March 2, 2010

* resipi utk amal tersayang ! *


amal ... disebabkan aku sayanggggg amat kat ko ... aku ajar ko cara2 nak wat asam pedas yang sedap ! ... * kalo btol la ko masak tu sedap ... jadilah asam pedas sedap ! hihi * ... ok da ready ke amal ? ... * tak pasal2 aku jadi chef tak bertauliah ko ni ! * ... ni resipi campak2 aku gak cume setakat ni ... resipi campak2 ni la yang menjadi ... lalalalalala ~

bahan2 nyer :

bawang kecik 5 ulas
bawang putih 3 ulas
1 inci kunyit idup ( selalunye aku agak2 sndiri jek )
lada da siap blend
asam jawa
daun kesom

cara2 masak :

1) memule bwg kecik, bwg putih ngn kunyit idup tu kne tumbuk . if taknak tumbuk ... hiris2 pun takpe ... kalo malas iris gak ... sile blende ... tp org kate kalo nak sedap ... lgi bagus kalo ko rajin diri ko tumbuk2 bwg2 tu ... hihi ...

2) da siap tumbuk ... ko panaskan minyak dalam kuali ... then ... ko tumis la bahan2 ko tumbuk tu ... tumis smpi btol2 wangi ... then ko masukkan cili kering yang ko da siap blend tu ... tumis smpi lada masak or lada tu naik minyak ...

3) bile lada da naik minyak or masak ... ko masukkan air asam jawa ... air ni jgn ltk byk sgt ... ko agak2 sndiri ... janji kuah tu tak terlalu cair or tak terlalu pekat sangat ... ko bia sampai mendidih ...

4) bile da mendidih ... ko masukkan kan la ikan or ayam ... mane2 la yang ko nak ... da masukkan ikan tu ... ko letak daun kesom skalik ... daun keson ni paling penting sbb daun kesom ni bagi aroma yang wangi untuk lauk asam pedas ni ...

5) last skali ... ko masuk kan la garam ngan ajinomoto sesedap rase lidah ko tuh ... ikan tu bia smpi btol2 masak ... then ... kalo nak masukkan tomato ke ... bendi ke ... leh jek ... terung pun leh ... ikot ape yang ko suke la ... then ... bile sume da masak ... siappppppppp !!!


* senangkan amal ! selamat mencube pada yang len juga *


3 comments:

  1. wah!!..detail!!.ok2...nanti aku gi cari ikan..luse aku test masak!!...mantap ah neklah..lebih kurang je aku masak..cume aku xletak kunyit idup n daun kesom jek...ok ok..
    nanti aku try wat..aku upload pic eh!..hehehe..

    tapi nak tanye kene lada kering eh?..lau cili boh?..rase lain ek?..aku gune cili boh je ritu..tapi cam er er jek..hahaha

    ReplyDelete
  2. kalo nk resepi mcm2 yg mmg menjadi & confirmsedap, ko g kat sini..
    http://www.myresipi.com. try lah.. :)

    ReplyDelete
  3. mane2 cili pon leh syg ... ptt la ko rase len .. sbb tak letak kunyit ... hik hik hik ... nnt amek pic ah kalo menjadi ... gud luck !

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...