii, kau kenapa main suka selak niqab orang hoiiii???? Kenapa??? KENAPA??? "

Dan kenapa nak kena ada scene macam tu dalam drama yang kata berciri Islamik? Kau bayangkan kalau orang bukan Islam tengok? Kan ke dah macam menunjukkan dan buat dorang fikir yang orang Islam ni, walaupun agama tinggi, tapi tak reti nak menghormati hak seorang wanita. Kan?

Lepas tu, scene lain, dah kata drama Islamik kan, apahal pulak boleh ada budaya couple-couple ni? Siap merendek, pergi bercuti sama-sama, siap panggil sayang-sayang antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram? Pun adoiiiiii jugakkkkkk!

Yang dialog pulak, paling tak boleh blah bila masa Seri dah balik kampung dan keluar dengan adik dia, balik rumah, bila Mak dia tanya takpe ke tak pakai niqab, boleh pulak si Seri mengeluarkan dialog : " Takpe Mak. Seri pakai sebab itu budaya dekat sana.".

Eh, mana pulak si tukang skrip ni dapat info yang pemakaian Niqab itu adalah cuma sekadar budaya dekat Mesir ni hoiiiiiiiiiiiiiiiiiii???? Adoiiiii!!!!

Memang boleh sakit jantung lama-lama kalau tengok drama yang penuh dengan scene dan dialog yang tak dikaji dengan betul berdasarkan hukum  Islam yang sebenarnya.

Makin lagi sakit jantung bila tengok, ada setengah pelakon wanita yang memang menutup aurat tapi boleh pulak buat adegan bersentuhan kulit dengan kulit dengan pelakon lelaki yang memang bukan mahramnya!

Ingat ye, walaupun itu adalah adegan suami isteri, adegan isteri mengetip kuku suami, dari segi hukum memang salah ye sebab telah terjadi sentuhan kulit dengan kulit yang memang tidak ada ikatan yang sah di dalam kehidupan realiti.

Sebab itulah, ada setengah pelakon lelaki atau perempuan yang dulu mengecapi dunia glamor ni, bila dah berubah, terus berhenti dari dunia lakonan. Sebabnya benda remeh macam tu lah. Walaupun nampak remeh tapi tetap salah.

Lagipun, dunia seni ni memang penuh maksiat semata. Aku harap, pelakon-pelakon atau senang cerita, artis yang dah berubah ni, bolehlah bagi nasihat dekat mereka-mereka yang masih tergapai ni. Golongan artis ni memang kena bimbing betul-betul. Kalau tak, itu terjadinya ada kes artis sekejap pakai tudung, lepas tu bukak balik.

Hati kena istiqamah pada Allah SWT. InshaAllah segalanya perkara akan dipermudahkan olehNya. Aku harap sangat, andai kata ada yang nak buat drama Islamik ni, peka sikit dengan jalan cerita, scene drama dan jugak dialog drama.

Sekian. Masalamah!

4 comments:

  1. Mantap lah entry ni. Sejak dari episod pertama mas dah tak berminat dengan cerita ni kak. Aura nya tak sampai.

    Lepas tu tengok iklan ada scene atas bukit yang mereka berduaan je tu kan, eceh rasa laen dah ni.

    Mas pikir mas akan tersangkut kat cerita ni macam sangkut kat cerita nur kasih, tapi belum masa nya lagi.

    P/s: akak guna muhrim, suppose to be mahram :)

    ReplyDelete
  2. @Masturah Idrus :

    Now Akak paham kenapa haritu Mas tanya dekat Twitter. That time, Akak rasa drama tu ok lagi tapi lama-lama rasa macam .. ehhh ... dah kenapa? Hahaha. Terima kasih tegur pasal Mahram tu. ;)

    ReplyDelete
  3. ok trima kasih kerna anti bahaskan bab nie,ana mmg skit hati bila seri kata niqab tue budaya,klu niqab tue budaya buat apa smpai jadi khilaf ulama kan.and part yg ana tak tahan ialah apabila fazura dah tak berniqab akibat termkn kata2 bos dia tue,sedangkan dia sndiri blajar tntang pemakaian niqab tue sunnah.ok tue jer ana nak kata,cerita nie btol2 menyakitkan hati you know,mAK ANA siap kata mana ada org blajar agama buat mcm tue,couple2 sgala bagai,skrip pelakon macm hntu lagi btol ana skit hati.

    ReplyDelete
  4. Jihadiah - Hahaha! Samalah! Pasal niqab dikata budaya dan Fazura tiba-tiba bukak niqab, itu yang paling tak masuk akal!

    Sepatutnya, dorang kaji betul-betul dulu then baru buat skrip and arah drama. Ni tak, study pun tak habis! =_=

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...