September 4, 2010

indahnya Ramadhan . bahagianya Syawal .


Salam .

Kifhalak ?
Kuwais ?

Aaaaaa paham tak ? Paham tak ?
Keh keh keh .

Meh sini translate melayu .
Ape kabar ? Sehat tak ? Ada bagus ?

So, how your day ???
Ramadhan semakin ke penghujungnya .
Terawih korang cemane ? Ade tertinggal tak ?
Tahajud ? Rebut tak pahala Malam Lailatul Qadar ?

Alhamdulillah .
Both of us diberi kesempatan untuk menunaikan semua itu .
Paling best , kat masjid sini siap ade wat semayang Tahajud lagi .
Start pukul 2 pagi until 3 pagi .
Indahkan kehidupan di bumi padang pasir ni ???

Memula kami taktau pon dorang ade wat .
Mase awal 10 malam terakhir tu wat kat umah jek .
Sebab mase tu balik umah pon almost 3 am .
Sampai umah je mase tu dengar masjid ade bace-bace .
Ingatkan mende .
Bile tanya orang , confirm imam wat Tahajud kat masjid .
So , reramai boleh datang mengimarakkan lagi suasana .

Jadinye , the next day tu , super eksaited pegi .
Kul 1.30 pagi bangun siap-siap pegi masjid .
Tapi jemaah tak tentu la .
Kalo jemaah lelaki tu memang ramai .
Jemaah perempuan kekadang ramai , kekadang tak .
Tapi rase best gilerrrrr bile first time dapat wat camni .
Inilah hikmahnye yang ALLAH nak tunjuk .
Semoga kehidupan kami terus diberkati .
Juga dilindungi olehNYA . Amin ~

Ehem . Ehem .
Arini ari sabtu kan ? Esok ahad kan ?
Lepas ahad ari ape ? Isnin kan ?
Isnin tu cube korang tengok bape hb ?

Pegi la tengok dulu bape hb ...
Aaaaaaa 6 September kan ? Kan ? Kan ?
Heh heh heh .

Yeayyyyyy da nak balikkkkkkkkkkkk !
Balik kampung ! Hoho ... Balik kampung ! Hoho ... Balik kampung !
Hati girangggggggg ~

Eyh eyh , jangan over ... jangan over .
Ingat pengalaman lalu . Huhu . =_=

Tapi takpelah kan .
Kenelah eksaited jugak sikit-sikit .
Kang kalo takde perasaan , susah pulak . Hihihihi .

Bile da nak raya ni ...
Terus teringat menu raya yang sedap hingga menjilat jari .
Kalah macam makan KFC . Kan ? Kan ?

Time raya ni lahhh ...
Yang gemok da kurus time puasa pon ...
berat boleh jadi naik lagi berganda dari yang asal . =_=
Semuanya kerana makanan raya yang sungguh tempting laaaaa !!!
Lepas tu bukan makan tapi mentekedarahhhhhhhh !!!
Hak hak hak .

Tipulah to those who say NO to makanan raya !
Rugi wooooooooooooo !
Sekali setahun je weiiiiii ...

Cakap pasal menu raya ...
Korang suke makan ape for the menu raya ???
Kite untungkan as Malaysian .
Heaven with food !!!
Lagi-lagi kalau festive cam Hari Raya ni la . Kan ? Kan ?
Manelah anak perantauan tu tak sedey kalo tak balik raya . =_=
Aipppppp ... aku balik okeiii .
Belom rase lagi pengalaman raya kat perantauan . One day maybe ...

Menu raya ni bagi aku berbeza bagi setiap negeri .
Ade negeri menu yang same dengan negeri lain .
Ade negeri tak same .
Contoh macam aku la .
Aku kan kawen ngan nun orang Bagan Serai , Perak .
Last year la first time ever raya as hubby & wifey .
So last year raya kat Perak dulu .

Dulu time bujang and single to mingle .
Mase kat Johor ...
Time raya mesti menu ini :



Ketupat .

Kekadang if ketupat malas nak anyam , mak aku campur wat ketupat ngan nasi impit .
Rase berbeza .
Ketupat lagi umphhh tapi kekadang kalo tak sempat nak anyam tu , aku belasah makan ketupat kat umah nenek .
Kan NA ? Kan NA ? :)

Kalo makan ketupat ni , aku paling suke makan ketupat dengan ini :



Sambal Kacang .

Mebelessssssss !!!
Sudah cukup plus sambal kacang mak ku sungguh superb sedap laaaaaaaaaaaaaaaa .
Aaaaaaaa cant wait ! Cant wait !
Will ask my mak to cook it as this Sambal Kacang memang menu wajib dimasak oleh mak ku . Yummehhhhhh ~ .
Lagi sedap kalo wat pedas sikit , pastu sambal tu kaler merah sikit .
Ok . Telan air liur sekarang .
Puasa tak abes lagi ni . Hihihi .

