November 28, 2012

Being An Asthmathic Person ...

Assalamualaikum.

Hari esok, genaplah seminggu, saya dapat penyakit asthma ni. Bukan baru pun. Dari kecik memang ada penyakit ni. I can say, ini penyakit keturunan. I got this from my Abah. 

Dalam family, semua ada asthma ni, kecuali Emak saya. Dia sorang je bebas dari penyakit ni and my brother pun, jarang sangat kena. Paling kronik of coz Abah saya, then, my sister and myself.

Now pun, sejak dah kahwin ni, rasanya, my sister and myself sendiri jarangggggg dah kena. As myself, even jarang dah kena after kahwin, tapi once bila kena tu, memang I am really out of energy. Jadi teruk sangat sampai nak tidur pun susah. =_=


Macam sekarang, saya kena asthma ni lepas balik dari Madinah. Memang agak dah nak kena macam ni sebab kat Madinah, jemaah Haji ramai and some of them, ramai yang tak sihat. Batuk-batuk dan selsema.

Biasanya, musim Haji, kebanyakan jemaah memang macam tu. I don't know why. Not only during musim Hajj, even ada yang datang buat Umrah pun macam tu jugak. 

Macam masa my parents buat Hajj two years ago, Emak memang dapat batuk yang teruk sangat. Abah tu jangan cakaplah sebab dia sendiri memang pesakit asthma yang teruk. Then, I found out that, Emak saya tu maybe dapat batuk teruk sebab dok sedap teguk air jus kat sini sepanjang masa. 

Mana tak batuk, sedap minum air jus, pastu, air mineral or air putih pun taknak minum dah. 24 jam minum jus. Datang bawak tidur kat rumah pun, dah batuk-batuk pun, tetap nak jugak jus. Dah marah pun, tetap nak minum jugak. So, don't blame me husband if I degil macam tu jugak because now, you know mana I dapat perangai macam tu. Hahaha.

Ok. Back to the topic.

Being as asthmatic person ni takdelah susah mana pun. Masa kecik-kecik dulu, ok je lagi, walau teruk mana, tetap lasak macam bebudak lain. Kata budak degil kan, manalah nak dengar cakap Emak. Saya ingat lagi, masa umur 7 tahun dulu, kelam kabut Emak bawak saya pergi hospital sebab sayakan degil, pergi main kejar-kejar lari-lari dengan kawan-kawan tak ingat dunia. Tau-tau, tangan bibir semua dah biru macam nak mati.

Sampai hospital, doktor panik sebab tengok saya dah kronik kebiruan. Nasib baik umur panjang lagi masa tu. Duduklah kejap amik oksigen kat hospital sampai everything back to normal. Tapi lepas tu, sama je. Main tak ingat dunia. Dah kata budak kan? Mana ingat sakit bila dah jumpa kawan. Hihihi.

Bila masuk sekolah rendah, saya kena kerap guna inhaler. Inhaler ni pulak macam-macam color ada. Dahlah mahal. Dululah. Sekarang kira murah jugaklah. Even ada inhaler pun, saya tak bawak ke hulu ke hilir. Letak kat rumah je. Masa sekolah rendah tu, kira jarang dah kena sangat sebab dari darjah 4 sampai 6, saya aktif main sukan. Olahraga lah, bola jaring lah, bola baling lah. Semua benda nak main. Pulak masa tu, saya tomboy. Hehehe.

Naik sekolah menengah, saya tak berapa dah dengan inhaler sebab dah besar kan? Apa barang seh bawak or pakai inhaler ni. Malu je rasa kalau orang tengok. Hehe. So, saya tukar kepada pil ventolin. Pil ni setiap hari saya kena makan. Pagi, tengahari, malam. Ubat harian. Oklah kan.

Habis sekolah menengah, pun sama. Still ubat. Sebab rasa pelik nak spray inhaler depan orang ramai. Serius malu. Even sampai sekarang pun saya maluuuuuu nak spray depan orang melainkan kalau dah tak tahan sangat, then yes, saya akan spray depan public. Hihihihi.

