March 18, 2013

My First Home Made Mee Hailam

Assalamualaikum.

Haritu disebabkan Na ada bagi mee kuning seplastik ( Thank you Na. Semoga dimurahkan dan dilimpahkan rezeki dariNya. ), dan juga disebabkan haritu saya adalah mood malas masak maka saya cuba mencari resipi mee yang belum pernah saya cuba.

Duduk negara orang ni, kalau nak kan sesuatu yang memang takkan jumpa, takde pilihan lain melainkan berani untuk mencuba masak atau buat sendiri kat rumah.

So, dengan rajinnya, macam biasalah, saya dok pi google resipi mee yang best especially yang berkuah sebab suami memang suka mee berkuah. Kalau sebelum ni dok pi ulang buat Mee Kari la, Mee Bandung la, maka kali ni tetiba rasa nak cuba buat Mee Hailam.

Ok. Untuk orang macam saya yang pemalas tahap dewa ni, biasanya kalau nak cari resipi, mesti saya carik resipi yang simple dan tidak rumit juga tidak memerlukan bahan-bahan masakan yang banyak. Maka haritu, terus googled ' Resipi Mee Hailam simple '. Tengok-tengok bahan dan cara masak, ok Alhamdulillah semua bahan ada kat dapur. Tak banyak cerita terus masak dan hasilnya ......




Tadaaaaaaa ... my first time ever Mee Hailam yo!

Saya tak ingat sangat sebenarnya rasa Mee Hailam ni macam mana sebab ini bukanlah menu kegemaran atau menu yang selalu saya order tatkala makan di gerai, tapi suami punya pasal, masakkan sajo. Yang saya tahu, Mak saya memang suka sangat dengan Mee Hailam ni sebab dia manjang order menu ni kadangkala kalau makan luar.

Siap masak, terus amik gambo, upload kat Facebook dan terus tagged Mak saya! Hahaha. Confirm la balik ni, Mak saya mesti suruh saya masakkan untuk dia. Ritu balik Malaysia, Mak saya request nak suruh saya masakkan Kuew Tiaw Ladna tapi apakan daya, masa memang suntuk sangat. Tak sempat nak masakkan. InshaAllah kalau panjang umur dan balik Malaysia lagi, bolehlah masak untuk makan-makan kat rumah.

Alhamdulillah, apapun, suami suka. Dia tu asal makanan berkuah semua suka. Lepas tu, asal semua bini masak, semualah dia kata sedap. Kadang saya rasa tak sedap dengan masakan sendiri pun, dia puji je sedap. Mungkin nak jaga hati taknak bini muncung agaknya. :p

Oh ya, kalau belum pernah cuba, bolehlah pergi sini : Resipi Mee Hailam . InshaAllah yang tak pernah cuba buat tu, confirm jadi punyalah sebab dalam entri tu siap ada gambo semua cara-cara nak masak satu per satu.

Selamat mencuba dan memasak! Jadi seorang isteri, kenalah belajar mencuba sesuatu masakan yang suami suka atau masakan yang baru. So, takdelah boring asik makan benda sama. Hihihi. :p

Ok. Suami dah balik. 

Sekian. Ma'asalamah!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...