Selain tu , menu wajib lagi adalah :



Sambal Goreng .

Belah johor panggil sambal goreng .
Kalo negeri lain ade menu camni gak ...
Aku taktau la name same or name jadi lain .
Aku pon taktau motif kenape panggil Sambal Goreng .
Padahal takde rupe sambal pon .
Bahan masak pon kacang panjang , tempe , tauhu .
Cemane ntah jadi leh panggil Sambal Goreng . Hihihihi .

Lepas sambal goreng , mesti ade ini :



Kuah lemak lodeh .

Bile makan ngan nasi impit je jadi lontong namenye .
Mak aku kekadang masak , kekadang tak .
Sebab lebey kepada masak rendang ayam .

Biasenye , kalo kunun taknak overloaded perot .
Aku makan lauk jek . Ratah lauk .
Tapi kekadang je la .
Lebih kepada banyak makan dari tak makan . =_=

Itu cite kat Johor .
Tapi bile beraya kat Perak .
Lain pulak menunya .

Memula tu cam pelik jugak la .
Tapi aku okeiii jek .
Takde cerewet mane pon kalo bab makan ni .
Kate laki aku tolak batu & kayu jek .
Meh sini aku tambah ...
Tolak makanan tak halal sekali . :)

Disebabkan last year beraya di Perak .
Time raya aku tengok menu simple jek .
Tak meriah macam yang biase aku ngadap bertahun-tahun .

Kat kampung perak mereka cume hidang ini :



Lemang pasung .

Iye . Lemang pasung .
Kan biebie ?
Sekali tengok memang rupe lemang la .
Kalo banyak kali tengok , macam rupe p****g .
Huhuhuhu .
Aku ni suke la imagine lelebey . =_=

Lemang ni aku suke jugak .
Lemang dimakan bersame rendang daging .
Sedap weihhhhhhhhh !!!
Tapi kalo makan lemang ni ...
Laki aku dok suke membantutkan selera aku .
Kekadang aku kene control makan lemang kalo die depan mata .
Yelah kan . Sayang bini .
Aku ni kalo over makan lemang , ade kang sesak nafas pulakkkk ~
Tapi kekadang tu ...
Kalo makan lemang , pastu tengok laki aku takde .
Mesti adik-adik ke , mak mertua aku ke , bapak mertua aku ke terus bagi support :

" Cepat-cepat makan , amek lebey sikit lemang tu , man takderk ni . Kang die ade , abes die bagi makan sikit . "

Hua hua hua .
Aci takkkkk dorang camtu ???
Kui kui kui .

Selain lemang , mak mertua aku wat ni:



Laksa .

Feveret ever laki aku !
Die kalo da ngadap laksa mak die wat ... alahaiiiiii .
Da makan sampai tambah 3 kali pon die cakap baru sekali tambah .
Kah kah kah .
Itulah penangan air tangan mak kat anak kesayangan .
Laki aku kalo makan laksa .
Kalo boleh makan pinggan tu ...
Ngan pinggan sekali kot die makan agaknya . Hihihi . :p
Tapi laksa mak mertua ku memang umphhhhh laaaa ~

Itu cite menu raya .
Kalo biskut , kerepek raya korang cemane pulak ???
Adoiii la .
Kalo musim raya ni , memacam ade .

Biskut raya feveret ever and ever !!! :



Semperit .

Aaaaaaaaa ... kalo makan mau abes sebotol sambil ngadap tv .
Dulu rajin wat sendiri ngan mak .
But sejak busy study & kawen ...
Mak aku tak wat da .
Sumer kuih tunjuk jek .
Takde mase nak wat lagikkkk .
Kene cari the best semperit ni .
Harus bawak balik Jeddah !

Selain tu , biskut cornflakes madu :



Mak aku jarang wat .
Tapi selalu belasah kat umah orang je la .
Kalo beraya kat umah orang yang ade biskut ni .
Mesti biskut ni abes dulu .
Siap berebut lagi ngan cuzzies yang lain .
Biaselah , cuzzies pon ade yang juara mentekedarahhhh . =_=

Lagi satu biskut raya yang aku suke :



Biskut Makmur .

Korang penah dengar tak ?
Penah makan tak ?
Mak aku selalu wat kaler ijau tu .
Inti kacang tanah .
Lembut biskut ni .
Biskut ni lepas siap masak ...
Kene golek-golek kat gula yang da diblender jadi halus .
Alaaa macam wat donut tu .

Haih .
Raya ni memang memacam la ade .
Tinggal lagi few days je nak raya .
Paling penting , few days nak balik !!!!

4 Sept ...
5 Sept ...

Balikkkkkkkkkkkkkkk ~
Semoga perjalanan kami diberkati olehNYA .
Amin ~

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...