Pil ventolin saya stop amik lepas saya buat check up kat Hospital Pakar Ampang Puteri. Doktor tu cakap, dah besar ni, boleh stop. Lagi pulak saya sendiri dah jarang kena. Amik bila perlu. Tapi doktor tu memang suggest saya guna inhaler tu je. Sebab katanya, inhaler paling cepat bertindak compare to pil. Ok. Fine. Akur. =_="

Now, saya ke mana-mana memang usung inhaler. Salah satu aksesori wajib dalam handbag saya! 

Untuk pesakit yang in the middle macam saya ni, inhaler saya color biru. Dahlah murah sekarang ni harga inhaler tu. Kalau dulu, dekat RM100. Kat sini, saya beli kurang dari 20 riyal! Serius murahhhhhhhhh. Hehehe.

Then, pesakit asthma macam saya ni, kalau ikutkan kena pantang banyak sangat makanannnnnnn! Macam saya sendiri, saya paling senang dapat asthma ni bila saya terlebih makan pulut, tapai, buah nangka, buah cempedak, durian and the list go on. Tapi yang paling kronik adalah pulut.

Yang sedihnya tu, makanan yang tak boleh makan sangat tu lah adalah makanan yang paling saya suka! Name it. Asal semua makanan diperbuat dari pulut, semuanyaaaa saya suka ecpecially pulut kuning makan dengan rendang atau juga, lemanggggggg! Sedakkkkkknya! Hehehe.

Tapi itulah. Kadang je saya berjaga. Kadang kalau dah kemaruk sangat nak makan pulut, selamba makan banyak-banyak. Sudahnya, pastu diri sendiri susah. 

Awal kahwin, suami selalu tak bagi makan langsung. Sedih gila rasa sebab even Emak sendiri tahu anak ada asthma, Emak tak pernahlah nak kongkong sangat. Bagi je makan. Huhuhu. Sekarang ni, suami dah ok sikit cuma bila saya makan tu, dia kena kerap jeling-jeling. Kihkihkih. Takut saya leka.

Macam masa pot luck raya haritu, saya curik-curik makan lemang sebab tengok suami leka tengah borak dengan kawan-kawan. Pastu pulak, saya kautim dengan Haida. Extra bonus, sebab kawan baik lagi sorang yang garang tapi baik hati, Ina, pulak masa tu, takde, balik kampung. Jadinya, marilah kenduri lemangggg! Yahoooooooooo! Hahaha.

Makan pelahap masa tu, siap duduk membelakangkan suami sebab taknak dia nampak tapi orang tua cakap, " Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. ". Tengah saya syok makan entah dah berapa keping, kantoi dengan suami! Hahaha. Dia siap suruh Haida amik lemang tu dari pinggan saya tapi Haida baik hati suruh saya habiskan makan cepat-cepat! Hahahaha. Sebab tu sayang Haida lebih sebab boleh kautim makan makanan pantang saya. Kekeke. :p

Macam durian pula. Durian pun saya suka. Dulu makan durian banyak-banyak, maintain je. Takde pulak kena asthma tapi 2 tahun lepas ( Ya, kali terakhir saya makan durian adalah 2 tahun lepas. T_T ), syok makan durian sebab bapak mertua belikan. Masa tu saya makan memang banyak gila sebab sayakan duduk merantau. Bukan selalu dapat makan banyak macam tu. 

Lepas tu, malamnya, saya kepanasan. Bila dah kepanasan melampau, memang get ready je lah. Time tu lah suami pun tak koser nak marah dah sebab diri sendiri tak beringat but for me, I am still okay that time sebab pikir, durian tu susah nak dapat makan banyak! Hahahaha. :p

Asthma ni kadang, sebenarnya bukan berpunca dari apa kami makan pun, ada juga sebab weather. Macam saya, saya boleh duduk tempat sejuk melampau tapi bukan tempat panas melampau. Kalau duduk tempat panas, memang senang sangat kena. Tapi, kuasa Tuhan, even saya duduk kat negara padang pasir ni, saya jarang sangat dapat asthma berpunca dari cuaca panas. Kebanyakannya, berpunca dari food yang saya makan atau saya penat. Heh.

Dulu, ada kawan penah tanya saya, apa rasa bila kena asthma ni? 

Jawapan saya bagi kat dia, takde rasa apa sebab dah biasa kan sebab kena dari kecik cuma kadang tu, rasa seksa sikitlah sebab penyakit asthma ni berkaitan dengan sistem pernafasan kita. Paling seksa lagi, bila sakit asthma tu datang sekali dengan sakit tekak, batuk-batuk, selsema.

Macam sekarang ni.

Sakit asthma dan batuk-batuk kalau seiring kena, memang pehhhhhhhhh ... bila sekali batuk tu, rasa macam nak meletop dada! Sebab asthma ni kan berkaitan dengan saluran pernafasan kat paru-paru. Bila pernafasan tu sendiri dah tersekat dengan tambah batuk, memang kadang rasa macam pernafasan tu nak terhenti time tu jugak. Huhuhu.

Kalau kena asthma attack ni, kadang kena korbankan masa tidur sebab serius susahhhhhh sangat nak tidur sebab baring ke, duduk ke, semua jadi tak selesa. Kadang bila baring tu, boleh jadi panik sebab tiba-tiba rasa, dada macam orang sekat tak bagi nafas. Kadang kalau kena asthma, takut nak tidur sebab takut tak bangun-bangun dah. Plus, penyakit ni memang boleh bawak mati. Tak mustahil pun. T_T

Dulu ada kawan penah bagitau, nak kurangkan sakit asthma ni, asthmatic person kena rajin swimming. Sebelum kahwin dan even lepas kahwin, memang rajin je pegi swimming. Tapi lepas datang sini, memang takde dahlah sebab kat sini, celah mana pulak nak swimming! Huhuhu. So, yang ada asthma tu, bolehlah cuba petua yang satu ni. ;)

Apapun, saya tak penah nak complain bila ada sakit macam ni sebab serius, sakit asthma ni kadang sampai tua ada. Ada tu, bila dah besar, terus hilang. Macam saya sendiri, tak hilang pun sakit asthma ni cuma dah jarang sangat kena but still Alhamdulillah. 

Harapnya esok, Allah SWT bagi saya tenaga extra sebab saya ke Makkah esok dengan suami. Nak buat Umrah. Berkali-kali pikir pagi tadi, nak pergi ke tak. Memandangkan saya takut minggu depan, saya dah mengibarkan bendera merah, maka, marilah pergi sajo. Pulak, nak buat benda baik kan? Harap ok. Doakan saya selamat pergi dan selamat pulang. Hehehe.

Saya doakan semua sahabat-sahabat saya, keluarga saya, dapat datang sini buat ibadah juga. Ok? Semoga kita sentiasa dalam redhaNya. Barakallahhummafikum.

Sekian. Ma'asalamah!



2 comments:

  1. Assalamualaikum bt.

    Odah paling tak tahan kalau asthma + selsema jenis yang tersumbat hidung. Argh...insaf sekejap :)

    ReplyDelete
  2. I pun asthma tapi my parents takde, i got it from my atok. hehe.
    mase kecik2 memang terok lah. byk kali warded, astu kalau dah kuar wad pun asyik kena dtg spital sbb nak kena sedut asap. (neb) mase tu doc takpenah bagi inhaler tu so takpenah guna, then asthma dah elok sket bile dah skolah smpai skolah menengah cume takleh masuk sukan ape2 la..penah terpilih utk larian 100m pastu bile nak pegi utk 200m, pengsan di tengah2 padang. hahAHha! wat malu je. terus cikgu takkasi join sbb mase tu takbgtau cikgu yg i ada asthma.
    bile dah lepas kolej ke start gune inhaler tu sbb asthma jadi balik, agaknye buat asainmen smua takcukup tido, so lagi sng kena. Last year smpai warded sebab asthma tu melarat jadi bronchitis. haish. seksa gila setiap 2jam kena neb. time tu inhaler tu kalau kunyah pun dah takjalan! hahahaa...warded 4 hari lak tuu.
    mcm biase la org asthma mmg degil nak pantang kan especially AIS. hehehehe
    i lak takbole tempat sejuk, nak ikotkan dok kat ofis lame2 pun boleh semput. trpakse kuar ambik angin panas every 2-3hours. kalau gi negeri omputehh..mmg mcm org jakun lah selsema batuk semput smua dtg -__-

    ReplyDelete

Komen dengan bahasa yang tidak elok saya masuk tong sampah! Shukran.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...